Igår fick jag så hem min nyinköpta Fiat 45-66 DT. Inhandlad osett uppe i Luleå och fick den nertransporterad till Hudik där jag hämtade upp den igår.
Jag fick hjula hem den ca 10 mil.
Det verkar vara en fin och robust traktor men jag måste se över kopplingen. Det kommer säker en mängd frågor från mig men jag resonerar som så att man kunde skapa den här tråden för vem som helst med en samma modell samt samma modell men med de större motorerna.
Nåväl,
min traktor har en del småfel och elen hör dit. Lite klantsvetsning av backreglaget gjorde att jag fick det i handen men det är nog lättfixat. Däck med torrsprickor är väl standard idag?
En Trimalastare med snöskopa där lastaren svetsats, verkar ha skett utan skyddsgas eller med kassa elektroder, massor av loppor, men det kan man lätt fixa till själv.
Rost skall ju vara ett generellt problem men den här traktorn med 3400 timmar på mätaren verkar nästan rostfri! Lite i nederkanten på dörrarna och lite lätt rost längst fram på hyttgolvet där vattnet samlats är i princip allt. All hyttplåt är original och osvetsad samt med originallack. Är det rekord?
Nåväl,
kopplingen är mitt bekymmer då den börjar slira i uppförsbackar vid gaspådrag på högsta växeln. Jag skall se om det går att justera provisoriskt eller om det är ett elakt kopplingsbyte som hägrar. Jag har ingen aning om hur komplicerat detta kan vara.
Kom igen och lägg upp bilder på era 45-66:or eller diskutera vad som är bra eller problematiskt för er. Får jag till min koppling så tror jag att detta är en kanontraktor för en liten gårds behov.
Ja där fick jag backreglagespaken i handen med backen ilagd...