Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

PTO pakkboks Volvo BM320

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Kenneth81 (trådstartaren)

#1 » 22:51:10, 02-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har fått lekkasje på min Volvo Buster BM320 i pakkboks til kraftuttak.
Jeg finner ikke pakingen noen steds til salgs. letet både på Økonomideler, Olsson parts og flere. Ingen har pakningen.
Nå leter jeg etter størrelsen på pakningen for og heller kunne kjøpe den hos jernvare forretning.
Har noe tips til hvor den kan kjøpes, eller har tekniske mål på tetningen?

Mvh Kenneth, Møre og Romsdal, Norge.
Kenneth81
1 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:23, 30-04-2016
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 32O A 1962



SvampenT15

#2 » 19:12:50, 03-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej i Sverige finns MOMENTUM dom fixar nästan allt i packningar om du har måtten på den
Här brukar jag handla 019 104660 orebro@momentum-industrial.com
Mvh Curt
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Wizzman

#3 » 21:41:10, 03-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inget bra tips om vart du kan köpa den eller vilka mått det ska vara men jag konstaterar att OIE har packbox till 400, men inte till 320. Jag ser att det finns nån mer tråd på forumet där någon konstaterat att packboxen till 400 inte passar i 320. Lagret till PTO är däremot samma.

Annars är nog bästa tipset att plocka isär och se vad det är för en tätning. Har du tur är det en vanlig packbox / radialtätning, och då kan du ta måtten och köpa i järnaffären (eller beställa på nätet) som du säger. Har du otur är det någon form av filttätning och då kan det nog vara lite knepigare att få tag i något som passar direkt. Kollade i verkstadshandboken som finns här i Downloads, och det verkar ju ganska lätt att plocka ur kraftuttagsaxeln.

Mvh
Daniel
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

BM425

#4 » 22:00:01, 03-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med stor säkerhet tum mått på den packningen.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

magloman

#5 » 22:10:05, 03-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde finnas imperialistiska tätningar att få tag på.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

bustern

#6 » 12:32:28, 02-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft samma problem med min Buster 320 1964 . Efter många månaders letande hittade jag packboxen till slut . Måtten på den är 38 ,1 mm x 60 , 32 mm x 12 7 mm . Har haft den i min Buster i över 2 år , kör bara min slåttermaskin , slår ca 1,5 ha 8-9 ggr år , och den läker mycket lite , lite mer än fuktar . Tog ut ptoaxeln från traktorn , mätte packboxen började leta efter den . Hittade en på www. kullager. se . , art nr RT 386012 A , A står för typ . 2020 besökte jag Henrys Masinservice i Kalix i ett annat ärende som han försökte hjälpa mig med . Men inte han heller kunde hjälpa att ta fram en sprängskiss på ptoväxellådan tiil min buster 1964 som har två hastigheter på pton .
( Det är också en fråga till er läsare om ni vet var man kan få en sådan sprängskiss ) . Han ville absolut inte ha någon som helst ersättning för tiden han la ner på letandet . För att visa min tacksamhet beställde jag en reserv packbox av honom . Följesedeln visar att den kommer från en firma som heter SESEMIC AB . Bredden är ännu närmare orginalet ( 10 mm ) SESEMICS är 9, 52 mm ART nr RT 38,1 60, 32 9,52 A . Såg i lokaltidningen i år att Henry dött . Har också som många andra busterägare haft problem med oljeläckage från lyftarmarna . Speciellt den vänstra , har en fettnippel på var sin sida av lyftaxeln , efter tips från en bekant som arbetat på LKABs underjords verkstad i 40 år , löste jag problemet med mindre än 1000 kr . Han berättade att han och hans kollegor ofta måste lösa hydraulolje läckage med egna lösningar , mer än en gång har de löst problemen med dubbla o-ringar . På hans förslag köpte jag ett siliconsnöre på 5, 3 mm , gjorde en egen limmall köpte snabblim . För att kunna limma silicon blev jag tvungen att köpa en en primer . Fick tag på Wurth art nr 0893 091 5 , klippte snöret i rätt längd , så att jag fick samma diameter som orginalet , filade till lite vid skarven så att den blev jämn .Enligt instruktionen jag läste sprayar man primern först sedan limmet omgående , limfogen blir inte bra om man trycker ihop de båda ändarna för hårt . När jag gjort detta och tryckt den nya o- ringen på plats , köpte jag en o-ring gjord av nitril klass 90 med samma ytterdiameter som orginalet 46 mm tror jag det var . Den köpta o- ringen 3x 40 mm ovanpå silicon o-ringen , tillverkade ett shims av 0,5 mm plåt för att minska på glappet på lyftarmarna .

1 person gillar det här inlägget.
bustern
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:42, 08-09-2019
Ort: norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 BUSTER


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: eno0807 och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se