Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

IH B-275 med nyrenoverad CAV-DPA-pump går konstigt

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Jocke.g (trådstartaren)

#1 » 17:56:15, 22-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en gammal IH B-275. Jag kör traktorn lite för lite, används som trädgårdstraktor. Detta resulterar i att jag ofta har problem med bränsletillförseln. För några månader sedan vägrade traktorn helt att starta. Snabb felsökning visade att det kommer inget bränsle till spridarna, ut ur dieselpumpen. Pumpen är en Lucas CAV DPA.

Plockade dän pumpen från traktorn. De flesta förstå-sig-påare brukar hävda att den pumpen tar man inte isär själv. Men efter några timmar på youtube, fräsmt den här från Bundy Bears Shed, så bestämde jag mig för att riva pumpen själv. Hur svårt kan det vara?
Det visade sig snart att rotorn hade gått helt av. Letade runt ett tag, och hittade sedan Dieselmeken i Aneby, där jag kunde beställa ny rotor+pumphuvud tillsammans med en packningssats och dom små plast-vingarna i lågtrycksdelen, då dom hade en liten skada..

Bild

Jag plockade isär så mycket som gick. Allt hade en brun kladdig kola-liknande beläggning, men den löste enkelt upp med förtunning. Efter ett tag fick jag hem delar, och lyckades pussla ihop pumpen igen. Traktorn startade, och gick som en klocka! Lyckan var stor. Men, efter ca 5 minuters körande, så började motorn rusa. Tomgången var i princip fullvarv. Ständge av, startade igen. Samma. Så jag ställde in traktorn i garaget igen.

Bild
Bild

Några veckor gick, innan jag orkade ta tag i problemet igen. Inte lika kul andra gången man måste ta isär något. Men den här gången stod traktorn i vart fall inomhus, så jag lät pumpen sitta på traktorn. Började riva lite, lyfte på locket och kikade om något hade hoppat isär. Tog även loss locket i änden med backventilen. Ny kladdig beläggning hade börjat byggas på, annars såg inget fel ut, så jag plockade ihop igen och testade. Luftade och grejade, men inget bränsle kom ut till spridarna. Va f*n. Rev isär lite mer, såklart hade kolvarna i rotorn fastnat under de veckor traktorn stått. Rengjorde med förtunning, smorde med 2-taktsolja, och monterade ihop allt igen. Då startade traktorn igen! Lägger med en bild på hur beläggningen på den nya rotorn ser ut, som suttit några veckor,

Bild

Så här kommer mitt problem. Varvtalet på tomgång ligger fortfarande alldeles för högt. Jag inbillar mig att det den här gången är lägre, men fortfarande långt ifrån bra. Känns även som att det är en liten fördröjning från att jag ändrar gasreglaget, till att varvtalet ändras. När jag ökar varvtalet ryker den mörkt, när jag minskar varvtalet ryker den vitt. Det låter även som att något "efter-bubblar" upp i filtret efter att jag stängt av traktorn. Vet inte om det är vanligt beteende och jag överanalyserar allt nu, jag kunde inget alls om dieselpumpar innan jag gav mig på detta. Jag har även mixrat lite med timingen. Satte den nog lite för sent innan jag förstod att det fanns ett streck under all smuts.

Bild

Edit: Bytt bilder till högre upplösning
Senast redigerad av Jocke.g 09:30:48, 23-05-2022, redigerad totalt 1 gång.
Jocke.g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:45, 12-05-2014
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-275



Mangan

#2 » 18:59:05, 22-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om.du har kollat, men när jag mekade med min pump i vintras så hade jag inte fått på fjädern vid gasreglaceg ordentligt. Det är alltså den fjädern som sitter i länken med tre hål, under översta locket.

Tomgången blev då alldeles för hög.

Du har ju gjort mycket mer, så kan ju vara vad som helst.

