Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

DB 990 Selectamatic 1971 olja bakaxel/broms

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Kalle Ohlsson (trådstartaren)

#1 » 13:22:15, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en David Brown 990 Selectamatic årsmod. 1971
Har yrat runt lite på Engelska forum för att få koll på vilken olja "man" skall ha i "bakaxel/transmission" och "broms" Och svaren är inte helt tydliga (allt från ATF till "bananer") :klia:
Och som vanligt slutar det här. Hos er som har blykoll på ALLT!

Har även ett "litet" bromsproblem :vissla: Vänster broms funkar inte pedalen tvärstum!
höger inga problem. Nej jag kör inte ute på allmän väg utan tomten och vatten till dotterns hästar.

Mvh
Kalle Magnus

Never argue with stupid people. They will drag you down to their level and beat you with experience
Kalle Ohlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:32:10, 06-09-2009
Ort: Nynäshamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 990 Selectomatic



Michael Meier

#2 » 13:32:11, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

David Brown 990/995 bruksanvisning

Bild

idag heter CNH smörjan Hy-Tran® Premium Hydraulic Transmission Oil och du får säkert betala för det personliga servicen :)

Q8 har sin T5000 som motsvarar Hytran, den kostar 60:-/liter ink moms i tjugolitersdunk (1200:-).
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

doc2

#3 » 17:53:03, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna datablad anger motorolja API SA/CA 20/30 som alternativ. Den lägsta API klassningen som är utgången sedan länge och var aktuell på 50 talet. Min slutsats är att nästen vilken aktuell köpbar API klassad motorolja från idag kan vara lämplig.
Varför inte Agrol kombi Classic eller liknande.

1 person gillar det här inlägget.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

Kalle Ohlsson (trådstartaren)

#4 » 16:50:34, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: TACK Jag visste det det här forumet är makalöst bra! De forum jag hittade i England kan man nog kostatera att så här tydliga fakta så blixtsnabbt är svår slaget.
Där gick det mera ut på att ifrågasätt dom olika förslagen på smörjmedel :myzsko:

Är det någon som har tips/erfarenhet/förslag på vad jag lyckats ställa till det med min VÄ-broms? Minns jag rät att det är "våta bromsar" på denna modell? :klia:
Återigen TACK!
Kalle Ohlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:32:10, 06-09-2009
Ort: Nynäshamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 990 Selectomatic

Michael Meier

#5 » 22:19:06, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas verkligen inte det är våta bromsar på denna, då faller allt om oljeval platt till backen,

Kan det kanske vara hydrauliska bromsar du menar? att du har två huvudbromscylindrar (en till vänster pedal och en till höger pedal och då automatiskt varsin slavcylinder vid trumbromsarna, OEParts anger tre olika bredder på trumma/bromsband, så hos dom finns det inga friktionsbelägg för våta bromsar.

titta in till länkaget vid pedalen så ser du nog en fastrostad huvudcylinder ?!
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Kalle Ohlsson (trådstartaren)

#6 » 16:45:24, 20-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:hurra: Ja återigentack till alla er där ute som hjälper mig och andra med information!
Har haft lite semester fråm mailen därav sena svaret.
Återigen :thummar:
Kalle Ohlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:32:10, 06-09-2009
Ort: Nynäshamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 990 Selectomatic


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se