Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo BM Krabat kokar...

14 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

davidnorden (trådstartaren)

#1 » 23:51:32, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog bort termostaten för att se om det var den som var paj, men symptomen är samma: Motorn blir väldigt varm, och när jag stänger av den forsar det ut vatten ifrån kylaren (genom röret högst upp vid kylarlocket). Tänker att pumpen går dåligt, men inte är helt paj (då borde väl motorn bli överhettad när man kör, och vattnet komma ut redan då?). Vad mer kan vara paj? Ser inga läckor, fläkten går (alla remmar är ok). Vad i vattenpumpen brukar paja? Kan det vara packningar? Men då borde det väl läcka där?

/D
davidnorden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:39, 09-06-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat



Tracdoc

#2 » 01:20:25, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blåst toppackning ligger nära till hands .
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MN

#3 » 07:23:34, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt i en felfri termostat.
M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

torbjorn_forsman

#4 » 07:36:05, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

B16 och B18-motorerna har ju en extra shuntkanal som leder vatten direkt från termostathuset tillbaka till vattenpumpen då termostaten inte har öppnat. Det är en extra ventilbricka nertill på termostaten som ska täppa till shuntkanalen då vattnet istället ska gå till kylaren. Om man kör en sådan motor helt utan termostat så kokar den obönhörligen eftersom det mesta vattnet då går genom shuntkanalen och inte mycket blir kylt.

Alltså: kör ALDRIG utan termostat. Och om man ändå måste göra det av någon anledning, så måste shuntkanalen pluggas på lämpligt sätt.

Andra kända fel som kan inträffa är t ex att pumphjulet i vattenpumpen ramlar i bitar eller lossnar från axeln, samt att det längsgående vattenfördelningsröret i toppen rostar sönder.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM425

#5 » 16:45:02, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har rensat ur 2 st BM 425 med B16c motor, båda hade cm tjockt slam i botten på kylkanalerna. Öppna överallt där du kommer åt (inte fryspluggarna), ta ett kopparrör o kör in vatten så mycket du kan i kanalerna. Såhär ungefär i de kanaler du kommer åt BM425 @ [Traktorer] BM 425 B16c Motorjobb utan att demontera topp eller motor. Finns en dräneringskran bak på motorblocket, på mina kom det inte ut något vatten där, var igentäppt av slam. Även hålet där tempmätarens sensor sitter går att öppna o spola rent.

Vattenpumpens pumpflänsar kan erodera bort så det bara är en lite upphöjning kvar, pumpar inte.

Ny vattenpump finns hos VP autoparts
https://vp-autoparts.se/shop?funk=inst_ ... _Suffix=SV

Bild på vattenpump BM425 @ [Traktorer] BM 425 B16c Motorjobb

Sen tändning ger varm motor.

Glödtänder motorn när du stänger av den?

Fungerar din tempmätare?
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

davidnorden (trådstartaren)

#6 » 19:57:36, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack för alla tipsen! Motorn går fortfarande ganska normalt, tills den blir för varm... Ska kolla alla tipsen och se vad jag hittar. Stämmer det att det ska "spruta" ut vatten om man öppnar kylarlocket när motorn går (om vattenpumpen funkar, annars inte)?
davidnorden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:39, 09-06-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat

torbjorn_forsman

#7 » 20:12:15, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska INTE spruta ut vatten när man öppnar kylarlocket.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

davidnorden (trådstartaren)

#8 » 09:45:19, 13-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425, angående din fråga om glödtänder, så gör den det när man har kört motorn varm (dvs den tänder när man har dödat tändningen, i 10-15 sek). Vad betyder det? Kan också nämna att jag kan köra utan choke, men motorn går "som den ska" bara med full choke.

/D
davidnorden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:39, 09-06-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat

torbjorn_forsman

#9 » 10:07:30, 13-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är helt normalt att gamla Volvomotorer glödtänder om man stänger av dem direkt efter att de har gått med hård belastning. Särskilt illa kan det bli om tomgången dessutom är lite högt ställd eller om motorn får för fet bränsleblandning. Lösningen på problemet är att låta motorn gå på tomgång några minuter innan man stänger av eller, om man inte har tid med det, bromsa fast motorn genom att lägga i högsta växeln, hålla på bromsen och släppa kopplingen i samma ögonblick som man stänger av tändningen.

