Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Koppling Grålle

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Åke.Wieslander (trådstartaren)

#1 » 11:12:32, 31-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej , brorsan har en bensin-Grålle från 49 där det plötsligt inte går att lägga i någon växel. igår startade vi den genom att brorsan trampade ner kopplingspedalen medans jag vevade igång den, vi märkte att Grållen rullade sakta framåt trots att kopplingspedalen var nertryckt. En växel ligger i så att den rullar när kopplingspedalen släpps upp, men det går inte att lägga i en annan växel eller lägga i friläge.
Eftersom den rullar sakta framåt verkar det som om kopplingen inte släpper helt när man trampar ner den.
Är det delning och byte av koppling som gäller ?

mvh Åke
Åke.Wieslander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:27, 01-05-2008
Ort: Trosa kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 400 1965



SvampenT15

#2 » 12:05:54, 31-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om lamellen fastnar brukar man få dela traktorn och lossa lamellen. Ett tips är att när du inte använder traktorn se till att kopplings pedalen är ned tryckt då fastnar den inte tills nästa gång. Om du får igång traktorn och har gått om plats att köra på så kan man ibland trycka ner koppling och broms samtidigt och på så sätt lyckas få loss lamellen OBS rekomenderas BARA om du vet vad som händer. OM växeln inte går att rubba lossa muttrarna vid spaken och lyft upp den och peta växel förarna i rätt läge där spåren är mitt för varandra då har du neutral läge.
Det är vanligt att det är slitage aom gör att den ibland fastnar med växel i.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Åke.Wieslander (trådstartaren)

#3 » 14:52:48, 31-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen, jag ska se vad jag kan göra.
mvh Åke
Åke.Wieslander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:27, 01-05-2008
Ort: Trosa kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 400 1965

HVA59

#4 » 20:27:09, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite sent, men jag har också en grålle från -49, och den har med haft problem med koppling och växlar. Min låg i "friläge" men gick inte att få i någon växel, visade sig dock att den inte alls låg helt i friläge utan en av växlarna låg "halvt" i, alltså växelföraren hade kärvat fast halvvägs i en växel, inte långt nog för att växeln skulle gå i, men långt nog för att växelspärren skulle låsa de andra växelförarna. Kan va värt att kolla på. Jag fick ta av locket på växellådan och knacka med en liten hammare försiktigt på växelföraren så lossnade den efter ett tag :smile:

När det gäller kopplingen så har min tyvärr ett läckage i bakre vevaxel packboxen så det läcker olja på kopplingen så den klibbar, men då sitter den stenfast, kan endast brytas av att köra och bromsa samtidigt. Om du säger att den bara rullar långsamt framåt så kan det vara så att kopplingspedalens spel är feljusterat, så att kopplingen inte kopplar ur helt. När du kopplar ur så ska du känna på pedalen var i slaget det börjar gå trögt = när den börjar koppla ur. Detta läget har jag för mig ska vara ungefär en halv centimeter från det övre stoppet som pedalen går emot när man släpper den. Om inte så lossar man pedalen från axeln, vrider axeln till rätt läge med en skiftnyckel, sätter armen i rätt läge och sen spänner man fast den. Det är ganska enkelt gjort. Fick göra det på min :smile: Hoppas du kan förstå ungefär vad jag menar! Lycka till!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

SwedEh

#5 » 21:28:57, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

HVA59 skrev:Lite sent, men jag har också en grålle från -49, och den har med haft problem med koppling och växlar. Min låg i "friläge" men gick inte att få i någon växel, visade sig dock att den inte alls låg helt i friläge utan en av växlarna låg "halvt" i, alltså växelföraren hade kärvat fast halvvägs i en växel, inte långt nog för att växeln skulle gå i, men långt nog för att växelspärren skulle låsa de andra växelförarna. Kan va värt att kolla på. Jag fick ta av locket på växellådan och knacka med en liten hammare försiktigt på växelföraren så lossnade den efter ett tag :smile:

När det gäller kopplingen så har min tyvärr ett läckage i bakre vevaxel packboxen så det läcker olja på kopplingen så den klibbar, men då sitter den stenfast, kan endast brytas av att köra och bromsa samtidigt. Om du säger att den bara rullar långsamt framåt så kan det vara så att kopplingspedalens spel är feljusterat, så att kopplingen inte kopplar ur helt. När du kopplar ur så ska du känna på pedalen var i slaget det börjar gå trögt = när den börjar koppla ur. Detta läget har jag för mig ska vara ungefär en halv centimeter från det övre stoppet som pedalen går emot när man släpper den. Om inte så lossar man pedalen från axeln, vrider axeln till rätt läge med en skiftnyckel, sätter armen i rätt läge och sen spänner man fast den. Det är ganska enkelt gjort. Fick göra det på min :smile: Hoppas du kan förstå ungefär vad jag menar! Lycka till!



Nästan rätt.. :smile: spelet på kopplingspedalen ska vara 3/8" eller på millimetriska ca 9,525 mm.

muttrarna som håller växelspaken bör väl alltid vara så pass löst åtdragna att man kan lossa dem utan verktyg på en grålle :razz:
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Patrik7777 och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se