Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Min första traktor: BM Volvo 350 Boxer industri(?)

170 inlägg • Sida 10 av 12
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Ludde eriksson

#136 » 10:54:36, 13-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad du har i hydraulen på en traktor (med helt separat system) bestäms ju oftast av vilka maskiner o redskap du delar med andra traktorer, och dessa traktorers krav på olja.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk



zeusl (trådstartaren)

#137 » 12:23:00, 13-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ludde eriksson skrev:Vad du har i hydraulen på en traktor (med helt separat system) bestäms ju oftast av vilka maskiner o redskap du delar med andra traktorer, och dessa traktorers krav på olja.
Absout, med motoroljan gör jag ju så, men hydraul har jag inte så mycket annat än lilla vedklyven…

Stämmer det att man kan ut mer kraft med 46-olja?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

Ludde eriksson

#138 » 16:37:40, 13-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog marginellt.
Är systemet slitet håller det väl trycket lite längre, hänger ihop med temperatur också.
Är pumpen sliten o du kan hålla tempen nere får du troligen högre tryck.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

zeusl (trådstartaren)

#139 » 17:03:34, 13-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har beställt Donaldson från oie, så får vi se, men det verkar vara samma, båda filtren ersätter Chrysler 2647018; Ford C5R-6731-A; International 213388-R91 ifall någon annan letar samma filter.

i väntan på filterbyte så finns det två andra filmer att se när Boxern får jobba lite.



2 personer gillar det här inlägget.
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

Michael Meier

#140 » 19:00:30, 14-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

zeusl skrev: .... Stämmer det att man kan ut mer kraft med 46-olja? ....


Som extrakoll innan du monterar ihop filterhållaren med Donaldssonfiltret, kika på ytorna som ska vara täta uppe och nere, vad dessa ytor ska täta mot i filterhållaren.

Ofta är det en bricka och en hylsa, och då finns det marginal eftersom det filtret du får är minst en millimeter större innerdiameter än Baldwin.

Om din hydraulpump vore kartongny, så vore det viktigaste (i valet av olja) den tunnaste tänkbara.

Sirap i sugledningen gillar inte pumpen, minus femton och iskristaller i oljan är lite trögt, därav en bra anledning att ha lägsta tänkbara varvtal på pumpen vid kallstart, friktionsförluster i sugledning (mellan tankens utlopp och pumpens inlopp)

Om oljan är "tunn" = lättflytande/ lägre friktion i ledning/konstiga vinklar/adaptrar med minimalt hål och inte glömma sugsil eller annat för utloppet i tank.

46 har samma möjlighet att omvandla pumpkaften som 32, kugghjulspump med stora slitageskador i axellager gavlar läcker tillbaka vid höga tryck (rundgång internt i pumpen fungerar såklart bättre med sirap men det blir inte bra ändå i slutändan.

Vid hårt arbetande system (inte din traktor) måste man hålla koll på viskositeten vid högre , typ 50+ grader, där brukar det behövas mer trögflytade (så att det ska bli bra viåd arbetstemperatur) olja, 46'ans viskositetskurva skiljer sei mot 32'an.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

zeusl (trådstartaren)

#141 » 19:59:24, 22-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filtret passade, har hällt på 20L ny olja, är i nivå precis under returledningen. Så säg att det är fyllt till ca 40-50% av tanken när kolvarna är hoptryckta. Vad skulle ni säga är en rimlig nivå? Jag var inte beredd på att det var så mycket olja... Jag tömde tanken på ganska exakt 20L, sen tappade jag ur okänt antal liter när jag hade loss filterhållaren ett par gånger för att mäta filtret.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

Mattias Petterson

#142 » 20:58:36, 22-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När allt är indraget bör nivån vara typ 80% i tanken
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Michael Meier

#143 » 21:30:51, 22-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

zeusl skrev: .... hällt på 20L ny olja, är i nivå precis under returledningen ....


exakt vad menas med "under" ?

Under returledningens utlopp ?

Under alla normala omständigheter ska utloppet vara täckt av olja i tillräcklig mängd så att det inte skapas en virvel av returoljans flöde där luften tar sei in i oljan.

Tankbyggen brukar bli mera omfattande med böjar och dykrör och fickor avskärmade med plåt så att eventuell luft får chans att stiga innan pumpen får tag i den och det poffar till.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

zeusl (trådstartaren)

#144 » 22:55:33, 22-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
zeusl skrev: .... hällt på 20L ny olja, är i nivå precis under returledningen ....


exakt vad menas med "under" ?

Under returledningens utlopp ?


Ja, precis under utloppet. Jag tänkte att runt 80% fullt borde vara nog. Expanderar oljan mycket vid värme? Skum? Det är ventilation i tanklocket så det kommer väl ut där om det blir för mycket…


Skickat från min iPhone med Tapatalk
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

Michael Meier

#145 » 08:40:58, 23-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I besvärlig olja kan det ta dygn innan oljan är avluftad, under tiden förorsakar luftbubblorna skador i olika mått.

