Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo BM T31 förgasarproblem

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

BosseL (trådstartaren)

#1 » 10:16:08, 19-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Jag är novis när det kommer till traktorer och motorer, men jag har en Volvo BM T31:a hemma på gården som jag har problem med och hoppas att någon på det här forumet kanske kan hjälpa mig med.
Det är så att det läcker bensin från förgasaren, själva inloppet. När jag tittade närmare så satt inkopplingen (A) löst. Denna gick ej att skruva åt. Jag plockade isär och märker att det är gjängpaj, jag kan ej se om själva gängfelet är på A eller B, men felet är så stort att A i princip löper fritt i B.
Till saker hör det också att jag inte använder traktor så mycket och har inte tänkt att lägga några större summor på den heller. Är det någon som har en idé om hur jag ska lösa detta?

1. Jag hittar ingen ny förgasare att köpa (Zenith 62AJX9) på nätet.
2. Går det att gänga om, med typ Helicoil?
3. Är det själva inkopplingen (A) som är paj, räcker det att byta bara den kanske?
4. Finns det någon typ av gängtejp eller liknande att använda?
5. etc etc... :)

Bild

//Bosse
BosseL
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:17:17, 19-04-2021
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T31



torbjorn_forsman

#2 » 10:37:01, 19-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det verkligen rätt gänga på bränslekranen då? Skulle gissa att det är R 1/8" , prova med en sådan nippel någon annanstans ifrån (t ex manometern till en däckpåfyllare eller någon annan trycklufts- eller VVS-pryl) och se om den passar bra i gängorna i förgasaren.

När du väl är säker på att gängorna passar ihop, så kan t ex gängtejp eller något gängtätningsmedel (Loctite VVS-tätning eller liknande) användas för att få det tätt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BosseL (trådstartaren)

#3 » 12:24:36, 19-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svaret. Jag ska se vad jag har i gömmorna.
Om den nu skulle vara R1/8" i ena änden (förgasaren), vad är det då för gänga i bränslekranen då?

//Bosse
BosseL
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:17:17, 19-04-2021
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T31

BosseL (trådstartaren)

#4 » 12:30:16, 30-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade ingen passande gänga så det blev stålepoxy istället...funkar fint. :)


Bild

1 person gillar det här inlägget.
BosseL
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:17:17, 19-04-2021
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T31


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Garnis, Google Adsense [Bot] och 26 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se