Man ska varmköra växellådan på Trejonklipparen inför byte
olja så jag gjorde det och backade mot garaget.
Lite grå äcklig olja, vet inte om det någonsin är bytt.
Instruktionen säger att släpp remspänningen och ta lös växellådan, häll ut oljan i påfyllningen så jag gjorde det. Det finns en avtappningsplugg så det var lite konstigt men vi gör väl så. Fick inte i en hel liter innan det kom ut ur nivåpluggen, undra om det blev rätt? Fullt med beläggningar längst ner i växelhuset som inte rinner ut?
Tillbaks med grejerna och dit med nytt
toppstag från OIE. Rätt storlek på öglorna. Den jag lånade av farsan är för grövre tappar, så han har nog köpt fel från början.
Lite murken slangbit till insuget. Jag beställde grejer som för en guldkalv på OIE och såg att den här slangbiten inte var så dyr.
Så.
Kapade upp två slitsar och satte röret med lite monteringspasta så slipper det fuffa in i hytten.
Sen justera kopplingen. Var typ 5 cm glapp, det ska va lagom så en fastnyckelvidd blir bra. Vet inte om jag märkte så stor skillnad vid körning men nu vet jag att det inte tar i fotsteget först i alla fall.