Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Motorolja i sprängkåpan.

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Bm355519 (trådstartaren)

#1 » 23:53:48, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag har nyligen köpt min första traktor. En BM 35 årsmodell 1955. Kopplingen frikopplar ej. Jag har delat på traktorn och konstaterat att det är motorolja som klibbat fast lamellen på svänghjulet. Jag har även noterat att någon bakre vevaxeltätning i form av en packbox inte existerar på denna modell. När jag tittar i reservdelskatalogen i downloads på detta forum så ser jag ingen annan typ av tätning heller. Hur förhindrar jag att detta fenomen återkommer efter att jag har monterat ihop traktorn med ny lamell?

Jag har även förstått att läckage kan komma från kåporna till ingående axel i växellådan. Där har jag tänkt att helt enkelt skära ut nya packningar för att lösa det problemet. Tack på förhand!

Med vänlig hälsning

Felix Hellström
Bm355519
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:57, 04-10-2021
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder munktell 35



fretchi

#2 » 00:08:28, 11-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl en typ av skruv som tvingar oljan tillbaka in i tråget. Är vevhusventilationen tilltäppt, eller motorn ventilerar väldigt mycket, kanske olja kan komma ut ändå?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Tracdoc

#3 » 00:14:32, 11-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan även vara växellådsolja som blir svart som motorolja av kopplingsdamm.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

700t

#4 » 06:55:33, 11-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där är ingen tätning men är vevlagren slitna så läcker dom i genom

Skickat från min S52 via Tapatalk
700t
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:51:40, 13-10-2015

Michael Meier

#5 » 07:16:01, 11-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några saker som samverkar.

Övertrycket inuti vevhuset, med andra ord, hur mye kompressionstryck läck det in i oljeutrymmet/ som lär ventileras ut för att inte skapa onödigt hög tryckdiff mellan inne och ute. ( läcker det mindre med oljepåfyllningslocket öppet, komptrycket inuti cylindrarna kan mätas.

Oljetrycket och riktning på smörjoljan närmast positionen,
(sliter radiallager på denna pos släpper igenom mer olja än oljefällan klarar av) vilket i sin tur ofta visar sei på smörjoljetrycket (sätt i en manometer i tryckoljekanalen.

Positionen hos axeltappen, hör ihop med glidlagret/radiallagret, använd någon klocka på axeltappen efter svänghjulet är borta.

Viskositeten hos smörjoljan vid läckagepositionen, alltså vad det är för olja och vilken temp det är på den, kolla oljetemp/viskositet/smörjolja.

Och sedan kan det vara en mekanisk skada på tätningen..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#6 » 08:15:48, 11-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är övertryck i vevhuset så bör man i första hand misstänka igensatt vevhusventilation, det brukar finnas diverse oljeavskiljare och flamskydd på ventilationsöppningarna, som kan gro igen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bm355519 (trådstartaren)

#7 » 23:05:29, 11-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack till er som har svarat! Var ute i verkstan idag och gjorde rent sprängkåpan invändigt och runt ingående axel i lådan. Mycket av smörjan som fördärvat lamellen ser ut att vara gammalt fett som ackumulerats och blandats med annat genom åren.
Bm355519
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:57, 04-10-2021
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder munktell 35

Michael Meier

#8 » 07:19:31, 12-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I smörjinstruktionen står det säkert något om "sparsam" smörjning i denna smörkopp/fettnippel som går till urtrampningslager/länksystem som hör till kopplingen.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Micke_fixar

#9 » 07:42:41, 12-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På bm 350 finns det ett dräneringshål i sprängkåpan där kan det rinna ut olja om det skulle av någon anledning komma olja dit. Kanske är samma på bm 35?
Micke_fixar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:06, 21-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Abene VHF3, Storebro GK195, BM 350-H10, BM 350, BM G612.

Bm355519 (trådstartaren)

#10 » 09:06:00, 12-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lite min teori att man varit på för ofta med för mycket fett till urtrampningslagret. Det finns dränering i botten av sprängkåpan och i växellådan under ingående axel.
Bm355519
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:50:57, 04-10-2021
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder munktell 35


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: soren.strandberg och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se