Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

ny ägare av en Volvo BM 2200

27 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

BM 4 ever

#16 » 14:45:44, 13-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kvastskaft mot taket :razz:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96



håkan 13

#17 » 14:50:23, 13-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

TJ-teknik (trådstartaren)

#18 » 17:36:29, 17-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lufta bromsar var det ja... Har hållit på ett par timmar nu utan att det tar slut på luft. Gick inte att hitta rätt returslang, så jag har försökt mig på att bara ha motorn igång och köra en bromspedal och nippel åt gången med slang ner i ett kärl (så jag kan fylla på i bromsbehållaren i hytten, vilket tar slut efter en stund). Problemet är att den körts med ca 20 liter olja för lite mot maxnivån och då slutade bromsarna ta och det kom i luft i systemet. Verkar lögn i helvetet att få ur luften. Har iofs inte provat att luft med luftningsverktyg och motor avstängd, som man gör på "vanliga" fordon. Smått frustrerande att det inte händer något - kanske proceduren är helt fel?
TJ-teknik
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:06:10, 20-10-2021
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor

Berntson

#19 » 18:13:34, 17-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill minnas att det var en ganska enkel procedur att lufta bromsarna,men du
måste klämma ihop returslangen annars funkar det inte.
Har du tillräckligt med olja i transmissionen nu,kontroll efter körning med 1600rpm i tre minuter
sen stanna motorn och kolla oljenivån.
Berntson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:42, 31-03-2019
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6480

TJ-teknik (trådstartaren)

#20 » 22:00:40, 17-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berntson skrev:Vill minnas att det var en ganska enkel procedur att lufta bromsarna,men du
måste klämma ihop returslangen annars funkar det inte.
Har du tillräckligt med olja i transmissionen nu,kontroll efter körning med 1600rpm i tre minuter
sen stanna motorn och kolla oljenivån.


Rejält med olja nu - strax under maxnivån. Köpte rätt sort från lantbruksfirma. Men har problem att hitta returslangen. De tecknade bilderna i handboken ger inte så mycket vägledning tyvärr. Två ser ut att gå upp till fördelningen vid hydrauliken vid lastaggregatet fram, men sen finns det någon eller några till långt in ovanför främre delen av tanken. Svårt att se ordentligt (och att komma åt).
TJ-teknik
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:06:10, 20-10-2021
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor

RedNek

#21 » 05:20:12, 18-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ööh, hmmm, har du separat behållare för bromsarna?
Om du har det, varför skulle nivån i vx-lådan påverka bromsarna då?

Jag har inte separat behållare på min utan bromsarna matas med vx-lådsoljan. När jag luftar så har jag motorn på typ 1000rpm, sätter slang från luftnipplarna till påfyllningslocket just under yttre hydraulik uttagen, det med fyrkantigt grepp. Jag nyper inte ihop den slangen du sett i instruktionsboken.

Sitter i hytten & pumpar lååångsamt med pedalerna ihopkopplade. Kan se på luftslangarna när det blir bra.
Även om där kommer lite bubblor tar bromsarna perfekt för mig.
RedNek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:13, 16-05-2018
Ort: Umeåtrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 2200, BM Volvo T25, Volvo GM (V8-T31), BM 35, BM Volvo 55 grävare

TJ-teknik (trådstartaren)

#22 » 15:33:06, 18-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

RedNek skrev:Ööh, hmmm, har du separat behållare för bromsarna?
Om du har det, varför skulle nivån i vx-lådan påverka bromsarna då?

Jag har inte separat behållare på min utan bromsarna matas med vx-lådsoljan. När jag luftar så har jag motorn på typ 1000rpm, sätter slang från luftnipplarna till påfyllningslocket just under yttre hydraulik uttagen, det med fyrkantigt grepp. Jag nyper inte ihop den slangen du sett i instruktionsboken.

Sitter i hytten & pumpar lååångsamt med pedalerna ihopkopplade. Kan se på luftslangarna när det blir bra.
Även om där kommer lite bubblor tar bromsarna perfekt för mig.


Jo, det finns behållare i hytten. Jag fattade det som att det alltid var samma krets för transmission/hydraulik/bromsar på denna, men det är alltså separat krets om man har vätskebehållaren i hytten? Om det är ett slutet separat system, så då kan jag nog använda vanligt luftningsverktyg och suga ur luften via nippeln (?). Jag skulle behöva studera ett schema över hur allt är kopplat för att förstå - är det tvåkretssystem och hur påverkar motorn bromssystemet (bromsservo tex)? osv.
TJ-teknik
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:06:10, 20-10-2021
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor

Bengt Erik Eriksson

#23 » 16:00:49, 18-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan separat behållare matas ju bromsen med returolja från växelådskylarfn i fronten. Det är enda kopplingen till lådans olja. Två kretsar ja i form av en per pedal och hjul. Om det går åt olja i stor mängd i din behållare har du nog dåliga kolvtätningar så oljan tar genvägen tillbaka till lådan. (hopoas du har vxl olja i burken och inte dot4 vätska)
För att byta kolvtätning i bromsen måste ju bakaxeltrumpeten tas av.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

BM 4 ever

#24 » 16:16:38, 18-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ett ställe till som oljan kan försvinna på. Bromsröret som kommer framifrån huvudcylindern går in i hydraulhuset, ett rör på varje sida. Därefter går oljan i en kanal ner till bromsen. Under hydraulhuset ligger en packning. Den packningen kan läcka, ge ett inre läckage som tömmer bromsbehållaren när traktorn får stå en tid.
Slava Ukraini !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

RedNek

#25 » 17:13:53, 18-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett annat fel som jag kommer ihåg nu.
Jag har för säkert 20 år sedan fått laga ett av de bromsrören som går från pedalerna & över vx-lådan. Man får skruva bort plåten i golvet, under gummimattan. På min 22:a hade ett rör skavt mot nåt (minns inte vad) så oljan läckte ut ovanpå vx-lådan. Det var ett minimalt hål så bromsarna funkade någorlunda ändå. Den gången bronslödde jag bara ihop röret.
Funkar fortfarande.

2 personer gillar det här inlägget.
RedNek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:13, 16-05-2018
Ort: Umeåtrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 2200, BM Volvo T25, Volvo GM (V8-T31), BM 35, BM Volvo 55 grävare

Storegård 3

#26 » 22:29:52, 08-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis i efterskott till en fantastisk traktor, hytten rymmer hur mycket som helst.
Även som amatör kan man skruva med de enkla sakerna, elsystemet är bra försett med reserver för extra lampor.

Skaffa kedjor och bakvikt så funkar vinter och lastning.

1 person gillar det här inlägget.
Storegård 3
1 inlägg
 
Blev medlem: 23:45:46, 10-02-2010
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle '48
BM 2200

TJ-teknik (trådstartaren)

#27 » 14:05:20, 20-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Storegård 3 skrev:Grattis i efterskott till en fantastisk traktor, hytten rymmer hur mycket som helst.
Även som amatör kan man skruva med de enkla sakerna, elsystemet är bra försett med reserver för extra lampor.

Skaffa kedjor och bakvikt så funkar vinter och lastning.


Tackar! Jo kedjor i gott skick (nästan nya) fick jag med och en rejäl tyngd som kan hakas fast både fram och bak efter behov. Extraljus ska fixas (LED) eftersom de gamla har sett bättre dagar.

Kör utan bromsar fortfarande i brist på tid att lufta och greja. :uupps: :grin:

1 person gillar det här inlägget.
TJ-teknik
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:06:10, 20-10-2021
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se