Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Forda-härken startar inte,,, nu igen!

72 inlägg • Sida 1 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

krokodilen (trådstartaren)

#1 » 18:06:08, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ford 4600 -82 4wd som har betett sig underligt en längre tid. Tveksam till start vid kall motor, iofs ganska normalt för många av dessa och omgivningen har flera ggr dömt ut den som "slut i motorn" när jag lyssnat runt runt om teorier.

Variabelt slut i så fall eftersom den rätt va det är hoppar igång i -4-5 grader.

Bytte filter och konstaterade skräp i slangen från tanken, backblåste och jäklar va bränsle det flödade helt plötsligt. :uupps: :smile:

I med pump/injektorbalsam i filtret starta upp och låt går i 20 sek, stopp och låt stå i 2-3 dygn enligt anvisningen.

OK nu får man typ smyga sig på det blå skrället för att den inte ska hoppa igång. I med avdödare i tanken och nu nöjd å belåten med tanken om att städa ur tanken när sommaren kommer.

Problemet kom dock strax tillbaka och de senaste starterna har jag glödgad den vilket verkar fått den att hoppa igång. Testar man utan gödningen så händer ingenting inte ens nån rök ur pipan.

Idag skulle jag ha traktorn och nu finns inte ett liv om man inte glöder den eller ger den lite bräkleen i insuget. Då tänder den men stannar så snart det brännbara upphör.

Backblåst ledningen från tanken och jag har bränsle vid luftskruven på HT-pumpen. Öppnat spridare men snustorrt där.

Stoppen har varit inskjuten vid stillaståendet.

Lossade det halvår gamla filtret för att dubbelkolla där och hittade nåt röd/brunt klet som luktar,,,,,terpentin eller nåt däråt.

Vad tror ni, bara att riva pumpen?

Bild
Bild

/C
Senast redigerad av krokodilen 20:22:56, 14-06-2022, redigerad totalt 1 gång.
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 19:35:58, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns kletet även i bränsleledningar efter filtret?
Jag ser en stålomspunnen bränsleslang, sådana ska man vara MYCKET misstänksam mot eftersom gummit kan vara hur dåligt som helst utan att det syns utanpå. Sådana slangar som sitter före matarpumpen, är det lätt hänt att det sugs in luft genom. Om en sådan slang verkar fuktig eller om det luktar diesel om handen sedan man har tagit i den, så är det bara att byta med en gång.

Ett annat tips är att koppla in manometer efter matarpumpen och kolla att matartrycket blir normalt vid startförsök (förmodligen några tiondels bar). Om matartrycket är för lågt eller saknas helt och hållet, så kan man misstänka antingen fel på matarpumpen eller att den ventil som sitter i insprutningspumpens returanslutning och ska reglera matartrycket, har fastnat öppen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

krokodilen (trådstartaren)

#3 » 20:12:36, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slangarna är utbytta ikväll eftersom de orsakade blodvite hos undertecknad!

Matarpump saknas (eller sitter den i insprutningspumpen??) och jag kan inte direkt säga att jag hittat klet efter filtret.

Verkmästarn på jobbet menar att det är dieselseparation dvs gammal diesel.

Finns det nån sprängskiss på denna CAV-pump så man vet vad som väntar om man pillar av ”returgaveln”?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#4 » 20:55:45, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen ser lika ut som på perkins ad3-152( el vad dom heter på bm430). Finns bilder i nån av mina trådar. Finns vhb under downloads med.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

jpd

#5 » 21:49:52, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://youtu.be/kqDBMLB7jcY

Edit: inser efteråt att det nog var specialanslutningen på sidan du frågade om.
Sätter en liten peng på att det bara är rätt in i huset.
Senast redigerad av jpd 21:57:55, 14-06-2022, redigerad totalt 1 gång.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Simon_91

#6 » 21:56:48, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men visst är det som en matarpump längs ut till vänster i bild? Har för mig att den svarta delen mellan alugaveln och insprutningspumpen är en liten vingpump. Hade loss den för å byta startmotor på en 4610, trång å jävligt me nå lastar-järn ivägen, eller om piratstarten var lite större. :huh:
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

krokodilen (trådstartaren)

#7 » 22:22:27, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp en ”vingpump” i änden till vänster i bild har jag nu läst mig till.

Felet är antingen klistrat stoppreglage eller nåt kärvt i lågtrycks-regulatorn då kan man misstänka.

Stoppreglaget har jag läst in hur man motionerar men regulatorn i gaveln vette faen hur man bäst attackerar? :klia: Mycket prylar i den. :snow:

Axelbrott är väl en annan kul felorsak,,,

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#8 » 22:49:17, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, du måste bestämma dei för något..

Axelbrott = problemet löst med en ny pump.

