Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Min första traktor: BM Volvo 350 Boxer industri(?)

170 inlägg • Sida 4 av 12
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

zeusl (trådstartaren)

#46 » 07:26:34, 28-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Kan du försöka förklara igen, det vart obegripligt iallafall för mei, det där med slangdragningen, dubbla ventiler och slangar hit och dit + din förklaring.

om du börjar med varifrån vattnet kommer och vad ventilerna gör, så borde det bli enklare ?!


Det är väl det som är grundproblemet, att jag vet inte vad ventilerna gör... Och jag förstår inte flödet heller. Jag försökte rita, är detta mer överskådligt?
Bild
Om jag känner på slangarna efter att traktorn varit igång en god stund, så känner jag ingen värme någonstans. (Jo vid ventilen på topplocket, men det är mer troligt värmestrålning.)
Slang #3 som går mellan kylare och kupéfläkt, är det returen? För man hämtar väl inte värme från kylaren?
Hur borde det fungera? Vad är det som gör flödet? Det borde väl sitta en pump någonstans eller är detta en del av cirkulationen av kylarvattnet?

(Jag vet, mycket frågor :screwy: )
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel



Michael Meier

#47 » 07:56:24, 28-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

#3 vid kylaren, exakt var går den ihop med traktorns eget system?

För att du ska förstå lättare, ta bort elementet med tillhörande slangar, det är den dubletten som strular till det i överblicken.

Värme stiger och produceras i motorn, utgående varmvatten till kupe är i bakkant motor, ventilen är samtidigt ett T-rör, den stänger av eller öppnar till båda slangarna samtidigt.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

zeusl (trådstartaren)

#48 » 09:57:53, 28-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:#3 vid kylaren, exakt var går den ihop med traktorns eget system?

Jättesvårt att se, o nu regnar det. Det är i nedre delen av kylaren, tror värmeslangen (#3) går parallellt med slangen/röret som går mellan motor och kylare, möjligt att värmeslangen går in i röret/slangen mellan motor och kylare, därför jag inte ser den. Annars så ser det ut som att den går in i kylaren på vinkeln av slangen, kan inte se att den vänder mot motorn igen. Ska kolla mer när det inte vräker ner...

För att du ska förstå lättare, ta bort elementet med tillhörande slangar, det är den dubletten som strular till det i överblicken.
Värme stiger och produceras i motorn, utgående varmvatten till kupe är i bakkant motor, ventilen är samtidigt ett T-rör, den stänger av eller öppnar till båda slangarna samtidigt.

Okej, det kan jag förstå, då blir det cirkulation, vad är det som styr ventilen/T-röret? Manuellt, att det ska vara en kran på toppen som brustit? Kan jag demontera den utan att allt vatten rinner ut? Det borde jag väl då det är högsta punkten...
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

Michael Meier

#49 » 10:19:37, 28-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att du får lägga ned lite arbete på kranen innan du öppnar den, kanske lossa muttern lite innan du försöker rucka på spindeln.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Turbodiesel

#50 » 14:46:26, 28-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kranarna borde vara en modell med dubbelt utlopp, alltså ingen trevägskran i egentlig mening. Typen var ganska vanlig på äldre traktorer.

Kranen på topplocket ser öppen ut, och den nedtill ser stängd ut.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

zeusl (trådstartaren)

#51 » 17:27:26, 28-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Kranarna borde vara en modell med dubbelt utlopp, alltså ingen trevägskran i egentlig mening. Typen var ganska vanlig på äldre traktorer.

Kranen på topplocket ser öppen ut, och den nedtill ser stängd ut.


EDIT*
Fick liv i den nedre ventilen och nu funkar värmen, elementet blev riktigt varmt, kupéfläkten rasslar som ett gammalt tröskverk så ska se om jag kan göra rent den.
Det började ryka lite fönsterspjället när kupéfläkten var avstängd, men det är förhoppningsvis damm eller nåt, luktar inget.

Monterade nya bakljus idag, så nu är all el komplett, fick även liv i Hel & Halvljuset.

