Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Motorredskap på väg

24 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

toker (trådstartaren)

#1 » 23:03:34, 30-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lite planer på att köpa en mini traktor typ jinma eller kubota eller ev en holder tänker mest skotta snö och ev köra mindre vedvagn efter den men kommer ju behöva köra lite efter väg och vissa av de här maskinerna saknar reg nr och är väl i lgens mening ingen traktor men kan man försäkra dom som motor redskap och köra på väg under förutsättning att det finns belysning och allt funkar som det ska.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 08:49:33, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det går att teckna trafikförsäkring även på oregistrerade motorredskap.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Berit

#3 » 10:29:17, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt ska vara trafikförsäkring även larvburna grävmaskiner som aldrig kör på väg de identifieras med chassinummer.
Undantaget mindre åkgräsklippare som går på hemförsäkringen.

2 personer gillar det här inlägget.
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

toker (trådstartaren)

#4 » 12:06:02, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag har trafikförsäkring på min hydrovåg minigrävare kör inte transport på väg men nånting kan ju hända när man håller på och gräver vid väg eller så och den har ju varken bromsar eller lysen och sånt som är bra att ha. Men då kanske man slår till om det dyker upp lämplig minitraktor nån som har erfarenhet av kineser som tex Jinma är det nått att ha.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#5 » 17:16:04, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla vad som gäller när det är traktorer och vad som man måste bygga om för att kunna använda dom som motorredskap.
Jag vet inte om man ska räkna JInma som minitraktor för de som jag har sett är lika stora som gamla traktorer som var vanliga bland småbrukare förr i tiden.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

toker (trådstartaren)

#6 » 19:13:02, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar man Jinma som exempel så har ju dom lysen som i alla fall ser ok ut så dom ska nog gå att använda som motor redskap direkt för det finns väl inga regler om typintyg eller liknande på såna. Storleken på fordonet jag ev ska köpa kommer vara ca 1300-1450 brett typ som en gammal grålle vill inte ha större ekipage än så å inte mindre heller för den delen för dels går dom ofta sakta och sen är markfrigången dålig.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

micke, bm brunett

#7 » 21:21:27, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag inte minns fel slutade rättegången vid den stora skogsbranden i Västmanland med att ersättning för skaderna gick på skogsmaskinens trafikförsäkring. Så olyckan behöver ej vara i trafiken heller.

2 personer gillar det här inlägget.
micke, bm brunett
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:23, 21-12-2006

rospigg

#8 » 21:50:23, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ändå alltid tryggare att ha en försäkring, för nog tittar Mr Murphy och olyckan fram och ställer till det om maskinen är oförsäkrad!
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

toker (trådstartaren)

#9 » 21:56:49, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart jag ska ha försäkring men är det ok köra på väg bara den är försäkrad.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#10 » 23:05:53, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Tar man Jinma som exempel så har ju dom lysen som i alla fall ser ok ut så dom ska nog gå att använda som motor redskap direkt för det finns väl inga regler om typintyg eller liknande på såna. Storleken på fordonet jag ev ska köpa kommer vara ca 1300-1450 brett typ som en gammal grålle vill inte ha större ekipage än så å inte mindre heller för den delen för dels går dom ofta sakta och sen är markfrigången dålig.


Om det är ett någotsånär modernt, CE-märkt motorredskap, så är det bara att kolla i tillverkardeklarationen (CoC, Certificate of Conformity), där ska alla standarder och föreskrifter som tillverkaren anser att maskinen uppfyller, finnas uppräknade. Och då är det bara att kolla om några av dem är relevanta ur trafiksäkerhetssynpunkt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker (trådstartaren)

#11 » 16:28:00, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men vad är skillnaden mellan ett motor redskap och en traktor som inte är reggad gissar att flera av de har småtraktorerna är importerade och att man helt enkelt låtit bli att regga dom men är det då ok att åka lite väg med den om man skaffar försäkring för motor redskap ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#12 » 16:32:57, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan nog gå bra att åka med dom till du råkar på en nitisk och kunnig polis eller råkar bli inblandad i en olycka. Priset på försäkring skiljer sig nog inte så mycket mellan motorredskap och jordbrukstraktor.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

toker (trådstartaren)

#13 » 16:48:47, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men kan man försäkra som jordbruks traktor om maskinen saknar reg nr ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Iznogoud

#14 » 17:42:30, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länk som kanske hjälper?

https://www.if.se/foretag/forsakringar/ ... forsakring

"
Måste motorredskapet ha trafikförsäkring?

