Innan du börjar att skruva isär saker så mät upp kablarna så att du har nog med
ström fram till startmotorn. När du har kollat att det inte finns något spänningsfall varken på plus eller minussidan från batteriet samt i ledningen för tillslaget, då kan du börja med att skruva i startmotorn.
Jag har fått det berättat för mig här på Maskinisten är att de där startmotorerna är besvärliga att skruva i, jag själv har aldrig skruvat isär en
startmotor av den där
typen.
Jag tycker att det är enklast mäta spänningsfall om man har förlängt kablarna till voltmätaren så att de räcker till att koppla direkt på batteriet och startmotorn samtidigt som man kan se instrumentet när man provar att starta.
Jag brukar koppla en sladd från voltmetern till där batterikabeln är monterad på startmotorn och den andra direkt på blypolen på batteriet på samma pol som den grova kabeln är ansluten. När jag har kollat den kabeln så flyttar jag sladdarna till den andra batteripolen och nere på startmotorn ansluter jag direkt till godset på startmotorn. Ingen av mätningarna bör visa över 0,5 volt vid belastning. Har du mera så måste du felsöka var du har felet.