Skum på ytan som fortsätter att produceras väller ut genom avluftningen.

Två +sidor töms på olja när du sänker, pumpen hinner inte fylla -sidorna, en paniksänkning tar 2 sekunder.

Det blir liksom en kraftig rörelse i tanken då.

Ingen direkt volymökning på grund av temp tycker jag, kommer du att jobba hårt med hydrauliken?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

zeusl (trådstartaren)

#146 » 10:55:34, 23-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:I besvärlig olja kan det ta dygn innan oljan är avluftad, under tiden förorsakar luftbubblorna skador i olika mått.

Skum på ytan som fortsätter att produceras väller ut genom avluftningen.

Två +sidor töms på olja när du sänker, pumpen hinner inte fylla -sidorna, en paniksänkning tar 2 sekunder.

Det blir liksom en kraftig rörelse i tanken då.

Ingen direkt volymökning på grund av temp tycker jag, kommer du att jobba hårt med hydrauliken?


Nej, det är när man kör snö på vintern som den kommer gå som tyngst, men då är det o andra sidan kallt ute. Men vi pratar till husbehov, den ska inte gå i någon form av entreprenad.
Jag köper en dunk till idag och fyller till ca 80%.

Nästa fråga:
Ventilen som jag antar är till flytläget går otroligt lätt, finns lixom inget motstånd när man trycker/drar i spaken/armen, jag kommer inte åt att se om armen roterar på axeln. Ska undersöka mer men var hittar man kranar om det är fel på den? Jag upplever det som att jag inte får ur flytläget. Eller att kulventilen inte stänger helt.
Bild
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

Michael Meier

#147 » 12:09:46, 23-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har antagligen ingen återfyllnad av lyftkolvarnas plussida när du sänker, framför allt när denna ventil är öppen till T, stänger du ventilen och trycker spaken mot sänk, tomgång motor.. kanske tio-femton sekunder lär det ta innan du får någon reaktion.

Om du tar bort skruv och planbricka på ventilspindeln, ska det finnas ett streck/markering på änden av ventilspindeln som visar horisontellt läge=stängt / lodrätt läge=fullt öppen, ifall du är osäker på hur den ska stå.

Själva ventilen är en kula med hål i, som du vrider en kvart, väldigt osannolikt att det har hänt något där inne så att du behöver byta ut den.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

zeusl (trådstartaren)

#148 » 13:37:29, 23-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Du har antagligen ingen återfyllnad av lyftkolvarnas plussida när du sänker, framför allt när denna ventil är öppen till T, stänger du ventilen och trycker spaken mot sänk, tomgång motor.. kanske tio-femton sekunder lär det ta innan du får någon reaktion.

Om du tar bort skruv och planbricka på ventilspindeln, ska det finnas ett streck/markering på änden av ventilspindeln som visar horisontellt läge=stängt / lodrätt läge=fullt öppen, ifall du är osäker på hur den ska stå.

Själva ventilen är en kula med hål i, som du vrider en kvart, väldigt osannolikt att det har hänt något där inne så att du behöver byta ut den.


Till T = Tank? Plussidan är den sida med störst oljevolym? Minussidan är där kolvstången är? I så fall förstår jag inte varför det skulle vara återfyllnad av plussidan när kolven är på väg in?

Jag tänker att armen kanske har släppt från axeln så kulan står still fast jag vrider på armen. Jag har bara pysslat med vanliga kulventiler till vatten, men antar att principen är den samma. Normalt så finns det ett litet motstånd, här kan man nästan blåsa armen till motsatt läge, går så lätt. Det är så trångt så jag kommer inte riktigt åt att titta då ventilarmen är vänd mot motorn.

Ventilarmen verkar vandra mellan läge som motsvarar kl10 och kl02, alltså inte helt lodrätt eller vertikalt. Annars är ju standard att längs med ventilen = öppen, tvärs = stängd. Men ska se om jag hittar strecket, det hade underlättat. Det finns heller inget definitivt stopp, det är spaken som fastnar i genomföringen in i hytten när vinkeln blir fel.
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

zeusl (trådstartaren)

#149 » 13:36:42, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha fått ventilen till lastaren att fungera, flytläget var aktivt. Nu kan jag ställa ventilen i motsatt läge och har kraft nog att lyfta upp framhjulen.

Fler frågor:
1: Spaken till ventilen (Gul ring) sitter som sten, innan jag börjar plocka isär något, är det nåt jag ska tänka på? Kommer oljan rinna ut?

2: Sen undrar jag vad den övre spaken (Röd ring) gör? (Fler bilder i inlägg #72)
Den påverkar spaken till baklyften, men jag märker ingen skillnad? Jag skulle vilja kunna få baklyften fast, dvs inte flytläge men lyckas inte..?
Bild

Armen till övre spaken.
Bild
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

rospigg

#150 » 14:59:39, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ventilen till flytläget, det är lika dana på baklastare, och de går kolossalt lätt, så det ska vara så.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se