Kungsis skrev:JD 500
...
Grejen är att jag vet inget om deras utrustning och om det överhuvudtaget går att få tag på dom i Sverige???
500 verkar vara väldigt ovanliga här. Den uppsnofsade 510-varianten är tämligen lika, och inte helt ovanlig i Sverige. Den har dubbelkoppling, så här står det i den svenska utgåvan av instruktionsboken:
Dubbelkopplingens funktion. Det
första nedtrampningssteget fri-
kopplar motorns kraftöverföring
till växellådan och traktorns
drivning och i detta läge sker
växlingen. Det andra nedtramp-
ningssteget, med pedalen i botten
frikopplar drivningen till kraft-
uttaget.
Differentialspärren ska kopplas in vid stillastående.
310 är väsentligen samma
traktor, men ytterst ovanlig i Sverige. 710 blir lite tyngre och längre till följd av den fjärde cylindern.
Det finns plats för piggkättingar under bakskärmarna. Servo fanns som tillval. I Sverige har de vanligen Klippanhytt.
Som standard brukar de bara ha ett hydrauluttag, men det är relativt enkelt att fixa en fri retur. Oljemängden är måttlig, så vanligen har man satt en 10-liters jeepdunk som extra oljerserervoar på insidan bakskärmen. Generatorn ger också ganska måttligt med
ström om man vill ha extra belysning, men det är knappast unikt för JD ifrån den tiden. Den 10-växlade lådan brukar ge lite huvudbry i förstone för nya användare. Golvet är inte slätt, snarare tvärtom.
Vår har ganska säkert dragit ut mer än 10 000 timmerstockar ur skogen tillsammans med en Överum Herokran och en Gisebokärra.