Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Min första traktor: BM Volvo 350 Boxer industri(?)

170 inlägg • Sida 9 av 12
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

zeusl (trådstartaren)

#121 » 18:50:03, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det så med Terra-Trol att det är flytläge om man kör spaken i botten?
Har även lite strul med att lyftarmarna inte åker upp förräns jag jag har kommit halvvägs på spaken, och då åker dom upp snabbt. Svårt om man vill lägga sig i ett speciellt läge strax ovan flytläge.
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel



zeusl (trådstartaren)

#122 » 15:42:07, 27-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite rörliga bilder o ljud: :)


2 personer gillar det här inlägget.
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

Ludde eriksson

#123 » 20:37:20, 27-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har nog en otät avgasventil där, kanske lite halvdassiga spridare också. Men så länge inte spridarna lyckas tvätta fodersidorna rena från oljefilmen, så funkar den bra ändå.
Hört flera 1113-motorer som gått sämre än den där i många år.
Men om kolvar o foder inte är farligt slitna, är det ju otroligt tacksamt att fixa till toppen, blir väldigt lättstartad o härligt fin gång. :thummar:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

zeusl (trådstartaren)

#124 » 20:43:19, 27-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ludde eriksson skrev:Du har nog en otät avgasventil där, kanske lite halvdassiga spridare också. Men så länge inte spridarna lyckas tvätta fodersidorna rena från oljefilmen, så funkar den bra ändå.
Hört flera 1113-motorer som gått sämre än den där i många år.
Men om kolvar o foder inte är farligt slitna, är det ju otroligt tacksamt att fixa till toppen, blir väldigt lättstartad o härligt fin gång. :thummar:


Hur kan man höra sånt där? :uupps: :thumme:
Den läcker även i avgasröret, skarven mellan grenrör och ljuddämpare. Syns när jag startar...
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

Tracdoc

#125 » 20:59:14, 27-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med Ludde otät avgasventil .
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ludde eriksson

#126 » 21:41:36, 27-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väldigt karaktäristiskt ljud när den är otät. Lite svårt att beskriva, men klar skillnad om man får tillfälle att jämföra.
Sen ryker den väl mycket vid kallstart, inte direkt startvillig som när den är i skick.
Min gick på 1,5 cyl när jag köpte den, bytte 2 avgasventiler o säten + spridarspetsarna, delarna kostade under 1500:- då, behövde aldrig tänka på kallstarten sen, förrän den gick lite varm framför betesputsen när en kylarslang gick sönder.
Inte riktigt lika rapp längre, men klart godkänt ändå.
Brorsan har en som låter lite som din o den är klart sämre.

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

HVA59

#127 » 22:11:35, 28-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: Men jag tycker många av de Boxer man ser till salu på till exempel Klaravik mm brukar ha det där distinkta "tjoffande" ljudet från otäta ventiler, sällan de går som de ska tycker jag. Vissa låter mer som en Victor än en Boxer. Denna går ju ändå ganska fint jämfört med många av dem man hört på videor :smile: men visst helt 100 är det kanske inte
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Kotten

#128 » 23:16:30, 28-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En jag träffade som skruvat en del på boxer sade att han köpt ett ny ljuddämpare men då lät det helt plötsligt som om ventilerna var otäta, vilket sedan försvann när han bytte igen. Kanske inte stämmer för de flesta maskiner, men eftersom det är ett så vanligt ljud kanske det lätt uppkommer eller iallafall förstärks av vissa ljuddämpare?
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

zeusl (trådstartaren)

#129 » 18:40:37, 01-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju inte märkt någon prestandaförsämring, men har heller inget att jämföra med... Är det en stor procedur att kolla ventilerna och spridarna?
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

Ludde eriksson

#130 » 18:44:52, 01-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt är ju relativt, men en hyfsat enkel operation.
Lite pyssel om du behöver fixa spridarhylsorna, o om toppen behöver planas, annars är det görligt i de flesta garage.
Går ju bra att lämna bort toppen också, om det är drygt att få traktorn till verkstan.

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

zeusl (trådstartaren)

#131 » 16:44:12, 12-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

zeusl skrev:
Michael Meier skrev:Om du tittar framifrån mot tanken så är det den grövre övre ledningen som är sugledningen, syns inget om hur ingången från tank till ledning är konstruerad..

Trycksidan från pump (den mindre av två ledningarna mellan pump och ventilpaket) genom ventilpaket till returfilter till tank.

Poängen överlag är att pumpen inte ska få för högt undertryck vid sugporten på pumpen, utan att veta något (utan mätning) kan det vara ett sämre val med 46 än 32.


