Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Min första traktor: BM Volvo 350 Boxer industri(?)

170 inlägg • Sida 1 av 12
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

zeusl (trådstartaren)

#1 » 06:55:45, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, nu har jag hämtat men första egna "Riktiga" traktor, Belosen får man väl räkna som grönytemaskin...

Det är en BM Volvo 350 Boxer, säljaren säger industrimodell. Vilket ser att stämma med förstärkt framvagn, lastaren, hytt med värme.
Men samtidigt har jag kraftuttag och hitchkrok.

För att sammanfatta lite fakta:
Årsmodell enligt transportstyrelsen: 1959 (på reg.bevis är det inte i ifyllt)
Färg enl reg.bevis: Grön
Tillverkningsnummer: 2564
Vikt: 2560
Lilla instrumentpanelen med två mätare och laddlampa.
Instruktionsbok 350 Boxer med Terra-Trol.

Kan det vara så att bakdelen kommer från en nyare Boxer som hade Terra-Trol? Eftersom den är röd och resten av traktorn är grön. (Kanske förklarar kraftuttaget och hitchkroken?)
Färgen i hytten ser ut att vara "BM Grön" Medan det som är på utsidan är ett dåligt försök att efterlikna den mörkare gröna. Tittar man efter skavmärken i hytten så skulle jag säga att det röda är någon typ av grundfärg, den är för ljus för att vara klassisk "BM röd".

Jag har ingen tidigare erfarenhet av BM/Volvo, råd och tips mottages gärna.
Jag behöver t.ex. se över oljan i hydrauliken till lastaren, upp ner går bra men tilten och är lite "trött" säljaren (85 åriga Lars) sade att han trodde oljan var lite för tjock, att den har stått för länge...
Hydraulik är inget jag mekat med förut, det fanns inte på farsans Porsche Allgaier A111...
Om man ska ta isär, hur gör man det trycklöst? Spola igenom på något vis? Vilken olja ska man ha? helst för året runt.
Jag misstänker att mer problem kommer, jag ska tvätta och göra rent först för att se hur många läckor det finns, det är fuktigt lite varstans.

Knappar/reglalge till lampor och vindrutetorkare, är dessa original? Eller sitter på rätt plats? Jag skulle vilja ha något att jämföra med så då jag eftersträvar original så mycket det går.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel



Mattias Petterson

#2 » 07:14:57, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken kraftig lastare!
Jag skulle börja med en rejäl städning / tvättning och hoppas på att mycket av den blekta gröna släpper.
( kanske stryka på lite bm grön där det behövs ) :mrgreen:
Får man fråga vad du fick ge för den? :vissla:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

zeusl (trådstartaren)

#3 » 07:44:23, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Vilken kraftig lastare!
Jag skulle börja med en rejäl städning / tvättning och hoppas på att mycket av den blekta gröna släpper.
( kanske stryka på lite bm grön där det behövs ) :mrgreen:
Får man fråga vad du fick ge för den? :vissla:


Ja precis, det blir det första, att städa. Skulle vara kul att få den bm grön, någon som sitter färgnummer?
Jepp, 30k (Inkl skopan, gafflar, bakvikten och snökedjor, en ny stol (inte "orginal") och några reservdelar.

Eftersom jag inte kan hålla mig borta från Boxern så var jag ute en sväng och tittade lite närmre nu, snabbfästet till lastaren, skopan och gafflar ser ut att vara industrigult från början.
O lastaren kan ha varit röd, får väl se vad som kommer fram efter tvätt...
På lastaren har jag två hydralrör som inte är inkopplade, är det till hydraulisktsnabbfäste? Jag såg på ventilsatsen att jag nyttjar två av tre möjliga ventiler.
Och det jag skrev ovan om tjock/seg hydraulolja, kan inte hålla med, den är tunn, ljusgul och tunnflytande. Jag var nere och vispade lite i botten på tanken.
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

Michael Meier

#4 » 07:48:38, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar att frontlastaren matas med frontmonterad pump och förrådstank ute på lastaren.

