Jag har en gammal IH B-275. Jag kör traktorn lite för lite, används som trädgårdstraktor. Detta resulterar i att jag ofta har problem med bränsletillförseln. För några månader sedan vägrade traktorn helt att starta. Snabb felsökning visade att det kommer inget bränsle till spridarna, ut ur dieselpumpen. Pumpen är en Lucas CAV DPA.
Plockade dän pumpen från traktorn. De flesta förstå-sig-påare brukar hävda att den pumpen tar man inte isär själv. Men efter några timmar på youtube, fräsmt den här från Bundy Bears Shed, så bestämde jag mig för att riva pumpen själv. Hur svårt kan det vara?
Det visade sig snart att rotorn hade gått helt av. Letade runt ett tag, och hittade sedan Dieselmeken i Aneby, där jag kunde beställa ny rotor+pumphuvud tillsammans med en packningssats och dom små plast-vingarna i lågtrycksdelen, då dom hade en liten skada..
Jag plockade isär så mycket som gick. Allt hade en brun kladdig kola-liknande beläggning, men den löste enkelt upp med förtunning. Efter ett tag fick jag hem delar, och lyckades pussla ihop pumpen igen. Traktorn startade, och gick som en klocka! Lyckan var stor. Men, efter ca 5 minuters körande, så började motorn rusa. Tomgången var i princip fullvarv. Ständge av, startade igen. Samma. Så jag ställde in traktorn i garaget igen.
Några veckor gick, innan jag orkade ta tag i problemet igen. Inte lika kul andra gången man måste ta isär något. Men den här gången stod traktorn i vart fall inomhus, så jag lät pumpen sitta på traktorn. Började riva lite, lyfte på locket och kikade om något hade hoppat isär. Tog även loss locket i änden med backventilen. Ny kladdig beläggning hade börjat byggas på, annars såg inget fel ut, så jag plockade ihop igen och testade. Luftade och grejade, men inget bränsle kom ut till spridarna. Va f*n. Rev isär lite mer, såklart hade kolvarna i rotorn fastnat under de veckor traktorn stått. Rengjorde med förtunning, smorde med 2-taktsolja, och monterade ihop allt igen. Då startade traktorn igen! Lägger med en bild på hur beläggningen på den nya rotorn ser ut, som suttit några veckor,
Så här kommer mitt problem. Varvtalet på tomgång ligger fortfarande alldeles för högt. Jag inbillar mig att det den här gången är lägre, men fortfarande långt ifrån bra. Känns även som att det är en liten fördröjning från att jag ändrar gasreglaget, till att varvtalet ändras. När jag ökar varvtalet ryker den mörkt, när jag minskar varvtalet ryker den vitt. Det låter även som att något "efter-bubblar" upp i filtret efter att jag stängt av traktorn. Vet inte om det är vanligt beteende och jag överanalyserar allt nu, jag kunde inget alls om dieselpumpar innan jag gav mig på detta. Jag har även mixrat lite med timingen. Satte den nog lite för sent innan jag förstod att det fanns ett streck under all smuts.
Edit: Bytt bilder till högre upplösning