Kan jag ta reda på vad det är för olja i idag?

Hög viskositet = högre undertryck? För att oljan är tjockare och "tyngre" att suga?

Det jag upplever nu är att lastaren inte är riktigt lika kraftig som när jag köpte maskinen. Jag har inte sett något läckage, men det fuktar alltid från locket till hydraltanken när man använt lastaren ett tag.



Vart hittar man hydraulfilter? Till lastaren så sitter det ett Baldwin P203-HD10, verkar inte vara jättevanligt i vårt land. Ev så är det samma som P556004 men inte säker, är det någon som vet vart man ska leta? Eller bekräfta P556004.

Mina frågor andra kvarstår: (Aldrig hållit på med hydraulik så ni får ha tålamod)
Vilken olja ska jag nu välja? Jag kör lika mycket sommar som vinter, troligen inte ofta i gassande sol o 30 grader, men mer troligt på vintern även om det är -15.
Är returen under sugnivån? (Eller går det ett rör ner mot botten i tanken på sugsidan? Kan inte se in i tanken)
Vad borde nivån ligga på i tanken?
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

torbjorn_forsman

#132 » 20:07:51, 12-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller att hitta filter, kolla i första hand de stora filtertillverkarnas websiter, de har ofta sökfunktioner där man kan söka på t ex andra filtertillverkares eller maskintillverkares nummer på filtren.

Beträffande att avgöra vad det är för olja i den, så bör det ju till att börja med vara lätt att avgöra genom lukt mm om det är en vanlig mineralolja eller något annat. För att ta reda på viskositeten så är det väl enklast att hälla upp ett oljeprov i en liten kopp, häll också upp prover av några vanliga hydrauloljor med känd viskositet (t ex VG32, 46, 68) , känn på / rör om dem för att avgöra vilken av dem som verkar mest lik oljan du har i ditt hydraulsystem. Gör gärna provet dels i rumstemperatur och dels efter att alla proverna har fått stå i frysen över natten.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#133 » 21:58:17, 12-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Baldwin verkar ha samma håldiameter uppe och nere (1/2")
Höjd 128,5mm
YD115mm

P556004 har 13,5mm på båda också.
Höjd 127mm
YD 114mm

Det funkar nog bra att ersätta till Donaldsson P556004.

Oljenivån i tanken ?

Du har lågnivå när lastaren är i topp och tiltkolvarna ute (tömma skopa) , då ska pumpen inte kunna skapa en sugvirvel och få luft i sig.

Upptiltad skopa med armarna närmast marken betyder högnivå, då ska det finnas marginal till locket för skumbildning och ökad volym på grund av värme (temperaturdiff kanske sextio grader?)

Smidigaste sätt är att kolla nivån med armarna nere och upptippad skopa.

Jag skulle satsa på en lättillgänglig hydraulolja vg32 vilket antagligen är lägsta pris också.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

zeusl (trådstartaren)

#134 » 09:13:40, 13-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Baldwin verkar ha samma håldiameter uppe och nere (1/2")
Höjd 128,5mm
YD115mm

P556004 har 13,5mm på båda också.
Höjd 127mm
YD 114mm

Det funkar nog bra att ersätta till Donaldsson P556004.

Oljenivån i tanken ?

Du har lågnivå när lastaren är i topp och tiltkolvarna ute (tömma skopa) , då ska pumpen inte kunna skapa en sugvirvel och få luft i sig.

Upptiltad skopa med armarna närmast marken betyder högnivå, då ska det finnas marginal till locket för skumbildning och ökad volym på grund av värme (temperaturdiff kanske sextio grader?)

Smidigaste sätt är att kolla nivån med armarna nere och upptippad skopa.

Jag skulle satsa på en lättillgänglig hydraulolja vg32 vilket antagligen är lägsta pris också.


Tack! Tänker jag rätt om jag: Har lastaren på marken, skopa upptiltad, dvs alla kolvar ihoptryckta, tappar ur oljan, byter filter. Fyller tanken till ca 80%? Hur gör man med ev luft i systemet?
(När jag lossade filterhållaren för att se vad det var för filter så tappade jag säkert ur 3-4 liter innan jag hann få tillbaka filtret igen.) Så jag tänkte försöka få tag i olja o filter till nästa helg, vill ju inte fylla på med ny olja när jag inte vet vad som är i. Jag har inte möjlighet att göra som torbjorn_forsman föreslog att testa mig fram.
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

Mattias Petterson

#135 » 09:17:16, 13-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle slå i 10-30 i motorn och handel 46 i hydraltanken
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se