Terratrol matas från motormonterad pump?

Ser trevligt byggd ut, hitchkrok och jordbruksdrag, lastararmar, yttre enkelverkande hydraulik från motormonterade pumpen?
Den där borde ligga högre i prisskalan,

Är det någon olja som är mjölkig i konsistens och färg?
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

johan.eriksson

#5 » 07:49:12, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den var ju helt klart lite udda. Boxern var ju röd hela tiden.
Kolla med arkiv Sörmland vem som är första ägare, dom har kopior på alla registerkort.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

zeusl (trådstartaren)

#6 » 08:17:36, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Antar att frontlastaren matas med frontmonterad pump och förrådstank ute på lastaren.

Ja
Terratrol matas från motormonterad pump?

Tror det... Har faktiskt inte kollar baklyften, jag drog lite i spaken, men den kändes fast, så kollade inte mer. Vet inte om den måste frigöras på något sätt?

Ser trevligt byggd ut, hitchkrok och jordbruksdrag, lastararmar, yttre enkelverkande hydraulik från motormonterade pumpen?

Tänker du på hydrauluttaget bak? Så tror jag det går en slang/rör fram, längs med styrarmen... Förklara gärna mer, jag är helkass på detta!
Den där borde ligga högre i prisskalan.

Okej? Jag bjöd o han sa ja... :grin:

Är det någon olja som är mjölkig i konsistens och färg?

Inte vad jag har sett hittills, jag vet vad det betyder, såg dock när jag kom hem, o hade kört ett par mil, att det droppade om från kylaren. Ska se om jag kan hitta varifrån.

johan.eriksson skrev:Den var ju helt klart lite udda. Boxern var ju röd hela tiden.
Kolla med arkiv Sörmland vem som är första ägare, dom har kopior på alla registerkort.

Jag har en aktiv tråd i en facebookgrupp också, där är det en kille som skriver att man kunde få dom i vilken färg man önskade om man beställde från fabrik...
Ska kolla med arkivet!

1 person gillar det här inlägget.
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

johan.eriksson

#7 » 08:22:32, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

zeusl skrev:
johan.eriksson skrev:Den var ju helt klart lite udda. Boxern var ju röd hela tiden.
Kolla med arkiv Sörmland vem som är första ägare, dom har kopior på alla registerkort.

Jag har en aktiv tråd i en facebookgrupp också, där är det en kille som skriver att man kunde få dom i vilken färg man önskade om man beställde från fabrik...
Ska kolla med arkivet!


Vilken Facebook grupp är det?
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

johan.eriksson

#8 » 08:28:38, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade den.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Ivar Risslén

#9 » 12:21:50, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jordbrukslyften är nog monterad på senare tid tillsammans med dragkroken från Axla.
Lastaren såldes till flera olika fabrikat av traktorer. Jag har sett den på Fordson Power Major och även en BM 35/36 och kanske på fler traktorer. Lastaren har en kraftig ram som går mellan axlarna på traktorn för att inte belasta traktorkroppen så mycket vid lyft. Den lyfter bra nog mycket jämfört med de andra dåtida lastarna som var vanliga på jordbrukstraktorerna. Du har 2 lägen på lyftkolvarna så att du kan välja om du ska lyfta tungt eller högt.
Hydraulrören som är framdragna är nog för att använda något redskap som kräver hydraulik som t.ex. sopborste, balklämma eller timmergaffel.

Du frågar om elkontakterna så brukade den till lyset vara en vridbrytare och den till vindrutetorkaren satt i bakkant av vindrutetorkarmotorn.

Det här var en s.k. industritraktor som var vanlig innan baklastarna hade slagit igenom. Färgen är nog samma som något bolags standard färg så att de hade samma färg på hela sin fordonsflotta.

