Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Sprillans Ny Traktor - Bästa Märke

52 inlägg • Sida 1 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Ntek (trådstartaren)

#1 » 13:50:34, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpt en bondgård för ett par år sedan. Har varit ett ordentligt jobb. Börjar snart bli läge för att skaffa traktor.

Jag är nyfiken på förutsättningarna på en helt ny traktor. Tanken är att den ska vara All Around-traktor som ska kunna ploga några mindre åkrar (ca 25ha), frontlyft och lite allt i allo.

Söker svar på nedan frågor, din åsikt duger gott:

1 - Vilket märke är bäst med avseende på tillförlitlighet och kvalitet? (observera, vilket är det bästa, inte mest prisvärda)

2 - Vilken effekt ska traktorn ha för mina behov?

3 - Vilken pumpkapacitet på hydraulikuttaget behöver man?

4 - Vad kostar en sådan traktor i runda slängar? (ange om det är ink eller exl. moms)

5 - Hur länge kan man räkna med att tillverkaren håller med reservdelar på aktuellt traktormärke?

Tack på förhand för svaren! :)
Ntek
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:44, 22-06-2021
Ort: Tierp
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna



ac tc

#2 » 14:35:41, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får nog speca lite bättre på vad du skall ha den till, ska den dra en kombipress tex så börjar det på 150 hk och nära miljonen.
Bästa märket? Tja JD har gott rykte os mina bondekompisar och reservdelar verkar dom hålla under långa tider, men sen så kan svaret vara att den firma som finns lokalt och har bra service säljer den traktor oavsett fabrikat som blir lättsammast att äga och mest prisvärd.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

bert

#3 » 14:36:09, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Runt 100 Hk skulle jag säga lite beroende på vad för redskap du har.
Vilka märken finns i din närhet?
Frontlyft?du menar lastare va?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Ntek (trådstartaren)

#4 » 14:48:21, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Du får nog speca lite bättre på vad du skall ha den till, ska den dra en kombipress tex så börjar det på 150 hk och nära miljonen.
Bästa märket? Tja JD har gott rykte os mina bondekompisar och reservdelar verkar dom hålla under långa tider, men sen så kan svaret vara att den firma som finns lokalt och har bra service säljer den traktor oavsett fabrikat som blir lättsammast att äga och mest prisvärd.


Bor mellan Uppsala och Tierp. I närheten finns nog alla dom vanliga märkerna. John Deere finns inne i Uppsala! Finns även Traktor Nord inte långt härifrån, dom har Case, New Holland. Lantmännen finns också nära.

Hade tänkt mig att tillverka småbalar. Är det något enstaka moment som jag inte kan göra så kan jag tänka mig att hyra in den tjänsten.
Ntek
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:44, 22-06-2021
Ort: Tierp
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna

Ntek (trådstartaren)

#5 » 14:51:59, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Runt 100 Hk skulle jag säga lite beroende på vad för redskap du har.
Vilka märken finns i din närhet?
Frontlyft?du menar lastare va?


Har hittills också fått uppfattningen om att det borde vara ungefär 100hk

Jag har inga redskap alls. Jag kommer bli tvungen att köpa in dessa också. Redskap för att odla vall i första hand. Med avsikt att pressa småbal.

Alla större märken finns i närområdet.

Ahh precis, lastare! :)
Ntek
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:44, 22-06-2021
Ort: Tierp
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna

björken

#6 » 15:01:16, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generellt kan man väl säga att de flesta nya traktorer som säljs idag är riktade mot den professionella heltidslantbrukaren som kräver avancerad teknik (GPS, integration med redskap osv), mkt kraft och god förarkomfort för att kunna vara effektiva och avverka många ha/h. Dessa maskiner kan vara jättebra för detta ändamål, men kommer inte passa dina behov speciellt bra. Du ska nog snarare titta på en maskin ur de enklaste/mest manuella serierna, NH TD5, Valtra A osv. Runt 80-100hk ska räcka bra. Priserna börjar väl runt 450-500k+moms och uppåt
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

bert

#7 » 15:12:36, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ntek skrev:
bert skrev:Runt 100 Hk skulle jag säga lite beroende på vad för redskap du har.
Vilka märken finns i din närhet?
Frontlyft?du menar lastare va?


Har hittills också fått uppfattningen om att det borde vara ungefär 100hk

Jag har inga redskap alls. Jag kommer bli tvungen att köpa in dessa också. Redskap för att odla vall i första hand. Med avsikt att pressa småbal.

Alla större märken finns i närområdet.

