Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Ny ägare BM 200 Teddy med lastare

52 inlägg • Sida 2 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Ivar Risslén

#16 » 12:55:41, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På bilden i första inlägget där traktorn visar sin vänstra sida så ser man ett märke på lastaren. Läs vad som står där.
Både Bergsjö och Ilsbo blev Trima senare. Jag vet inte vem av de fabrikaten som var först med redskapsfästet Trima/SMS men jag har inte sett någon Bergsjö utan den redskapsramen.
Bergsjö har en liknande lastare. Jag tror att det finns broschyr/reservdelslista på den under Downloads annars så finns det på Ålö Trima hemsidor men man måste leta lite för att hitta.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



Kungsis

#17 » 23:01:18, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Det säger inte mycket, en kugghjulspump kan ha 99% internläckage och fortfarande ge fullt tryck när man kör en cylinder i ändstopp.
Genom att mäta flöde ut ur pumpen vid maxtryck kan man räkna ut internläckaget. 50% internläckage innebär att man bara får halv hastighet vid Max tryck.


Förklara gärna :grin: . Jag fattar inte hur du menar att en pump kan ge fullt tryck och ändå läcka internt.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Jac

#18 » 13:39:39, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kugghjulspump (liksom alla hydraulpumpar) är en deplacementpump. https://youtu.be/BK0sWHQ2jHs
Det betyder att den flyttar ett bestämt antal kubikcentimeter olja från sugsidan till trycksidan varje varv. Oljan flyttas i de täta kammare som bildas mellan kuggarna och huset. Tätningen är bara pga fin tolerans, det är bara några få hundradels millimeter mellan toppen av tänderna och huset och likaså mellan kugghjulen och gavlarna. Eftersom pumpen är tät ger den i princip oändligt högt tryck om man blockerar utloppet. I praktiken säger det bara pang om man blockerar utloppet och så ryker det en slang eller en axel eller nåt annat.
Man kan se det som att pumpen greppar oljan som ett kugghjul greppar en kuggstång.
Därför ska det alltid sitta en tryckbegränsningsventil närmast pumpen. I datablad på kugghjulspumpar så står det angivet max tryck, t.ex. 250 bar. Det är alltså inte hur mycket pumpen GER utan hur mycket pumpen TÅL. Kör man högre tryck kan oljefilmen i lagerna ge upp och kugghjulen pressas ut och börjar gnaga på huset och pumpen sliter ner sig själv.





Låt oss anta att pumpen är på 20cc och går med 2500 rpm. Alltså 0,02 liter 2500 gånger per minut, alltså 50 lpm.
Jag har kladdat ihop ett litet test här. Pumpen står och blåser oljan över tryckbegränsaren på 200 bar. Men där är också ett litet hål direkt till tank som får symbolisera pumpens internläckage. Hålet är 0,1mm i diameter, alltså knappt synligt för blotta ögat. Det har naturligtvis ingen nämnvärd inverkan på systemet, ekvation för dysa ger att endast 0,07 lpm går genom dysan. Manometern visar 200 bar eftersom tryckbegränsaren håller emot med det trycket.
Bild
(Jag symboliserar läckaget med en dysa och använder dysekvationen för att räkna ut tryck och flöde. Detta är en förenkling jag gör för att man ska förstå principen. I verkligheten blir det säkert några komplicerade spaltflödesekvationer eller nåt sånt. Det hade gett lite andra tal men det har ingen betydelse här, principen är densamma.)


Om man ökar dysans diameter till 0,8 mm så går 4,3 lpm genom dysan. Det skulle behövts 27 000 bar (!) för att trycka 50 lpm genom en 0,8 mm dysa så därför går bara en liten del av oljan genom dysan och resten genom tryckbegränsaren. Ett internläckage på under 10% är sån ca tra-la-la vad en ny pump har.
Bild


Om dysans diameter ökas till 2 mm så går 27 lpm i läckage, alltså drygt hälften av oljan. I praktiken betyder det att om man försöker lyfta max last med sin lastare så får man alltså mindre än halva hastigheten mot vad man teoretiskt borde få. Det är på maxtryck alltså, att lyfta en hög med löv kräver kanske bara 100 bar och då går det såklart fortare. Trycket är fortfarande 200 bar eftersom det skulle behövts 690 bar för att trycka 50 lpm genom en 2mm dysa. En pump med mer än 50% internläckage skulle jag likaväl kalla för slutkörd.
Bild
Flyttar vi oss från testbänk till verklighet och antar att en pump med så mycket internläckage sitter på en maskin så märker nog den genomsnittlige maskinisten att det går långsamt ibland. Maskinen lyfter dock fortfarande maxlast men man måste hålla varvet uppe.