Se mer här:
Mangan @ [Traktorer] Läckande insprutningspump - MF 135
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

Mattias_E

#3 » 19:23:53, 22-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får gärna lägga in bilderna i originalstorlek, nu är de bara några centimeter stora på skärmen i förstorat läge. Inte lätt att se något när de är så små.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Ivar Risslén

#4 » 21:12:12, 22-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du gjort åt det övriga bränslesystemet från tank fram till insprutningspumpen?
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Jocke.g (trådstartaren)

#5 » 10:27:22, 23-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mangan skrev:...så hade jag inte fått på fjädern vid gasreglaceg ordentligt...


Det var vad jag hoppades när jag rev den andra gången, att det skulle vara något enkelt med fjädern. På min så sitter fjädern i yttersta hålet, så den kan inte hamna fel så som din gjorde.

Bild

Mattias_Edeslätt skrev:Du får gärna lägga in bilderna i originalstorlek, nu är de bara några centimeter stora på skärmen i förstorat läge. Inte lätt att se något när de är så små.


Ordnat det!

Ivar Risslén skrev:Vad har du gjort åt det övriga bränslesystemet från tank fram till insprutningspumpen?


Förutm allt arbete med pumpen, så nu när jag rev sista gången och såg nya beläggningen så bytte jag bränslefilter + ett slangfilter jag har innan matarpumpen.

Däremot har jag bråkat med den tidigare. 2019 hade jag problem med att det inte kom någon bränsle till spridarna. Den gången plockade jag bland annat dän tanken och rengjorde invändigt med förtunning. Var massor med gammalt klägg där i, troligen mycket från när den tidigare hade gått på scafi. Men dagens diesel med ökande andel RME har väl snart samma problem...

Jag vågade inte riva pumpen då, mer än locket på ovansidan, utan la hela i ett bad med förtunning. Löste allt synligt smuts effektivt, men jag kom ju inte åt att varken lirka eller borsta. Så här i efterhand var det nästan säkert kolvarna i rotorn som fastnat den gången.

Även efter den rengöringen har jag problem med smuts i tanken. Ibland blir det stopp vid bränslekranen, som sitter under tanken. Jag har lärt mig att det brukar hjälpa att ta loss glaskoppen som sitter där, och blåsa baklänges med tryckluft. Sen får man lufta lite, och sen går den bra igen.

Även matarpumpen är bytt i "modern tid", hittar inge vettiga bilder, men tror det var 2017. Armen för att handpumpa hade gått av.

Bild
Bild

PS. Hoppas ni gillar många bilder och utförlig text. Blir lite anekdoter, men förhoppningsvis kan både jag och någon annan lära sig något på detta.

4 personer gillar det här inlägget.
Jocke.g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:45, 12-05-2014
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-275

Mangan

#6 » 12:48:00, 23-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det vore väl för enkelt kanske. Men det var det jag visste om dessa pumpar! :) Stämmer koden med det som är stansat på plåten? Nån annan kan ju varit där och "justerat".

Kör på HVO annars, renare än diesel.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

Bacon

#7 » 20:30:30, 23-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte bränsletrycket i lågtrycksdelen med och styr varvtalet på dedär? Kan nog vara någon inverters kanal som satt igen.
Dyngan kan omöjligt komma igenom friska bränslefilter. Eftersom den går med för högt varv borde ingenting vara skadat i pumpen utan det krävs nog bättre hygien.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Bacon

#8 » 20:40:42, 23-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

PS

Rök är viktigt vid felsökning

Vit=vatten
Grå=sliten motor
Svart=bränsle
Blå=olja

Rök den verkligen vitt? Bubblande ljud?

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Jocke.g (trådstartaren)

#9 » 12:42:19, 24-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mangan skrev:Ja, det vore väl för enkelt kanske. Men det var det jag visste om dessa pumpar! :) Stämmer koden med det som är stansat på plåten? Nån annan kan ju varit där och "justerat".

Kör på HVO annars, renare än diesel.


Jag vet att pumpen har bytts, eller möjligen renoverats på verkstad vid ett tidigare tillfälle, efter att den fick gå på scafi. Om det är samma pumphus och plåt efter det är osäkert. Möjligen är det en renoverad utbytespump, som är omkonfigurerad för att matcha traktorn. Stämmer plåten då? Men den plåt som sitter där nu saknar koder i SET och MOD. Bara DPA:324 0538, och ett serienummer finns ifyllt. Sen sitter det en liten bricka med ett IH-nummer: 3044494-R92 på inspektionsluckan med, vet inte om det säger något. Bifogar bilder.