De första Boxrarna hade inte så stora skillnader mot jordbruksversionen utan ändringarna skedde några år senare med en svänghjulskåpa i ett starkare material och en annan framaxel med andra hjul. Den första årgången av Boxer hade att välja på 2 olika framaxlar en svagare med 6 bultade hjul och den lite kraftigare som hade 5 hjulbultar.
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

zeusl (trådstartaren)

#10 » 19:25:58, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Jordbrukslyften är nog monterad på senare tid tillsammans med dragkroken från Axla.
Lastaren såldes till flera olika fabrikat av traktorer. Jag har sett den på Fordson Power Major och även en BM 35/36 och kanske på fler traktorer. Lastaren har en kraftig ram som går mellan axlarna på traktorn för att inte belasta traktorkroppen så mycket vid lyft. Den lyfter bra nog mycket jämfört med de andra dåtida lastarna som var vanliga på jordbrukstraktorerna. Du har 2 lägen på lyftkolvarna så att du kan välja om du ska lyfta tungt eller högt.
Hydraulrören som är framdragna är nog för att använda något redskap som kräver hydraulik som t.ex. sopborste, balklämma eller timmergaffel.

Du frågar om elkontakterna så brukade den till lyset vara en vridbrytare och den till vindrutetorkaren satt i bakkant av vindrutetorkarmotorn.

Det här var en s.k. industritraktor som var vanlig innan baklastarna hade slagit igenom. Färgen är nog samma som något bolags standard färg så att de hade samma färg på hela sin fordonsflotta.

De första Boxrarna hade inte så stora skillnader mot jordbruksversionen utan ändringarna skedde några år senare med en svänghjulskåpa i ett starkare material och en annan framaxel med andra hjul. Den första årgången av Boxer hade att välja på 2 olika framaxlar en svagare med 6 bultade hjul och den lite kraftigare som hade 5 hjulbultar.


Tack för massa matnyttig info!
Vet du vad lastaren/fästet heter? Om man nu skulle komma över en mindre skopa eller något annat kul...
Det sitter en spak, som borde va den du säger med två lägen till lastaren, men den känns nästan fast, har inte tagit i brutalt hård, men jag var o drog i den men då rörde den sig knappt...
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

Ivar Risslén

#11 » 19:32:54, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr så vet jag inte vad det är för fabrikat på lastaren. Redskapsfästet vet jag inte heller vad det heter och det kan vara ombyggt efter 60 år så man måste se en bild av det för att veta säkert.
Att ändra lyfthöjd och styrka hos lastaren är ingen spak utan man flyttar på övre ändan av kolvstången till lyftcylindern. Det finns 2 olika hål som man kan välja mellan.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

zeusl (trådstartaren)

#12 » 19:35:26, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Tyvärr så vet jag inte vad det är för fabrikat på lastaren. Redskapsfästet vet jag inte heller vad det heter och det kan vara ombyggt efter 60 år så man måste se en bild av det för att veta säkert.
Att ändra lyfthöjd och styrka hos lastaren är ingen spak utan man flyttar på övre ändan av kolvstången till lyftcylindern. Det finns 2 olika hål som man kan välja mellan.


Ah, okej, då vet jag vad det extra hålet är till, min sitter i det övre hålet, antar att det blir mer höjd än kraft då.
Men vad har jag för spak i hytten intill ventilspakarna då? Den dras eller skjuts rak fram/bakåt. Går till en arm som går in i ventilpaketet...
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

Mattias Petterson

#13 » 19:56:58, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

3de funktion?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

zeusl (trådstartaren)

#14 » 20:02:51, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:3de funktion?


Kan det va så enkelt... :)
Jag ska kolla imorgon o se, men nu när jag tänker efter så tror jag nästan att den gick till en ventil/kran på ena hydraulslangen, som sedan går bakåt, kanske till hydrauluttaget bak?
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

zeusl (trådstartaren)

#15 » 08:15:56, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kollat och spaken från hytten som går till en ventil/kran på hydraulslangen som går till filterhållaren(?) Är det när man ska byta filter som man vill stänga kranen? Eller varför vill man det?
På filterhållaren så står det "In" till vänster och "Out" på höger, sitter filtret alltså på returen i hydraulsystemet?

Bild
Bild
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se