Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Drivaxel fram lossar ej, zetor 9540

15 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

zetorröd (trådstartaren)

#1 » 12:57:05, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall ha loss den indre drivaxeln på zetorn. Modell 9540. Zetors egna framaxel. Navet borttaget och likaså låsskruven som håller axeln på plats. Enligt reparationshandboken skall detta räcka men får ej ur den. Har prövat brytjärn och glid hammare men inget resultat.
Någon vänlig själ som har förslag vad göra?

Mvh Stefan
zetorröd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:37:30, 08-04-2014
Maskintyp: Traktor



zetorröd (trådstartaren)

#2 » 18:01:11, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Här en bild på när låsskruven borttagen
zetorröd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:37:30, 08-04-2014
Maskintyp: Traktor

Tracdoc

#3 » 22:22:27, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan sitta en låsring innanför knuten.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

zetorröd (trådstartaren)

#4 » 22:40:05, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sökt som bara den efter sådan. Enda man kan se innanför knuten är en axeltätning
zetorröd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:37:30, 08-04-2014
Maskintyp: Traktor

RD350

#5 » 22:54:23, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske en låsning ända inne i diffen? En del amerikanska bilar har det så, hyffsat långt ifrån Zetor men ändaå...
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Michael Meier

#6 » 23:44:45, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låsskruven, vad är det för konstruktion ?
är den tänkt att arbeta hela tiden och nöta material, eller befinner sei knuten och axeln i en stabil situation ?

En cylindriskt slipad ände på en skruv som går in i ett radiellt spår på drivaxeln måste vara någon säkerhetsgrej eller att det behövs tillfälligt, det borde inte fungera om den är ensam att hålla i axeln i axiell position, satsar nog en femma på att det sitter en låsning som tål axiell belastning någonstans.

ute i navreduktionens centrum finns väl heller ingenting som håller i axeln axiellt, den lär vara flytande på någon sida (definitivt inte vid låsskruven)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

zetorröd (trådstartaren)

#7 » 08:48:57, 26-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog säga att axeln befinner sig i en stabil konstruktion i framaxeln.
Jag lånar en annan persons bild från maskinisten.
Det är detta som jag vill uppnå men utan framgång.

Bild
Här syns det ju var låsskruven ligger emot, ser ut som ett lager men skall ej svära.
zetorröd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:37:30, 08-04-2014
Maskintyp: Traktor

MN

#8 » 08:54:03, 26-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Axeln sitter uppenbarligen i ett lagerhus innanför dubbelknuten och det ser ut som ett o-ringspår samt ytterligare ett spår som nämnda låsning skall passa mot

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Michael Meier

#9 » 08:58:44, 26-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra bild !

det där ser ut som att det behövs segdragning, spakblock typ eftersom den kan sitta fast, o-ring /rost/ lite passform också kanske

Så som du drar är lite tokigt, du pressar ju fast ena sidan/ det blir sneddragning
samma med koben, om det ska funka mot en rund baksida av knuten är tveksamt att du får någon kraft.

prova att dra rakt, ska du använda draghammare lär skjutvikten vara på tio / tjugo kg typ, den där o-ringen är nog redigt komprimerad och diametern gör att redan o-ringen hindrar.

Dubbla låsskruvar ?

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

östemann

#10 » 22:57:28, 26-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leif A hade ju en radikal men fungerande metod för att lossa drivaxlar i nån tråd för flera år sen.Svetsa fast släggan i änden av kedjan och svinga till den några ggr. så borde det ske nåt!

1 person gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

MN

#11 » 06:10:50, 27-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

östemann skrev:Leif A hade ju en radikal men fungerande metod för att lossa drivaxlar i nån tråd för flera år sen.Svetsa fast släggan i änden av kedjan och svinga till den några ggr. så borde det ske nåt!


En JD verkmästare berättade att innan det var vanligt med hålcylindrar och andra finesser så hängde de en skrotklump i traversen och svingade mot den (eller från beroende på uppsättning) trilskande tappen eller vad det nu var som skulle loss...
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Iznogoud

#12 » 08:44:42, 27-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför ska drivaxeln demonteras, brusten?

Vikt på glidhammaren?
Kan behövas TUNG sådan, speciellt om man vridit av drivaxeln inne i diffen och därmed deformerat splinesen.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

zetorröd (trådstartaren)

#13 » 09:29:39, 27-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken med att ta bort drivaxeln var att det skulle vara lättare att byta knutkors och så tänkte jag byta dem yttre tätningarna på samma gång som jag renoverar navreduktionen.
Jag gav upp försöket igårkväll och bytte knutkorsen på plats.
Då kommer nya bekymmer emot, den nya yttre drivaxeln har spåret för låsringarna felplacerade. Knutkorsen är av måttet 38x105.8 och med låsringarna isatta i drivaxeln så lämnar det bara 105mm kvar, så det är 0.8mm fel. Och inte nog med det, kollade på den andra nya drivaxeln och där var låsringsmåttet också fel och hålen för knutkorslagren var inte ens i linje med varanda :ohnej:
zetorröd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:37:30, 08-04-2014
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#14 » 10:07:34, 27-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

inte en siffra rätt med andra ord, vart du nå glad då ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

zetorröd (trådstartaren)

#15 » 15:54:39, 27-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glad jo, skrattade med hela ansiktet.
zetorröd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:37:30, 08-04-2014
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: green1991, mickegrasberg och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se