Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Oljud efter körning BM 430

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Jaquezz (trådstartaren)

#1 » 16:15:23, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Vi har en BM 430 på gården, som jag har fått en hel del hjälp av er på forumet med. Tack för det!

Jag har tidigare fixat med hydrauliken (bytt snabbkopplingar, bytt olja - service helt enkelt), bytt bränslefilter, olja och oljefilter. Smörjt där det ska smörjas, och fyllt på olja i styrningen och växellåda. Fixat en del service som inte har gjorts på maskinen på många år. Vi har nu även bytt till nya fräscha batterier.

Dock verkar inte servicerundan helt klar ännu, då den beter sig rätt underligt just nu. Förmodligen gissar jag att det är ett problem som har funnits med sedan tidigare, bara att de andra åtgärderna fått traktorn att ändå fungera under en tid. Nu börjar dock problemen visa sig igen, och jag vet inte om väderleken kan ha med saken att göra. Dock har det ju inte varit jättekallt den senaste tiden, så det kanske bara är en tillfällighet att den fungerat bra under hösten.

Hur som helst så klickar den nu när jag försöker starta den. Men om jag ihärdigt fortsätter att försöka så startar den till slut. Kör jag en lite stund då, stänger av och försöker starta igen så startar den direkt utan några problem. Så kan jag göra 3-5 gånger, sen är det samma visa igen med trög start. Vid vissa tillfällen av dessa när jag stänger av den så låter det som att en "fläkt" fortfarande snurrar vid motorn, och stänger man därefter av strömmen så hör man en liten duns.

Jag misstänker att problemet vid starterna har med startmotor eller solenoid att göra, och att det åtminstone behöver rengöras - och att kolen behöver kontrolleras. Men den här "fläkten" gör mig lite fundersam, vad kan det vara?

Liten film på oljudet: https://youtu.be/xJ4cwbHA-8M
Jaquezz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:03, 01-07-2021
Ort: Haninge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430



rospigg

#2 » 18:07:03, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det startmotorn som går (utan att drevet är i ingrepp)
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

johaniskogen

#3 » 18:39:27, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

De e startmotorn som snurrar. Du har bränt ihop kontaktblecken i bakkant.. klicka det du hört vid misslyckade startförsök är kontaktblecken som inte fått kontakt.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jaquezz (trådstartaren)

#4 » 18:56:40, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

johaniskogen skrev:De e startmotorn som snurrar. Du har bränt ihop kontaktblecken i bakkant.. klicka det du hört vid misslyckade startförsök är kontaktblecken som inte fått kontakt.


Traktorn har varit på gården längre än mig, så att jag skulle ha gjort det kanske jag undanbeder mig något. Men det är klart att jag säkerligen gör misstag eftersom arbetet med traktorn är det enda jag gjort inom att mecka med någonting.

Nåväl, tack så mycket för svar! Kan det vara så att det helt enkelt byggts upp så mycket rost och lager av skit att det helt enkelt inte blir någon bra kontakt? Räcker i så fall rengöring eller har någonting gått sönder?

Vad i detta fall gör att startmotorn snurrar efter jag stängt av traktorn?

Tack!
Jaquezz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:03, 01-07-2021
Ort: Haninge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

BM 4 ever

#5 » 19:31:49, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp ny startmotor
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

BM425

#6 » 19:44:23, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det en original startmotor på så ta isär den o gör rent, ingen direkt hightech i dem. Leta reservdelar till den.

Original startmotor brukar vara av bättre kvalitet än nya.

Solenoiden kan tas isär med lite god vilja, gör rent o limma ihop med kemisk metall. Den är typ ett kraftigt relä med koppar-kontakter i samt styrning för drevet.

[Traktorer] BM T430, startmotor, mm
[Traktorer] Startmotorproblem Volvo bm 430 I denna tråden finns förslag om https://www.yourex.se/ vet inget om dem o det finns säkert flera ställen. Bästa är nog att hitta en gammal fin verkstad med "klurig gubbe" :thumme:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Jaquezz (trådstartaren)

#7 » 19:58:23, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Sitter det en original startmotor på så ta isär den o gör rent, ingen direkt hightech i dem. Leta reservdelar till den.

Original startmotor brukar vara av bättre kvalitet än nya.

Solenoiden kan tas isär med lite god vilja, gör rent o limma ihop med kemisk metall. Den är typ ett kraftigt relä med koppar-kontakter i samt styrning för drevet.


Tack! Det är just detta jag har tänkt mig att jag ska göra. Det är en Bosch startmotor, så jag gissar att den är original. Det är mest det här oljudet som jag ville få lite klarlagt innan jag ger mig på att plocka isär och göra rent.

Tack för svar!
Jaquezz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:03, 01-07-2021
Ort: Haninge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

robin.gustavsson

#8 » 20:05:33, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom här köpte jag kol ifrån till min 430 https://www.startmotor.se/

För mig räckte det med en rengöring och nya kol.

Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Jaquezz (trådstartaren)

#9 » 20:06:20, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin.gustavsson skrev:Dom här köpte jag kol ifrån till min 430 https://www.startmotor.se/

För mig räckte det med en rengöring och nya kol.

Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk


Tack Robin, ska kika!
Jaquezz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:03, 01-07-2021
Ort: Haninge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se