Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Däck veterantraktor-vilka håller många år utan att torrspricka?

22 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

gaffa

#16 » 00:22:30, 05-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska väl ha samma däckmärke och däckmodell som veterantraktorn hade när den tillverkades? Finns lite sådant att köpa både i usa och england.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson



senmathal

#17 » 00:55:12, 05-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Glöm inte bort ryktet som Michelin X hade på 50-60 talet.


Sådana har jag på min Citroen D Super och dom är i hur bra skick som helst. En del varnar och säger att det är helt vansinnigt att köra på dom men få har kunnat ge exempel på att det har hänt något med gamla Michelin X. Nu är det egentligen fel däck på min sena Padda. Det ska vara ett med asymmetriskt mönster som heter XAS. Dom tillverkas fortfarande men kostar kulor. Även Michelin X nytillverkas för veteranbilar. Men om det är samma kvalitet på gummit är väl en annan fråga.

Michelin ägde ju Citroen på den tiden och X däcken togs faktiskt fram för D-modellen och det är vida känt i Citroenkretsar att dessa däck är nödvändiga för att bilen ska gå bra efter vägen. När hastigheten ökade med bättre vägar och snabbare bilar togs det asymmetriska däcket fram. Med X däcken ville bilen vandra över vägen vid högre hastigheter.
https://www.longstonetyres.co.uk/michel ... s/xas.html

Ber om ursäkt för denna för tråden ovidkommande utläggning.

/Mats
Volvo BM 430

4 personer gillar det här inlägget.
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

mccormic

#18 » 09:59:02, 05-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett petlas bakdäck på en av mina traktorer, dom har hållit bra med sprickor
den används mest sommartid och står då ute mest.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Bygert

#19 » 11:26:06, 05-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl också en fråga om det är det estetiska eller hållbarhet man är ute efter? Jag tror knappt jag sett ett kleberdäck som inte har massor av sprickor vid mellanribborna. Men de verkar hålla bra ändå. Men på en veteran i utställningsskick är det kanske inte ok med sprickor även om däcket iofs håller?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

torbjorn_forsman

#20 » 12:48:32, 05-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ännu mer :off_topic: . Michelin X togs väl fram långt innan D-modellerna kom till, och var standardutrustning på "gangstercittrorna" B7, B11 m fl redan före kriget? Det var väl också sådana däck som användes på A-modellerna från produktionsstart i slutet av 1940-talet.

Efterföljarna ZX och XZX var kända för att vara outslitliga på 70- och 80-talet. Saab skrev i instruktionsböckerna för en del årsmodeller av 99, något i stil med att det inte var nödvändigt med vinterdäck för måttligt svåra vinterförhållanden på bilar som hade ZX däck. Däremot avråddes bestämt från att försöka köra i vinterväglag med de Pirellidäck som var standardutrustning på sportigare utföranden av 99 och 900.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#21 » 19:47:31, 05-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mera :off_topic: om X
HE ADVENTURE OF

X
Michelin innovation

The radial tyre was the first major innovation from Michelin and was initially marketed as the “X” tyre in 1949.

Lancia was the first car manufacturer to fit the X tyre as original equipment on the Aurelia model.

From 1955 onwards, radial technology became increasingly popular and the majority of European car manufacturers opted for this solution.

The X could be fitted to cars of very different categories, from the original and popular 2CV or Beetle to the fascinating Mercedes 190SL or Facel Vega.

Källa: https://classic.michelin.com/en/Classic-Tyre-range/X

Jag hade ZX sommardäck på min PV i mitten av 70-talet och körde med de på vintern. De var även vanliga hos mina kompisar som körde Mercedes. De var nog lika bra som många av dagens dubbfria alternativ. Det här skriver jag bara som upplysning för ungdomarna som inte var med på den tiden. :back_to:
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Trondos

#22 » 23:37:51, 13-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har en Allgaier A111 fra 1955, den har vært i familien siden 1960 og den har fortfarande de orginale Continental bakdekk den kom med ny. :D
Men tviler på at dagens Conti dekk varer like lenge....
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se