Denna ventils funktion felfri ?

https://youtu.be/ERKe8SVPBlc?t=102

Bild

Betyder med större sannolikhet att högtryckspumpen har fastnat på grund av bajs i bränslet,

Vad ska du göra åt det? (Rengörning)
Leja ut jobbet ? (en säck med pengar)
Göra det själv? (ovana)
Köpa en annan pump (relativt osäkert/ gris i säcken)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jonas Ryrfeldt

#9 » 23:20:39, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ryckte ut gaveln på en liknande pump (Volvo TD40) för ett antal år sen på grusplanen här hemmavid....... :bira: Min glada medmekaniker konstaterade glatt att : Det är lungt, jag har händerna under......... :mrgreen:
Det kom ut massor av grejor i gårdsgruset :vissla:
Lastbilen bogserades undan och, som vi tror, de flesta delar lokaliserades för att samlas upp i en plåthink :thumme: Dagen efter stod jag på Branzells i Karlstad och presenterade mig som "Han ni skojar om på fikarasten". Tyvärr fick vi aldrig reda på hur mycket av delarna vi hittade i gårdsgruset för Branzells hade en renoverad hyllvärmare för överkomligt pris så plåthinkens innehåll åkte i skrotbingen.
Sensmoralen av det hela är väl att det inte är "bara" att riva isär en rotorpump på grusplanen hemmavid :buga:

Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

9 personer gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

krokodilen (trådstartaren)

#10 » 08:04:45, 15-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Ja, du måste bestämma dei för något..

Axelbrott = problemet löst med en ny pump.

Denna ventils funktion felfri ?

https://youtu.be/ERKe8SVPBlc?t=102

Bild

Betyder med större sannolikhet att högtryckspumpen har fastnat på grund av bajs i bränslet,

Vad ska du göra åt det? (Rengörning)
Leja ut jobbet ? (en säck med pengar)
Göra det själv? (ovana)
Köpa en annan pump (relativt osäkert/ gris i säcken)


Klart är att motorn inte får bränsle via spridarna men att bränsle finns fram till pumpen. Ska kolla stoppen och "returventilen" innan nåt annat görs då båda kan orsaka samma fenomen. Sedan blir det nog rengöring av tanken. Hur man nu får ur den rackarn med tanke på att den sitter klämd mellan instrumentpanel, torpedvägg och batterilådan. :klia:

Men det ger sig väl då.

EDIT: Ser det inte ut som om skruvarna till gaveln är vänstergängade ? Iaf om man kollar på videon. :klia:

/C
Senast redigerad av krokodilen 08:10:51, 15-06-2022, redigerad totalt 2 gånger.
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen (trådstartaren)

#11 » 08:09:08, 15-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonas Ryrfeldt skrev:Jag ryckte ut gaveln på en liknande pump (Volvo TD40) för ett antal år sen på grusplanen här hemmavid....... :bira: Min glada medmekaniker konstaterade glatt att : Det är lungt, jag har händerna under......... :mrgreen:
Det kom ut massor av grejor i gårdsgruset :vissla:
Lastbilen bogserades undan och, som vi tror, de flesta delar lokaliserades för att samlas upp i en plåthink :thumme: Dagen efter stod jag på Branzells i Karlstad och presenterade mig som "Han ni skojar om på fikarasten". Tyvärr fick vi aldrig reda på hur mycket av delarna vi hittade i gårdsgruset för Branzells hade en renoverad hyllvärmare för överkomligt pris så plåthinkens innehåll åkte i skrotbingen.
Sensmoralen av det hela är väl att det inte är "bara" att riva isär en rotorpump på grusplanen hemmavid :buga:

Mvh Jonas Ryrfeldt.


Ingen fara den står på en gräsyta. :cool: :razz:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jpd

#12 » 08:19:49, 15-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft liknande symptom på en MF135 även den med CAV DPA-pump.
Åtgärderna finns beskrivna i denna tråd: [Traktorer] Rengöring av CAV DPA med beläggning av dieselalger

(Har efter tråden insett att det var oxiderad RME och inte alger som var problemet)

2 personer gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Jonas Ryrfeldt

#13 » 23:53:17, 15-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Ingen fara den står på en gräsyta. :cool: :razz:

/C


Ja, då kommer det att gå bra........ :mrgreen:

Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

1 person gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

krokodilen (trådstartaren)

#14 » 09:07:22, 16-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska se om det går att få i sprit utan att demontera pumpen, lyfta locket och fylla uppifrån. Kladdet ger upp lätt i kontakt med spriten.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#15 » 10:26:43, 16-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppna sidoluckan och töm pumpen först, sprit blandar sig inte det minsta med diesel(surrogat)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bo Åkesson och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se