De flesta motorfordon måste ha trafikförsäkring, om de inte är avställda, och är därmed trafikförsäkringspliktiga. Detta gäller oavsett hur och var de används, d.v.s. även om det exempelvis är inomhus. Det är endast vissa lättare motorredskap som kan vara undantagna.
Alltid trafikförsäkringspliktig

Alla som är registrerade samt oregistrerad traktor, skogsmaskinstyp drivare, lunnare och skotare samt lastmaskin, dumper liksom gaffeltruck och andra lyfttruckar är alltid trafikförsäkringspliktiga oavsett utförande.
Vikt eller teknisk hastighet

Oregistrerad annan skogsmaskinstyp än drivare, lunnare och skotare, grävmaskin, mobilkran och övriga självgående motorredskap som antingen har en tjänstevikt över 2 000 kg eller är konstruerade för en hastighet över 30 km/h, är också trafikförsäkringspliktiga. Detta gäller också en åkgräsklippare som vi försäkrar som Traktor.
Väsentlig transportfunktion

Utöver dessa måste oregistrerade motorredskap ha trafikförsäkring om de har en transportfunktion, d.v.s. att de är inrättade eller används för gods- eller persontransport i en väsentlig omfattning. Detta gäller även om tjänstevikten är högst 2 000 kg. Med sådan transportfunktion avses:

att motorredskapet har t.ex. flak, skopa, gaffel, tråg eller tank och att motorredskapet är avsett för att förflyttas på marken med gods som t.ex. samlas upp i lastbäraren.
att motorredskapet har en dragfunktion (dragkrok)
att motorredskapet har fler säten än förar- och manöversäte.
annan förflyttning av motorredskapet för egen motor än i moment där motorredskapet används som arbetsredskap samt förflyttning av motorredskapet enbart inom eller mellan arbetsområden.

Med transportfunktionen avses inte att själva motorredskapet med sina anordningar och tank för egna drivmedel, oljor och vätskor etc, kan förflyttas. Enbart det faktum att en person kan köra och manövrera motorredskapet i eller på det, innebär inte att det är trafikförsäkringspliktigt.
Andra självgående arbetsmaskiner

En självgående arbetsmaskin utan förarplats avsedd att föras av gående är aldrig trafikförsäkringspliktig.
Hjälpschema
Fordon Specifikation Trafikförsäkringsplikt
Alla utföranden Ingår
Tjänstevikten överstiger 2 ton Ingår
Tjänstevikten är högst 2 ton Ja, med undantag*
Fordonsansvarsförsäkring

Om ett motorredskap inte är trafikförsäkringspliktigt och det inträffar en skada med det , t.ex. att det skadar en sak eller person, gäller skadeståndslagen. Skadan kan då omfattas av företagets ansvarsförsäkring enligt skadeståndslagen, men bara om skadeståndsskyldighet föreligger vilket inte är självklart. Finns fordonsansvarsförsäkring och skadan inträffat i följd av trafik med motorredskapet reglerar vi skadan enligt Trafikskadelagen istället, vilket många gånger är förmånligare för skadelidande, t.ex. om föraren skadas.
Byte av trafikförsäkring till fordonsansvar

Om motorredskapet inte är trafikförsäkringspliktigt rekommenderar vi vår fordonsansvarsförsäkring. Försäkringen gäller som en trafikförsäkring, men är inte skattepliktig och har därför lägre pris. Om det är osäkert om motorredskapet är trafikförsäkringspliktigt eller inte, rekommenderar vi trafikförsäkring."
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

PerJohansson

#15 » 19:10:09, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan försäkra en jordbrukare på chassinummer också, min grålle är försäkrad på motornumret till och med då det är det enda identifikationsnumret som finns kvar.

Försäkringen ska vara kopplad till fordonet, normalt genom registreringsnummer men i andra fall genom det nummer som är tillämpligt och godtagbart av ditt försäkringsbolag.

Jag fick svaret från mitt försäkringsbolag att min försäkring är lika giltig som om det hade varit en registrerad traktor, sen om jag vill köra den oreggad på väg är det en fråga mellan mig och skatteverket/polisen, och eftersom den är skattebefriad räknade jag att det var ganska riskfritt.
Håll grejerna i skick med bromsar och belysning så har jag svårt att tro att du skulle råka illa ut.

2 personer gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], Lasse Jana och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se