Ahh precis, lastare! :)


Som exempel så såg jag Lantmännen hade annons på blocket om Valtra G115 med lastare för 795+m men har ingen aning om vad den är utrustad med för mer saker men där har du ett pris iallafall
Annars brukar en del märken ha utförsäljning av demoex framåt slutet på året till vettiga priser
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

krokodilen

#8 » 15:54:45, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag säljer JD och blir väl således part i målet.

Mitt märke är absolut inte billigast,,,, men ställer man en 5 år gammal NH bredvid en 5år gammal JD, båda med jämförbar utrustning och timtal mm så får man i princip lika mycket mera för den gröna som det skilde när båda var nya.

En John Deere 5100 eller en 5115M med lastare hade varit lämplig för dig.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ntek (trådstartaren)

#9 » 16:39:11, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Jag säljer JD och blir väl således part i målet.

Mitt märke är absolut inte billigast,,,, men ställer man en 5 år gammal NH bredvid en 5år gammal JD, båda med jämförbar utrustning och timtal mm så får man i princip lika mycket mera för den gröna som det skilde när båda var nya.

En John Deere 5100 eller en 5115M med lastare hade varit lämplig för dig.

/C


Har faktiskt kollat lite på de modellerna du nämner. Men har ingen uppfattning om priser. Mellan tumme och pekfinger. Du behöver inte stå för siffran! Vill bara ha storhet!
Ntek
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:44, 22-06-2021
Ort: Tierp
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna

Ntek (trådstartaren)

#10 » 16:47:27, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

björken skrev:Generellt kan man väl säga att de flesta nya traktorer som säljs idag är riktade mot den professionella heltidslantbrukaren som kräver avancerad teknik (GPS, integration med redskap osv), mkt kraft och god förarkomfort för att kunna vara effektiva och avverka många ha/h. Dessa maskiner kan vara jättebra för detta ändamål, men kommer inte passa dina behov speciellt bra. Du ska nog snarare titta på en maskin ur de enklaste/mest manuella serierna, NH TD5, Valtra A osv. Runt 80-100hk ska räcka bra. Priserna börjar väl runt 450-500k+moms och uppåt


Jag inser att jag siktar på något som är bättre än jag behöver. Det handlar egentligen inte om att få god lönsamhet på den lilla markplätt jag har. Syftet är mer att lära mig och att jag tycker det är roligt.
Ntek
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:44, 22-06-2021
Ort: Tierp
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna

uppland2

#11 » 17:18:40, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte ett alternativ att köpa en bättre begagnad som lärprojekt, så att du om ett par år själv vet vad det är du värdesätter och kan köpa det just du faktiskt vill ha för dina traktorbehov?

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

krokodilen

#12 » 17:30:57, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ntek skrev:
krokodilen skrev:Jag säljer JD och blir väl således part i målet.

Mitt märke är absolut inte billigast,,,, men ställer man en 5 år gammal NH bredvid en 5år gammal JD, båda med jämförbar utrustning och timtal mm så får man i princip lika mycket mera för den gröna som det skilde när båda var nya.

En John Deere 5100 eller en 5115M med lastare hade varit lämplig för dig.

/C


Har faktiskt kollat lite på de modellerna du nämner. Men har ingen uppfattning om priser. Mellan tumme och pekfinger. Du behöver inte stå för siffran! Vill bara ha storhet!



Har en 5115M 2020 i lager räknar och återkommer

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#13 » 18:40:18, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bäst, kanske Fendt. Men varför köpa det bästa till ditt behov? Även om man har råd köper man kanske inte en Rolls om behovet är att åka till affären och köpa mjölk.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

osla

#14 » 18:56:19, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Bäst, kanske Fendt. Men varför köpa det bästa till ditt behov? Även om man har råd köper man kanske inte en Rolls om behovet är att åka till affären och köpa mjölk.

Eller så gör man det för att man kan, det har ju redan ts förklarat. Sen är vi nog många som säkert skulle vilja ha en rolls (kanske inte en rolls, men liknande) just för att bara åka till affären för att det är roligt

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Ntek (trådstartaren)

#15 » 21:55:14, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Bäst, kanske Fendt. Men varför köpa det bästa till ditt behov? Även om man har råd köper man kanske inte en Rolls om behovet är att åka till affären och köpa mjölk.


Vad kostar en Fendt i den storleksklassen på ett ungefär? Är dom bättre än John Deere? Varför i så fall?

Jag gillar att ha bra verktyg när jag arbetar. Men jag har inte bestämt mig för att köpa nytt ännu även om det lutar åt det hållet.
Ntek
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:39:44, 22-06-2021
Ort: Tierp
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se