Fick även en bild från Bollnäs nu på eftermiddagen:
Bild
Troligen min traktor i väntan på arbete... :)

En annan fråga, mina breda framhjul, är dom till fördel eller nackdel? Vad borde man ligga på för lufttryck?
Jag kör sällan på asfalt, använder skopa eller gafflar mer än att dra något efter traktorn.

5 personer gillar det här inlägget.
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

Mattias Petterson

#52 » 19:31:01, 28-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördel om du använder lastaren, hjulen sjunker inte ner lika mycket. .. blir iochförsig mer tungstyrt.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

zeusl (trådstartaren)

#53 » 16:24:20, 29-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man skruvar upp handpumpen på dieselpumpen, ska den läcka/rinna över? (Den verkar att funka ändå, jag kan trycka diesel till spridarna.)
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

johan.eriksson

#54 » 16:25:07, 29-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, den ska aldrig läcka.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

zeusl (trådstartaren)

#55 » 16:54:20, 29-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:Nej, den ska aldrig läcka.


Misstänkte det, jag ska ta och gå igenom bränslesystemet, men jag hittar ingen kran från tanken?
Jag hade stopp i grovfiltret som sitter på pumpen, det är nog inte kollat/bytt på många år. Nu klämde jag bränsleslangen för att det inte skulle rinna ut. O på tal om det, var hittar man en ny bränsleslang med pressad banjokoppling? Eller kan man byta till universal banjo som man sedan sätter slangklamma på? Känns lättare i framtiden...
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

johan.eriksson

#56 » 17:30:47, 29-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såga upp presshylsan på nuvarande slang så räcker det med att du köper slang och klammer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

zeusl (trådstartaren)

#57 » 07:24:12, 31-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade i instruktionsboken och fick se att bränslekranen som sitter på tanken troligen sitter fel på min maskin:
Bild
Nu har jag inte kollat, jag ska byta alla filter osv när jag fått delarna, men kan det vara så att bränslekranen passar på både till- och returen? Att någon satt den på fel ställe?
På min så sitter kranen på den övre anslutningen, och tar nästan emot motorhuven, vilket jag tyckte var lite konstigt. (Jag visste inte då vilken av slangarna som till-/retur.)

På insprutningspumpen, på bilden ovanför handpumpen och strecket från #9, så är det en liten "hatt" som går att skruva på men händer inget, vad är det?
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

Johnj-e

#58 » 08:47:06, 31-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta har det bytts plats på kranen från sug till retur för att undvika att kranen ska suga lufta vilket inte är helt ovanligt. jag tycker du ska låta det vara så om du inte vill ha fler gråa hår, alternativt skaffa en ny banjobult att ersätta kranen med

ang handpumpen. det finns i dagsläget två pumpar på oie en i mitt tycke helt värdelös som man skruvar fast i sitt nedre läge likt den du beskriver att du har. sen finns det en boschvariant som är återfjädrande. ska du byta så köp den sistnämnda (samma pris på båda pumparna) https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... 6faeb7cde7
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

torbjorn_forsman

#59 » 09:09:20, 31-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte "hatten" på insprutningspumpen en luftning för undre delen av den (kamhuset)?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

zeusl (trådstartaren)

#60 » 09:16:40, 31-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnj-e skrev:Ofta har det bytts plats på kranen från sug till retur för att undvika att kranen ska suga lufta vilket inte är helt ovanligt. jag tycker du ska låta det vara så om du inte vill ha fler gråa hår, alternativt skaffa en ny banjobult att ersätta kranen med.

Okej, då ska jag låta det vara, annars tabort kranen helt menar du?
Hur gör man lättast för att stoppa flödet när man rensar t.ex glaskoppen, svetstång på slangen?

ang handpumpen. det finns i dagsläget två pumpar på oie en i mitt tycke helt värdelös som man skruvar fast i sitt nedre läge likt den du beskriver att du har. sen finns det en boschvariant som är återfjädrande. ska du byta så köp den sistnämnda (samma pris på båda pumparna) https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... 6faeb7cde7

Typiskt, beställde den andra igår, tyckte det kändes mer "orginal". :)
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se