rolfburman skrev:En liten varning till er som kör gamla öst stats maskiner de tätningar och packningar som den sovjetiska industrin producerade kan om man har otur lösas upp av vissa moderna tillsatser som förekommer i syntetiska oljor. Vissa moderna kulvätskor kan också ha denna effekt.
Vilket som är slutdatum för användning av dessa tätningar, packningar och O-ringar varierar mellan olika tillverkare.
Inte bara det, det finns också/har funnits material i en del motorer som inte ens tål de sotlösande tillsatser (detergents) som har ingått i praktiskt taget alla motoroljor de senaste 60 åren. Ett exempel på detta är dåliga kvaliteter av vävbakelit som en del franska motortillverkare gjorde kamaxeldrev av på 1940-50-talet, ett annat exempel är någon slags formgjutet hårdgummi som bl a ingick i glidskenorna för kamkedjan på Lloyd 600.
När det gäller sovjet- och andra öststatsprylar från kommunisttiden så kan man nog räkna med att alla gummidelar i en sådan motor nu efter minst 30 år redan har passerat bästföredatum för länge sen, oavsett vilken slags olja de har utsatts för.