Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Köpråd önskas

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Hifi2000 (trådstartaren)

#1 » 13:20:08, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag är nybörjare på traktorer och har försökt att läsa mig till så mycket som möjligt på det här förträffliga forumet. Efter många köprådstrådar har jag fortfarande frågor som jag hoppas få hjälp med innan ett köp blir av. Självklart är det svårt att ge exakta svar, men är tacksam för alla synpunkter.

Behov:
-Underhålla en delvis ganska brant grusväg på 300 meter (se bild, brantaste delen slutar i en krök såklart)
-Dra material m.m. upp för vägen med släp på kanske max 3 ton
-Frontlastare
-Eventuell snöröjning av vägen om det är möjligt
-Mindre troligt men eventuellt köra en mindre del virke i skogen på längre sikt

Situation:
-Vill inte fråga grannen om mer hjälp, kul med egen maskin
-Traktorn kommer inte användas jätteofta men är ovärderlig när den behövs
-Vill ha en så liten och smidig traktor som möjligt
-Kommer göra all service och reparationer själv
-Vill köra mer och skruva mindre, så tänkt budget ink. moms runt 300 000kr

Frågor:
-Vilket är en lagom tjänstevikt på traktorn för att ha fäste i en brant uppförsbacke med last enligt mitt behov?
-Är det ens möjligt att köra i backen på vintern trots 4WD, piggkedjor och kanske extra vikt?
-Hur bra grepp har man med "bra" kedjor i en isbacke?
-Gissar själv på att en traktor på runt 3ton och kanske 60-70 hästar blir lagom, låter det rimligt?
-Skulle jag kunna dra en vagn på 3ton i samma backe med en kompakttraktor (2ton och 50 hästar) utan att tappa fäste?
-Har ni förslag på lämplig traktor i tänkt prisklass?

Till sist några funderingar. Många 80-tals-maskiner är väldigt dyra i förhållande till ålder och driftstimmar. För kanske dubbla pengen får man en nästan ny maskin. Det känns orimligt, eller har jag fel? Tycker också det verkar skumt att många äldre maskiner har relativt få driftstimmar. En 40 år gammal traktor kan väl aldrig gått så lite som 5000 timmar?!

Tack på förhand!


Bild

1 person gillar det här inlägget.
Hifi2000
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:53:22, 27-04-2021
Ort: Torsby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



magloman

#2 » 13:36:34, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårt eller nästan omöjligt att se hur brant en backe är på bild.
Men alltid bra med tunga maskiner med bra fäste när det lutar. Piggkedjor bak räcker då man iaf inte har så mycket tryck fram.

Hur bra komfort vill du ha, mindre traktorer har trång hytt kanske.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Hifi2000 (trådstartaren)

#3 » 14:17:07, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är inte så enkelt att se på bilden. Som jämförelse så går det att komma upp med framhjulsdriven bil+släp på kanske 500kg med mycket god vilja. Men där går gränsen eftersom vägen svänger. Grannen drog upp ett rejält lass byggmaterial, säkert över 4 ton, hur enkelt som helst med sin Valtra A93. Men jag vill helst siktiga in mig på något mindre och lite billigare.
Hifi2000
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:53:22, 27-04-2021
Ort: Torsby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bert

#4 » 16:13:09, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle säga 400/430 el mf 135 el liknande med bra kedjor så går dom fram bra även när det är halt
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

håkan 13

#5 » 20:12:45, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

om du har en budget på ca 300... så borde du kunna hitta nåt med 4wd... typ som den här tex.
https://www.blocket.se/annons/skaraborg ... e/95210737
sen finns ju en del små lastmaskiner som kan dra!! men kolla isåfall hur mycket!! för lastararbeten är ju en sån mycket bättre!!
jag har skaffat en Lunbergare som jag ska ha istället för traktorn... men är ju inte så beroende av att kunna dra släp...
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dongan och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se