Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Min första traktor: BM Volvo 350 Boxer industri(?)

170 inlägg • Sida 5 av 12
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

zeusl (trådstartaren)

#61 » 09:34:10, 31-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Är inte "hatten" på insprutningspumpen en luftning för undre delen av den (kamhuset)?

Jag bara provade snurra på den men känner inget stoppläge eller att den flyttar sig...
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel



Sparrow

#62 » 10:24:15, 31-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pröva om du kan dra upp den, har ett svagt minne av att man fyller på olja i pumpen där. Sitter det inte en liten oljesticka där? :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Johnj-e

#63 » 12:26:05, 31-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja men kranen måste ersättas med en vanlig banjobult i så fall.

antingen svetstång eller så öppnar du banjosbulten på tanken nåt varv så att de inte kan bli hävert.

jo den är ju mer "orginal" men sämre för det, cykelpumpsmodellen är helt klart att fördra!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

zeusl (trådstartaren)

#64 » 08:05:56, 03-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ännu en fråga: :klia:
Bild
Jag har inte testat hitchkroken ännu då jag inte har någon vagn, men wiren som går ner till låsningen på kroken, det borde väl vara en stång? Men som det ser ut i mitt fall så passar det inte med hålet in i hytten, kanske därför det är en wire?

Om man vill ha ett jordbruksdrag, hur brukar det sitta? Kan jag ha det på min? (Jag tänker på plattjärnet som man skjuter in under hitchkroken)
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

Ivar Risslén

#65 » 12:03:02, 03-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar vara en vajer som frigör hitchkroken. Vajern är av samma typ som kopplingsvajern till en MC, så det är ingen kraftigare historia.

Du saknar en hålad plåt som ska sitta under dragstången. Den plåten har samma håldelning som den som sitter kvar på traktorn det är för att du ska kunna spärra draget i sidled.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

zeusl (trådstartaren)

#66 » 12:21:25, 03-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Det brukar vara en vajer som frigör hitchkroken. Vajern är av samma typ som kopplingsvajern till en MC, så det är ingen kraftigare historia.

Du saknar en hålad plåt som ska sitta under dragstången. Den plåten har samma håldelning som den som sitter kvar på traktorn det är för att du ska kunna spärra draget i sidled.

Okej, då får det vara som det är.

Plåten, är det den undre som är på denna bilden? https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/133114/60881218-smK2i.jpg
Är det denna modell som är Axla?
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

Ivar Risslén

#67 » 12:25:47, 03-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det stämmer att det är ett Axla drag på bilden.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

zeusl (trådstartaren)

#68 » 15:45:37, 03-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Ja det stämmer att det är ett Axla drag på bilden.


Vad är det jag har? Axla, BM, nåt annat?
Jag kollade under och jag har bygeln som jag antar att dragstången ska sitta i. Måste man ha järnbiten med hål i? Jag ska bara dra en vagn, rakt bakom traktorn, tänker om man bultar fast dragstången direkt i järnet under hitchkroken.
Bild
Om det är någon som har en dragstång att sälja så är jag intresserad. :)
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

Michael Meier

#69 » 06:33:09, 04-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hålade halvmånsformade järnet sitter med två skruvar, blir samma sak om du sätter två skruvar och en plåtbit under, har du något jordbruksdrag till axla hemma?

Annars går det ibland att köpa på traktordemontering.

Finns några olika modeller dragstång från axla, en med pigg och öppet hål i bak är trevlig (då kan du haka i jordbruksdraget utan vara under traktorn)
Sprinten under traktorn är av en speciell längd så du spar mye möda om du köper den tillsammans med resten.

Finns också med och utan överliggare (närmast vagnsdraget) också väldigt trevligt att ha istället för ett plattjärn med ett hål i .

Alltså om du får möjlighet att välja, finns smala och breda modeller också.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

zeusl (trådstartaren)

#70 » 07:09:16, 04-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Hålade halvmånsformade järnet sitter med två skruvar, blir samma sak om du sätter två skruvar och en plåtbit under, har du något jordbruksdrag till axla hemma?

Annars går det ibland att köpa på traktordemontering.

Finns några olika modeller dragstång från axla, en med pigg och öppet hål i bak är trevlig (då kan du haka i jordbruksdraget utan vara under traktorn)
Sprinten under traktorn är av en speciell längd så du spar mye möda om du köper den tillsammans med resten.

Finns också med och utan överliggare (närmast vagnsdraget) också väldigt trevligt att ha istället för ett plattjärn med ett hål i .

Alltså om du får möjlighet att välja, finns smala och breda modeller också.