Men, den schematiska bilden som jag bifogade i ett tidigare inlägg, där jag ringat in min kod med bläck. Den är från 2019 när jag hade isär pumpen senast. Så den inställningen har fungerat sedan dess.

Lyfte försiktigt på locket en gång till igår kväll, för att säkerställa att fjädern inte hade trasslat sig på något vis. Lyfte så lite som gick, för att kunna ta ett foto (bifogar). Då satt ju fjädern i fel hål! :klia: :ohnej: :vissla:
Sista gången jag hade isär den hade jag fått den i hål 3 i regulatorn, kod 7 alltså. Petade över fjädern till hål 2 igen, och höll tummarna hårt medan jag luftade, och startade sedan. Tyvärr så blev inget bättre. Snarare upplevde jag att det blev sämre igen. Varvtalet låg snarare på nivå med innan senaste rivningen, den för att fixa kärvade kolvar. Så ett lägre hål i regulatorn medför lägre varvtal?

Bild
Bild
Bild

Bacon skrev:Är inte bränsletrycket i lågtrycksdelen med och styr varvtalet på dedär? Kan nog vara någon inverters kanal som satt igen.
Dyngan kan omöjligt komma igenom friska bränslefilter. Eftersom den går med för högt varv borde ingenting vara skadat i pumpen utan det krävs nog bättre hygien.


Jag har inte riktigt förstått hela pumpens funktion. Men det finns en bra "Construction and Operation"-film av CAV, som jag sett några gånger (Länkar till Youtube nedan, väl spenderade 20 minuter.). Trycket ut ur lågtrycksdelen är direkt beroende av varvtalet, men är ständigt för högt. Övertrycket hanteras av en reglerventil, i pumpens ände, som skickar tillbaka övertrycket till sugsidan. Den skulle jag kanske ta och riva isär igen, och se om jag hittar något...

Jag har förstått att hygienen är viktig, och visst har jag fuskat och haft isär pumpen när den fortfarande vart monterad på traktorn. Men jag har försökt vara ganska seriös med renligheten där det verkar viktigt. Jag tycker nog att igensatta kanaler snarare borde leda till att diesel inte kommer ut alls till en eller alla spridare, än att det kommer för mycket. Men som sagt, jag har inte helt förstått pumpens konstruktion. Jag har lärt mig att luft kan kan ha motsatt effekt, alltså att det kommer mer bränsle, men det tror jag bara är under kortare perioder. Märks tydligt t.ex. när man kör soppatorsk, då ökar varvtalet först.

Bacon skrev:PS

Rök är viktigt vid felsökning
...


Blev för sent för djupare analys av detta igår kväll. Plus att det var svårare nu när varvtalet ökade igen. Men jag ska försöka riva mer av pumpen igen inom de närmsta dagarna. Funderar bland annat på vilket håll jag har kamringen åt. Har nu läst både att det inte spelar någon roll, och att pilen måste vara i rotationsriktningen. Ska kanske försöka återkomma med film på hur den går då.


1 person gillar det här inlägget.
Jocke.g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:45, 12-05-2014
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-275

Jocke.g (trådstartaren)

#10 » 23:50:33, 24-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var kvällens mek avslutad. Hade dän pumphuset, dubbelkollade kamringen. Pilen sitter i rotationsriktningen.

Bild

Ville även kolla så inte bränsleinställningen hade flyttat sig. Bild på den gamla avbrutna rotorn, innan jag plockade isär den, och sedan den nya. Borde vara samma inställning?

Bild

Bild

Och så plockade jag isär reglerventilen i pumpens gavel. Var noga med att allt hamnade rätt.

Bild

Så nu har jag ännu en gång plockat isär så mycket som går utan att ta dän pumpen från traktorn.

Fortfarande väldigt hög tomgång. Fick in en litenfilmsnutt att beskåda. Ryker svart när varvtalet ökar, och vitt när det minskar.

