Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Bensinslang

28 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

RD350

#16 » 05:38:42, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det värsta är att de lägger ut klåpet på video.... finns tyvärr många som gör efter.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350



Stefan1972

#17 » 08:49:50, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dylika slangar pressas på kalla. Man ska inte använda nå värme och det ska inte krympas på plats. Det är möjligen bara ett sätt för den som står där och inte har rätt grejer att få på dem men värmer man slangen så kan funktionen bli lidande för då fungerar inte förbandet som tänkt.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#18 » 08:59:45, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Ur Bosch-häftet VDT-WRP 740/2-1SN , "K-Jetronic - Provning, inställning, reparation - Volvo 142/144/145". Utgivet oktober 1973.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#19 » 09:46:31, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såklart man inte har rätt grejjor :) men karva med kniv på nippeln skadar den oavsett så det är ingen bra metod.

Men värme är lite relativt, vi har en varierande omgivningstemperatur, arbetar man i skjortärmarna i +22 grader C är inte samma sak som +10 grader C.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dc_lindberg

#20 » 09:56:01, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slangen har alltså torkat fast ?

...brukar vara ett mindre H att få dän...

a) om den låter sig skäras med vass kniv; toppen! Man får -karva- försiktigt tills man kan bända loss slangen.

b) om slangen är så hård att kniv inte fungerar (=skräp också!). Själv har jag inte hamnat där, än.
Spontan idé tanke är dremmel med kap-skiva, och försiktig (!!! - biter bättre än man tror).
Far min har vid x-tillfällen gjort som föreslås ovan, bågfilsblad (...undrar om jag själv också inte gjort det med en oljeslang för 15-20 år sedan?...)
Fungerar - men så otroligt lätt hänt att skada slangnippeln.

Standardproblem med trädgårdsslangar!
De äldre, 50-60:tal av gummi, de kan sitta "fastgjutna" !!! Kan vara riktigt besvärliga att få loss! Jag har skurit/klipp av slang mången gång och tagit nippel med slangrest till skruvstycket... tar tid, mycket jobb (fullständigt idiotiskt ekonomiskt sett!!! långt mycket billigare att köpa ny slangnippel, men, det går prestige i "man över materia"!).

Har vid några tillfällen använt polygriptången och "bitit" av bit för bita av den fast torkade slangen tills de kvarvarande gått att bända dän.

:thumme: Tack MM. Hade -helt- glömt att jag även använt både varmluftspistol och butangasbrännare för att mjuka upp fasttorkad slang (där denna metod varit möjlig).

Fast torkade slangar -är- en utmaning att få loss!
Som MM påpekar - det är otroligt lätt att skada nippeln! (hur försiktig man än är)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Michael Meier

#21 » 10:48:21, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

RD350 skrev:Finns enklare (billigare?) verktyg än den på bild som fungerar mycket bra. Ligger i en rep.sats med olika lösa nipplar.Minns ej märket på satsen vi har på jobb, kan vara autoexperten.


kolla någon gång, så får man uppfattning om var man kan hitta den.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

kimmen

#22 » 10:54:49, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu när jag ändå är i gång och klagar på allt. Han har vad jag ser fel typ av kopparbrickor också!
Brickorna är för breda, anläggningsytan blir för stor, tätar sämre och man får dra mycket hårdare för att det inte ska läcka

Brickan ska vara smal och tjock, då blir det högre anläggningstryck vid normalt åtdragningsmoment
Mycket mindre risk för läckage. Den får heller inte gå utanför muttern, då följer den med runt

kopparbrickor ska vara glödgade

Nu ska jag sluta klaga
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

dc_lindberg

#23 » 11:20:10, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du tänker på första klippet kimmen?

Banjonippeln hade jag klassat som "ska bytas".

Han putsade tät ytorna för banjon runda... blir svårt att få de att täta väl, även med bra kopparbrickor...

Slipade bort de låsande hullingarna på slangnippeln o kompenserade detta med en Saab(?)-slangklämma. Svårt att få det tätt över tid... bruka sluta i läckage (jo då, jag -vet- för jag har gjort så där jag med, och fått "betala" priset för det!)


TF's inlägg ovan med lödkolv - den har jag inte testat än! (för rädd om lödspetsarna)
Borde vara det enklaste sättet väl?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#24 » 11:25:28, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verktyget KDEP 1039 borde kunna ersättas med valfri klämma som ger ett cirkelrunt hål som håller fast slangen när den är hopklämd. T ex motsvarande del till ett koningsverktyg för bromsrör, om det finns ett urtag som passar till aktuell slang.

Om förhållandena är för dåliga för att vanliga koppar- eller aluminiumbrickor ska täta, så finns det ju s k tredotätningar. En plan tätningsbricka med påvulkat gummi på insidan.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Rune B (trådstartaren)

#25 » 13:51:16, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lösningen. Jag skar med en vass kniv längs nippeln och kunde dra av slangen köpte en ny mjukare plastslang och trädde på slangklämma behövdes inte enligt försäljaren. Efter lite körning och i ett gupp blev det motorstopp efter lite koll visade det sig att slangen lossnat från nippeln, jag har nu satt dit en slangklämma nu får vi se hur länge det sitter fast. Det är till en bensinpump som sitter i bensintanken.
Rune B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:33:45, 10-07-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF

torbjorn_forsman

#26 » 14:44:50, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se upp med bränsleslangar i bränsletankar, om inte slangen uttryckligen är avsedd att sitta i sådan miljö, så brukar det yttersta plast/gummiskiktet inte tåla bensin. På en "normal" bensinslang är det av ett material som ska tåla väder och vind, varm olja, allmän motorrumsmiljö mm, men det brukar lösas upp efter några månader i bensin.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Rune B (trådstartaren)

#27 » 18:42:22, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var på en motorsågsverkstad och fick en slang som skall tåla att ligga i bensin
Rune B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:33:45, 10-07-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF

Volvot24

#28 » 19:04:43, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Och... Vilken ren arbetsbänk :huh:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ammatören och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se