Nej jag har ingen dragstång, hur fungerar sprinten under traktorn? Sprint låter som något jag ska kunna dra upp, inifrån hytten kanske? För att sedan skjuta in draget och sen låsa fast det med sprinten?
Skulle du kunna hitta en bild på den med pigg och öppet hål?
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

Michael Meier

#71 » 07:17:52, 04-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med öppet spår in kan sprinten vara monterad hela tiden, piggen ute vid halvmåneformade plåten hindrar bommen från att lösgöras.
Sprinten låser du ovanför dragbommen och/eller under dragbommen via en sidosprint, du kommer åt ovansidan genom att fälla ner hitchkroken.

Här ser du piggen och sprinten (som sitter monterad i fel hål)
Bild

Denna är ovanlig med dubbla öppna hål (det räcker med ett hål) och i denna konstruktion används en lös sprint till att låsa dragbommen istället för pigg.

Det är alltså fel dragbom för ditt drag, enbart en bild för att visa hålet och åt vilket håll öppningen sitter.

Och det är fel håll som sprinten (#7) är monterad, själva låsningen (#10) kan inte sitta på undersidan eftersom den normalt fastnar i gräs och kvist vilket gör att den försvinner efter fem minuter.

Bild

Du får stoppa i två bultar i hålplåten och mäta innermåttet så får du rätt bredd på jordbruksdraget, längden folk brukar mäta är totallängd vilket är bra ointressant ibland, bättre att mäta mellan inre sprinten och pigg, måste liksom fysiskt få plats.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

zeusl (trådstartaren)

#72 » 16:16:34, 05-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Med öppet spår in kan sprinten vara monterad hela tiden, piggen ute vid halvmåneformade plåten hindrar bommen från att lösgöras.
Sprinten låser du ovanför dragbommen och/eller under dragbommen via en sidosprint, du kommer åt ovansidan genom att fälla ner hitchkroken.

Här ser du piggen och sprinten (som sitter monterad i fel hål)

Denna är ovanlig med dubbla öppna hål (det räcker med ett hål) och i denna konstruktion används en lös sprint till att låsa dragbommen istället för pigg.

Det är alltså fel dragbom för ditt drag, enbart en bild för att visa hålet och åt vilket håll öppningen sitter.

Och det är fel håll som sprinten (#7) är monterad, själva låsningen (#10) kan inte sitta på undersidan eftersom den normalt fastnar i gräs och kvist vilket gör att den försvinner efter fem minuter.

Du får stoppa i två bultar i hålplåten och mäta innermåttet så får du rätt bredd på jordbruksdraget, längden folk brukar mäta är totallängd vilket är bra ointressant ibland, bättre att mäta mellan inre sprinten och pigg, måste liksom fysiskt få plats.


Tack! Går det att säga vilket drag jag har? Axla, BM eller nåt annat?

Ännu en fråga:
Jag tog av min bakvikt idag för att se lite bättre och upptäckte då att jag kan inte köra ner hydraularmarna hela vägen så hitchkroken öppnar. (Eller är det något jag missat, låsning?)
Spaken till hydraularmarna, tar i, i den mindre spaken, det känns som att den mindre spaken ska vara låsning/säkerhetsgrej till hitchkroken?

Men som det sitter nu så är den sprint som gör att jag inte kan köra ned hydraularmarna hela vägen. Svårt att förklara, hittade inget om detta i någon instruktionsbok. Den mindre spaken går också VÄLDIGT tungt, knappt så jag orkar rubba den. (Ja jag har flyttat sitsen.)
Bild
Översikt, vad är spaken till för?

Bild
Pilen pekar på vanliga spaken till hydraularmarna, ringen är där sprinten stoppar armen för hydraulspaken.

Bild
Sprinten som gör att jag inte kan trycka ner spaken till hydraularmarna, kan det vara så att leden som sprinten skapar har "vikt" sig åt fel håll, att den ska peka neråt?
(Jag har inte tagit bort vad som ser ut att ha varit en låsning.)
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

Michael Meier

#73 » 17:02:19, 05-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Ja det stämmer att det är ett Axla drag på bilden.


Proceduren använda hitchkrok borde vara lyfta upp armarna i topp så att hitchkrokspärren avlastas, frigöra spärren (hålla den frigjord) och sänka lyftarmarna, efter lite sänkning av armarna släpper man spärren.
Senast redigerad av Michael Meier 18:05:55, 05-09-2021, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

zeusl (trådstartaren)

#74 » 17:28:29, 05-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Ivar Risslén skrev:Ja det stämmer att det är ett Axla drag på bilden.
Jag trodde att han menade bilden som inte var på mitt drag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

Michael Meier

#75 » 18:08:16, 05-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det har du rätt i, tror att ditt också är ett Axla., du borde ha någon typskylt om du tittar efter.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Göran Olofsson, PekkaBad och 27 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se