Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MF168 - två frågor..

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

niclassoderlund (trådstartaren)

#1 » 15:07:10, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har en för mig okänd MF168 som jag försöker hjälpa en vän med. Den startar upp på ett kick och verkar gå jättefint i motorn. Problemet vi har är att plötsligt - antingen efter allt mellan 2 timmar eller 25 timmar i total körtid (!) - så hostar motorn till och lägger tvärt av. Helt utan tillsynes problem precis innan. Sen kan den antingen direkt starta upp igen och gå lika fint i x timmar eller så vill den inte alls förrän man testar igen dagen efter eller så. Och så här håller det på.

Båda bränslefilterna är bytta för 8 månader sen, problemet började uppstå för någon månad sen, innan dess har den gått utan några problem alls i flera år..

Jag ber om ursäkt för så himla lite information så här direkt men jag skriver lite i desperation med hopp om att något mirakel sker och någon vet exakt vad detta kan handla om - direkt från ett fält utanför Kristianstad.. :uupps:

Sen har jag en ytterliggare fråga - om man kikar på bilden så är det något som sitter rätt löst, enkelt att dra ut och verkar inte heller sitta fast i sin ledning på sidan av pumpen. Nån som vet vad det är för något och kan det ha något med saken att göra?

mvh Niclas



Bild
Bild
niclassoderlund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:48:24, 06-08-2022
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor



Ivar Risslén

#2 » 15:41:11, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det du håller i handen är en hastighets begränsare som ska gör att den inte går fortare än 30 kmh på högsta växeln.

Fel som du har är nog i bränsletillförseln så jag skulle börja med att tömma och rengöra bränsletanken och eventuell sil anslutningen för bränsleledningen. Det kan vara skit som lägger sig för så att det inte kan rinna ut något bränsle från tanken.
När du ändå håller på så kan du lossa locket på matarpumpen och rengöra under det. Och känner du dig spendersam så är det inte fel att kosta på nya bränslefilter, de är förbrukningsvara.
Sedan så är det bara att lufta bränslesystemet och starta traktorn för provkörning. Hur du ska göra för att lufta finns beskrivet i instruktionsboken. Har du inte några böcker så finns det att ladda ner här på Maskinisten under fliken Downloads.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

rospigg

#3 » 15:47:23, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där lösa grejen kan ha att göra med hastighetsbegränsning, att pumpen "slocknar" när traktorn kommer upp i 30 eller mer.
Volvo BM 430 har en liknande lösning, men jag vet inte exakt var den sitter på insprutningspumpen.
Men, följ sladdarna till spolen (den du håller i på bilden) och se om det finns någon skada, trasig givare, eller annan orsak till OM det kan orsaka "plötslig pumpdöd" :thummar:
I den här tråden ser vi en BM 430 med liknande utrustning:
[Traktorer] Varvtalsbegränsare BM 430

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

niclassoderlund (trådstartaren)

#4 » 15:51:12, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Det du håller i handen är en hastighets begränsare som ska gör att den inte går fortare än 30 kmh på högsta växeln.

Fel som du har är nog i bränsletillförseln så jag skulle börja med att tömma och rengöra bränsletanken och eventuell sil anslutningen för bränsleledningen. Det kan vara skit som lägger sig för så att det inte kan rinna ut något bränsle från tanken.
När du ändå håller på så kan du lossa locket på matarpumpen och rengöra under det. Och känner du dig spendersam så är det inte fel att kosta på nya bränslefilter, de är förbrukningsvara.
Sedan så är det bara att lufta bränslesystemet och starta traktorn för provkörning. Hur du ska göra för att lufta finns beskrivet i instruktionsboken. Har du inte några böcker så finns det att ladda ner här på Maskinisten under fliken Downloads.


Hej!

Stort tack för snabbt svar - jag hittade en liten film om en "screen" / filter-grejja som sitter precis under där bränsleledningen kommer in i pumpen, d v s om man skruvar bort ledningen från sista bränslefiltret som går in i "baken" på pumpen så ska det sitta ett filter där som är sista chansen för skit att stanna i. Är det den du menar när du skriver ".. sil anslutningen för bränsleledningen."? För det verkar fullt rimligt!

Och tack för infon om begränsaren!

mvh Niclas
niclassoderlund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:48:24, 06-08-2022
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor

niclassoderlund (trådstartaren)

#5 » 15:51:52, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Den där lösa grejen kan ha att göra med hastighetsbegränsning, att pumpen "slocknar" när traktorn kommer upp i 30 eller mer.
Volvo BM 430 har en liknande lösning, men jag vet inte exakt var den sitter på insprutningspumpen.
Men, följ sladdarna till spolen (den du håller i på bilden) och se om det finns någon skada, trasig givare, eller annan orsak till OM det kan orsaka "plötslig pumpdöd" :thummar:
I den här tråden ser vi en BM 430 med liknande utrustning:
[Traktorer] Varvtalsbegränsare BM 430


Stort tack! Jag ska kika in tråden :-)

mvh Niclas
niclassoderlund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:48:24, 06-08-2022
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor

bonnen513

#6 » 15:55:12, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du testat att pumpa med handpumpen när den stannat?
Är det vid hög belastning som den dör?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

niclassoderlund (trådstartaren)

#7 » 15:59:46, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Har du testat att pumpa med handpumpen när den stannat?
Är det vid hög belastning som den dör?


Japp vi testade och det verkade fungera typ varannan gång. Men det är lite svårt att veta vad som faktiskt hjälper och inte, eftersom det är så olika varje gång den stannar tvärt. Och också för att det kan dagar innan det händer igen.. Oftast startar den upp direkt när den dör och så är man igång igen..

Belastningen är kanske inte hög men det är när vi har något igång, ex att vi har gräsklippare påkopplat på pto:n och gör något, aldrig när man bara kör vanligt utan tillbehör.

Mvh Niclas
niclassoderlund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:48:24, 06-08-2022
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor

bonnen513

#8 » 16:08:28, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då skulle jag nog misstänka dåligt flöde nånstans.
1 sil i tanken
2 sil i matarpump
3 ordinarie filter
4 sil i insprutningspumpens inlopp
5 nåt annat stopp i ledningarna

Kommer det nån luft när ni handpumpar?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

niclassoderlund (trådstartaren)

#9 » 16:17:51, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Då skulle jag nog misstänka dåligt flöde nånstans.
1 sil i tanken
2 sil i matarpump
3 ordinarie filter
4 sil i insprutningspumpens inlopp
5 nåt annat stopp i ledningarna

Kommer det nån luft när ni handpumpar?


Halloj,

vi fick avbryta för idag. Tydligen vill vissa festa på lördagar. Dålig prioritering.. :grin: Men i alla fall. Vi har inte knäckt några punkter nånstans och letat efter luft eftersom den hela tiden har startat utan problem för det mesta. Imorgon ska vi ta och kolla filtret i tanken och vid pumpens inlopp, då behöver vi ändå köra per manualens punkter och lufta ur systemet så får vi se efter det sen.

Stort tack för svaret från och alla, jag återkommer imorgon så får vi se om vi ställt till det med något annat i processen :smile:

mvh Niclas
niclassoderlund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:48:24, 06-08-2022
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: håkan 13 och 23 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se