Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

BM 430 börjat ryka

20 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Jonte 53 (trådstartaren)

#16 » 22:55:03, 21-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen.... till min stora besvikelse har den nu börjat att ryka (bolma). Vad kan ha hänt? Bara kört ca: 150 tim.
Jonte 53
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:34, 10-09-2011
Ort: Växjö Komun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Skogsmaskin Rottne....Hitachi EX 60



bert

#17 » 23:26:21, 21-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Färg på röken?(Antar det är avgaserna du menar)
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Jonte 53 (trådstartaren)

#18 » 10:07:28, 22-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är ljus, o luktar starkt.
Jonte 53
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:34, 10-09-2011
Ort: Växjö Komun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Skogsmaskin Rottne....Hitachi EX 60

SK Racing

#19 » 19:56:56, 22-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag hade börjat med o kolla ventilspelen igen, hur går traktorn? går den jämt, startar lätt osv?

Hur körs den? vad jag är ute efter är om den bara står o luffar för typ en vedklyv, rundbalsinplastare, körs mest på halvgas osv.

När jag lånar kompisens JCB traktorgrävare så kör jag den bara på kanske 25-40 % av effekten, då jag tar det väldigt lugnt o vill inte ha mer varv, då jag tycker hydraliken blir väldigt stirrig o grävarmen åker kors o tvärs... Efter någon veckas grävning märker jag att den går lite illa o tappar effekt, tar då ut den en runda på vägen o ge den kaffet, o ja... Ryker o bolmar gör det i blått, grått, vitt o svart, inte helt sällan så blir grenrör o pipa rött, efter dito runda så går den så fint igen :)

Den motorn har kompisen renoverat, spridarna har rätt öppningstryck, o jag servar den när jag lånar den, så jag vet att den har tex rätt ventilspel osv, men den sotar helt enkelt igen med min "mes" körning, o den får inte för mycket bränsle, inte med den blygsamma förbrukningen, o någon större mängd olja går inte åt heller :)

Det var samma när jag körde i jordbruket, BM 350 som fanns på den gården, gick alltid som bäst när man kopplade tex gödselspridaren efter den o den fick gå på fullt spett några dagar :)

Den gick ju bara o lufsade på halvfart mest hela tiden då det var lilltraktorn som bara gick med tex strängläggaren o div andra helt obelastade jobb, någon gång fick den gå i hösvängen med en för den traktorn för stor JD höbalspress med hydralisk balkastare, då ibland Valmet 805án var sönder, då mitt i sommaren fick den slita o varm blev både jag o traktorn, men den trivdes :)

Lycka till :)
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Jonte 53 (trådstartaren)

#20 » 20:46:43, 22-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ditt svar, är nog va jag tänkt också ska kolla om något ventilspel blivet tokigt. Kör den i skogen med huggarvagn så visst får ha jobba en del, men klart inga hög varv. Ska köra lite hårt på väg. Återkommer.

1 person gillar det här inlägget.
Jonte 53
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:34, 10-09-2011
Ort: Växjö Komun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Skogsmaskin Rottne....Hitachi EX 60


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se