Om dysans diameter ökas till 3 mm så blir det annorlunda. All olja går nu i läckage och ingenting går över tryckbegränsaren. Det behövs bara 136 bar för att trycka 50 lpm genom en 3 mm dysa, trycket blir alltså inte högre oavsett hur mycket man skruvar på tryckbegränsaren. Det hade behövts ett flöde över 60 lpm för att trycket ska bli 200 bar men pumpen i exemplet här kan bara ge 50 lpm vid 2500 rpm.
Bild
Den genomsnittlige maskinisten märker fort att maskinen inte lyfter vad den ska. Förhoppningsvis börjar han inte ratta på tryckbegränsaren utan försöker istället finna ut om det är pumpen som är slut och har stor internläckage eller om oljan läcker genom nån annanstans i systemet, nån trasig o-ring eller trötta cylindertätningar.


Ett litet talexempel till, med 2,7 mm dysa blir internläckaget 49 lpm. Man får då alltså bara 1 lpm ut vid 200 bar, lastaren lyfter alltså fortfarande max last men bara med 2% av ursprunglig hastighet...


För att verkligen ta reda på skicket på en pump använder man en flödesmätare i kombination med manometer. Som beskrivet ovan så är det inte maxtrycket som är intressant , det är pumpens flöde vid max tryck som är intressant.

Exempel på bruk av flödesmätare för test av pump här (videolink i posten):
ja-bond77 @ Nyförvärv: Kockums 414B

Det finns andra fältmässiga test för att kolla skicket. Varvtalet är en stor faktor så klarar den max tryck på tomgång så är det kanske inte kris. Jag har inte helt koll på det, det beror nog lite på storlek på pump och dess nominella varvtal. Kanske blir jag klokare nån dag och kan posta mer.

Den här posten är alltså inte det slutgiltiga svaret men jag hoppas att jag har kunnat förmedla principen av hur det funkar iallafall.

8 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#19 » 14:20:52, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompletterar med ett enkelt system för lastare, ritade in en "läckagedysa" pararallelt med pumpen, lite närmare verkligheten.
Bild

OpenCenter system, pumpar rakt igenom ventilen utan motstånd så länge man inte drar i en spak.

3 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Andy80 (trådstartaren)

#20 » 20:41:48, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en väldigt pedagogiskt beskrivning. Nu förstår iallafall jag mer om varför en sliten pump kan ge ett bra arbetstryck

1 person gillar det här inlägget.
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Kungsis

#21 » 23:35:30, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

OJ :uupps: :buga:

Det är bara att tacka för all tid du lagt ned.

Mvh
Kungsis

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Andy80 (trådstartaren)

#22 » 17:35:19, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rev isär cylindrarna idag. Var inte mycket kvar av kolvtätningarna.
Vad har det suttit för tärningar där måntro?
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Andy80 (trådstartaren)

#23 » 20:04:53, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är märkplåten på lastaren
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Tracdoc

#24 » 20:53:32, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde vara machettätningar ev med stödring bakom.

1 person gillar det här inlägget.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Andy80 (trådstartaren)

#25 » 16:29:39, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På momentum trodde det att lastaren är dubbelverkande och och att det ska sitta två U-manchetter där, en åt varje håll. De sa att det inte verkar finnas plats för stödbrickor.
Nån som renoverat sån här lastare och vet mer?

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Tracdoc

#26 » 16:56:35, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja visst är den dubbelverkande , det sitter ju en slang nertill och en upptill. Så vanliga manchett tätningar ska fungera.

1 person gillar det här inlägget.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Andy80 (trådstartaren)

#27 » 17:01:43, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mm, tänker också det, men då lastaren är så gammal blev jag lite osäker. Nån sa även att en slang kan vara till läckolja.
Funkar det med endast två manschetter och ingen skrapring?
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Tracdoc

#28 » 19:12:03, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På kolven har du manschett tätningarna ( 2 st ) Sen i toppmuttern har du en liknande manschett tätning och längst upp en avstrykare.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Andy80 (trådstartaren)

#29 » 19:38:18, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån på ett Facebook-forum skrev att det funkar inte att ha endast U-manchetter för då skrapar kolven i röret så att det blir fördärvat. En annan skrev att det ska vara en gummitätning i ena spåret och en plastring i det andra. Fått många olika förslag. Hur vet man vad som är rätt?
Tittar man på resterna på högra kolven tycker jag det ser ut att endast ha sutit två plastringar på kolven. En i varje spår.
Bild
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Tracdoc

#30 » 20:42:41, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror på hur själva kolven är utformad och om den är enkel eller dubbelverkande. Din kolv är gjord för 2 manschetter som du själv tror.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Laeka, norrbagge och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se