Börjar ju såklart fundera på dom delar jag inte kom åt nu. Korgen med vikter sitter löst runt axeln nu, så axeln kan rotera utan att vikterna åker med. Ska det vara så?

Jocke.g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:45, 12-05-2014
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-275

Turbodiesel

#11 » 01:28:10, 25-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Korgen sitter något löst, men ska slaviskt följa med axeln, kommer inte ihåg om det är stift eller knap som håller ihop de.

Har du återkommande problem med smegg i pumpen? Då MÅSTE du pedantiskt städa hela systemet, filter är inget större hinder för kladdet, det fäller ut från bränslet och avsätter sig överallt.

Nyare pumpar har ibland små gummidämpare mellan axeln & viktkorgen (vibrationsdämpare) men det känns osannolikt på din.

När du har isär pumpen nästa gång, kolla att drivaxeln inte har vridit/skruvat sig. Det ger fel timing.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jocke.g (trådstartaren)

#12 » 18:19:54, 29-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Korgen sitter något löst, men ska slaviskt följa med axeln, kommer inte ihåg om det är stift eller knap som håller ihop de.

...


Nu har jag rivit isär hela pumpen igen. Plockade loss den från traktorn den här gången, för att även kunna lossa korgen med vikter.

Innan jag lossade dom tre skruvarna som håller drevet och pumpen ihop, så dubbelkollade jag timingen även här. Har läst att det finns prickar på dreven, som visar att dom står rätt. Efter en stunds letande och tvättande så hittade jag dom, och här hade jag inte ställt till något galet. Tror inte dreven har så mycket utrymme så dom kan hoppa fel här, även när pumpen är lös.

Bild

Började sedan riva pumpen. Insex-skruven som håller fast klumpen utanför axeln, som sedan drevet sitter på, hade lossnat. Jag brukar inte vara så seriös att slå upp momenten man ska dra, utan jag drar oftast mest på känn. Och den här var lite bökig att hålla emot, så jag drog antagligen lite för klent. Men jag plockade isär vikterna från axeln med, och funderade en stund. Axeln är helt rund där, finns varken stift ,knapp, splines eller något annat. Hur ska då korgen kunna sitta fast, tänkte jag.

Bild

Tänkte att det är väl säkrast att slå upp åtdragningsmomentet för den skruven då, vet att jag bläddrat förbi en tabell i workshop manual.

Tydligen så är det lite petigt med den här skruven. Finns två olika moment, för olika längder. Mäter min skruv, och tycker den är närmast 28,5 mm. Då ska den dras till 32,3 Nm. Men sen står det även en liten notering, att man ska släppa skruven, och dra den igen, tre gånger. Det finns tydligen ett specialverktyg för att hålla emot axeln, men jag upptäckte att en 1/4-tum insexnyckel passar perfekt i spåret i axeln. Sätter man sedan den i skruvstycket så fungerar det ganska bra.

När skruven var dragen på rätt sätt, så satt korgen med vikterna på något sätt fast hårt i axeln!

Bild

Bild

När jag plockade ihop alltihop så såg jag även att det går att komma åt skruven utan att ta loss pumpen. Det är hål genom drevet, så man kan sticka igenom en insexnyckel och dra åt. Troligen är det t.o.m. enklare, eftersom motorn då håller emot.

Sen hade jag lite otur. En skruv som gick av den gången 2019 när vi mekade senast med pumpen, som vi hade lött ihop, den gick av igen. Chansade inte på att löda den igen, utan fick leta runt för att hitta en ny. Detta gjorde att jag inte kunde provköra på ett par dagar. Skruven var en "fin-gängad tum". Eller 5/16 UNF, som det visst heter. Men när jag fått tag på den, och pusslade ihop alltihop, så startade traktorn, och gick som den skulle igen! :hurra: Så, vikterna ska snurra med axeln, och det är insex-skruven som ser till det. För att upptäcka att detta är fel, så räcker det med att öppna luckan på sidan av pumpen, och försöka snurra vikterna. I mitt fall gick dom att snurra runt med fingret där inne.

Bild

9 personer gillar det här inlägget.
Jocke.g
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:45, 12-05-2014
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-275


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bossejohan och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se