I militärtjänsten hade jag att göra med Haub 77A, där det satt en B20-motor som drev en massa hydraulpumpar. Den hade högt ställd tomgång för att inte riskera tjuvstopp med all den hydraulpumpsbelastningen, och det var stränga förmaningar att aldrig stänga av direkt efter att ha självkört pjäsen eller haft den på skjutvarv, motorn måste få gå på tomgång några minuter först. I den installationen ledde glödtändning ofta till förgasarbrand, och de flesta pjäser hade nog råkat ut för en eller flera förgasarbränder under årens lopp. De flesta luftburkar var mer eller mindre nersmälta och lagade.

Om motorn kräver choke för att gå bra, så tyder det på att förgasaren av nån anledning ger för mager bränsleblandning eller att ev accelerationspump inte fungerar. Bränsleblandningsproblemet skulle t ex kunna röra sig om tjuvluft, felinställd flottörnivå eller ett delvis igensatt huvudmunstycke. På B16A i personbilar var det vanligt att förgasarens fläns mot insugningsröret blev skev med tjuvluft som följd, det var t o m så vanligt att Volvoverkstäderna hade en särskild kod i tidslistan och ett fast pris för planfilning av förgasarflänsen!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM425

#10 » 11:29:37, 13-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen av mina BM425 glödtänder, det gör de bara om de inte är servade riktigt. Har kanske hänt någon enstaka gång, då en av dem har varit i vår ägo sedan 1976.

Har du original förgasare eller är den bytt till något annat?
Tändinställning 19 grader före ÖD vid 1500 varv, finns markering på svänghjulet.
En grundinställning är 3-4 grader före ÖD stilla motor o en testlampa på brytarspetsarna med fördelarlock av. Gnistan kommer då brytarspetsarna öppnas = testlampan tänds.
Brytaravstånd 0,4 mm öppen på kam.

Det är läge att ta bort flottörhuset o göra rent, du ska inte behöva choka för att kunna köra riktigt. Minns första gången jag gjorde rent, det var fullt med rostpartiklar i hela flottörhuset o i den fina kanalerna. Montera ett bränslefilter om du inte har det.

Nästan alla har problem med förgasaren, den slår sig o flottören blir då sned o läcker.

För sen tändning ger varm motor, mager blandning ger varm motor.
Kolla också komptryck på motorn då får du svar på hur motorn mår.

Hur ser det ut om du kör med motorn utan kylar lock?
Ta bort locket när motorn är kall o starta.
Bubblar det på en gång?
Man ska kunna se vätska flöda in till kylaren genom hålet.
Vätskan ska vara över cellerna i kylaren.

Bilder :photograph:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

BM425

#11 » 13:59:59, 13-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är ett utdrag från min verkstadshandbok på Volvo B16.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

torbjorn_forsman

#12 » 20:13:21, 13-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan dock vara värt att tänka på att noggrann inställning av brytaravståndet bara är meningsfull om fördelaren är i nyskick och perfekt glappfri, helt oslitna kammar osv. Om det rör sig om en gammal sliten fördelare är det säkrare att bara göra en grovinställning med bladmått och sedan justera brytaravståndet till rätt slutningsvinkel mätt med kamvinkelmätare. Slutningsvinkeln anges till 47-53° i specifikationerna för B16A och B (fördelare VJU 4 BR 20). Jag misstänker att B16C kan ha en annan fördelare, men rimligtvis gäller samma värden även för den. Om du har en kamvinkelmätare som är graderad i % istället för grader, så blir det 52-59 %.
Om brytarna är nya, försök ställa in brytaravståndet lite i överkant (slutningsvinkeln i underkant), så blir det rätt när nocken har slitit in sig. Är brytarna begagnade så är det bättre att sikta på mitten av toleransområdet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM425

#13 » 10:07:47, 17-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite nyfiken på hur det går med din traktor nu.
Fick du ordning på den?
:photograph: :eat: :driver:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Holger

#14 » 14:53:12, 17-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se