Ingen av mina BM425 glö
dtänder, det gör de bara om de inte är servade riktigt. Har kanske hänt någon enstaka gång, då en av dem har varit i vår ägo sedan 1976.
Har du original
förgasare eller är den bytt till något annat?
Tändinställning 19 grader före ÖD vid 1500 varv, finns markering på svänghjulet.
En grundinställning är 3-4 grader före ÖD stilla motor o en testlampa på brytarspetsarna med fördelarlock av. Gnistan kommer då brytarspetsarna öppnas = testlampan tänds.
Brytaravstånd 0,4 mm öppen på kam.
Det är läge att ta bort flottörhuset o göra rent, du ska inte behöva choka för att kunna köra riktigt. Minns första gången jag gjorde rent, det var fullt med rostpartiklar i hela flottörhuset o i den fina kanalerna. Montera ett
bränslefilter om du inte har det.
Nästan alla har problem med förgasaren, den slår sig o flottören blir då sned o läcker.
För sen tändning ger varm motor, mager blandning ger varm motor.
Kolla också komptryck på motorn då får du svar på hur motorn mår.
Hur ser det ut om du kör med motorn utan kylar
lock?
Ta bort locket när motorn är kall o starta.
Bubblar det på en gång?
Man ska kunna se vätska flöda in till kylaren genom hålet.
Vätskan ska vara över cellerna i kylaren.
Bilder
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"