Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

1 år med Polsk frontlastare Metal Technik Tytan MT02

2 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

offe (trådstartaren)

#1 » 10:20:09, 06-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Detta är tänkt som en kort recension om kvaliteten på frontlastare från Metal Technik.
När jag själv letade info om alternativ till premium märkena fanns inte mycket så här kommer en liten sammanfattning av mina erfarenheter.

Som hobbybonde med mindre gård tycker jag att det inte är ekonomiskt försvarbart att köpa dyrare lastare. De traktorer som jag var och tittade på med befintlig lastare var ofta slitna och förhållandevis dyra. Det blev att jag köpte en Same Explorer 80 med 2400 h utan lastare. Köpte sedan lastaren från Ljungs traktorförmedling inkl fäste och en skopa.
Tittade på att beställa från andra sidan Östersjön, men det kändes bättre med etablerad firma från Sverige.

Servicen från Ljungs var kanonbra, även när allt var betalt och jag behövde råd vid monteringen.
Bytte in en sliten Ford 5000 som jag köpt billigt och fick lägga lite imellan.
Den levererades med tredjefunktion, spaken är med vajer och knapp för tredjefunktionen, dämpning fanns som tillval vilket jag ångrar att jag inte tog.

Lastaren har fungerat bra, ventilpaketet kommer inte från Polen utan Italien.
Inget glapp eller så och passformen på fäste och lastare var bra.
Jag hanterar ungefär 60-balar om året samt övrigt gårdsarbete, så uppdatering om slitage får komma om några år.
Färgen på lastaren håller fint men däremot inte samma kvalite på färgen på fästena, rost på ”kortsidan” av järnen och på stabeliseringsstaget som ligger över huven.

Ljungs erbjöd montering för ca 5000kr om jag minns rätt, med facit i hand skulle jag köpt den tjänsten. Monteringen gick överlag bra och är man någorlunda händig så är det inga problem men det tar 2-3 dagar

Sammantaget skulle jag säga att dessa lastare är ett bra alternativ för oss som inte jobbar heltid med traktorn.
Självklart är det inte samma kvalite som en svensk lastare men de är också en tredjedel av priset.
Senast redigerad av offe 19:26:02, 06-04-2021, redigerad totalt 1 gång.

5 personer gillar det här inlägget.
offe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:17, 06-04-2012
Maskintyp: Ej angivet



Ivar Risslén

#2 » 10:43:40, 06-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom inte TS bjuder oss på någon bild så tar jag mig friheten att ge er en länk till fabrikens hemsida. http://metal-technik.eu/oferta/ladowacze-czolowe/
Jag undrar om vilket samarbete de har med ÅLÖ för det är ungefär samma modell på lastaren och tillbehören som hos de.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se