Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

VOLVO T24, Motorstörningar

43 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Volvot24 (trådstartaren)

#1 » 07:53:08, 07-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorproblem Volvo T24

Nu har min älgdragare med halvband börjat gå allt sämre.

Korta stunder finns full kraft.

Bild

Bild


Skjuter sällan, men närmast som om den inte tänder ordentligt på alla cylindrar, till och från.
Sett nån enstaka liten flamma i insuget på förgasaren genom ett litet hål (förberett för ev startgas).


Dock mycket lättstartad. Och kan då och då gå på alla fyra, på låg gas.
Alltså finns komp.

Alla fyra tändstiften svarta sotiga.
Rengjorda, inget bättre.
Gått typ 10 timmar.

Inget fel i bränsletillförsel (bensin) eller på förgasare. Kanaler och munstycken öppna.
Ingen bensin i flottörerna.
Extrafilter på bensinslangen.

Ventilspelen är ok.

Inget läck mellan insug- och avgaskanaler i grenröret (fotogenförvärmning). Även om det blåser avgaser mellan topp och grenrör vid de mellersta utblåsen.

Däremot verkar det som om det inte går att få tillräckligt hög tändförställning på den till batteritändning ombyggda tändapparaten.
D v s yttre tändspole och kondensator, med originalbrytare.

Har typ blivit sämre o sämre.

Har med mig tändapparaten hem.

Kan ev vara kondensator fel.


Vill egentligen bara ha lite ideer.


Gå till lösningen
Senast redigerad av Volvot24 08:12:43, 07-08-2022, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Ivar Risslén

#2 » 08:09:17, 07-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat att impulskopplingen funkar som den skall om den finns kvar efter ombyggnaden?
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Volvot24 (trådstartaren)

#3 » 08:20:49, 07-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Nej inte än...
Men tror inte den används ö h t.

Märkte dock när jag lyfte fördelarlocket att
själva rotorarmen, gick att dra ut och in, typ 5 mm. Sitter på ett större drev med snedskurna kuggar.
Kan kanske vara så att avståndet mellan mittstiftet i fördelarlocket och rotorn stundtals blir för stort?
Har någon gång märkt att motorn gått bättre i uppförs eller nedförsbacke, jämfört med plan väg :klia:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Hidsmekolek

#4 » 10:49:54, 07-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det inte en liten stoppklack i fördelarlocket som håller in rotorn? :klia:
I övrigt brukar ju brytarna skvallra om dålig kondensator håller sig kontaktytorna hyggligt fina brukar det vara ok.. Sitter original kondensator kvar från magneten? Den kanske inte är optimal för batteritändning.

Om impulskopplingen fastnar i uppkrokat läge så blir tändningen rejält felinställd..
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Volvot24 (trådstartaren)

#5 » 22:36:41, 18-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Liten stoppklack i locket, ja.

Impulsfunktionen bortsanerad för typ 40 år sedan. Inget som hakar upp fjädermekanismen längre.

Lite lurigt om man lossar den halvmånformade bakelitplattan innanför stora fiberdrevet, vid t ex ombyggnad av tändapparaten. Bortrensning av original tändspole mm. Fick då plats med högspänningskabeln från ytte tändspole.
Rakt in genom sidan genom ett större hål med en gummibussning i.

Man bör lossa lilla skruven med stor låsmutter och fjäderbricka innan man plockar ur bakelitplattan som har en axel för stora fiberdrevet / rotorn, annars kan den gå sönder vid demontering / montering.

Med skruven justerar man spelet mellan fiberdrevets och ståldrevets kuggar.

Det ena jag behållit är egentligen brytarna.
Kondensator och tändspole från nån bil.

Ska pröva med nyare kondensator till bil.

Och koppla in nödstoppen som jag monterat för länge sedan. För att lätt kunna döda motorn.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

raggsockan

#6 » 23:46:00, 18-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

har en renoverad magnet till t24 om du vill låna för enklare felsökning
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Volvot24 (trådstartaren)

#7 » 08:01:50, 19-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Tack för ett gentilt erbjudande.

Men efter tidigare modifiering är det bara brytarspetsarna som finns kvar i tändapparaten.
Ungefär som en gammal bil, med mekanisk fördelare typ 142:a med en yttre stor tändspole och kondensator.

Upphaket, funktionen för att få högre fart på själva magneten vid handstart är också bortsanerad.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#8 » 12:53:53, 21-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Brytarna inuti tändapparaten har en ålderdomlig konstruktion/variant.
Kondensatorkabeln och kabeln till tändspolen går via brytarens bladfjäder, så som på modernare varianter.
Men själva kontakteringen var både rostig och glapp.

Tändningen ska senare justeras, till lite tidigare.

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#9 » 08:59:48, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tips från de som försöker hjälpa till!
Här hittar du önskad, grundläggande information för att på enklaste sätt kunna hjälpa dig med felsökning på distans!

OBS! Du kommer till en början eventuellt att få enkla frågor. Denna metod används för att ringa in problemet, försök svara på frågor som ställs även om inget svar kan ges, interagera med dom som frågar!

Glöm inte att tacka dem som har hjälpt dig och berätta hur du har löst problemet!


Ange
1) Tillverkare och modell, samt felet i kortform i Ämnesrubriken!
2) Ange i din profil var i landet du befinner dig!
3) Maskin:
4) Årsmodell:
5) Timmar:
6) Hur länge har du ägt maskinen:
7) Din kunskapsnivå:
8) Verksamhetsområde:
9) När uppträdde problemet? Kryssa för:
- felet är nytt eller det har funkat förut
- felet är nytt men har ingen aning om historik
- felet alltid funnits

10) Beskriv problemet:

11) Vad har du hittills gjort för att åtgärda problemet:
12) Vad har du annat åtgärdat på maskinen i samband med (eller tidigare till) att felet uppstod:

Glöm inte att bifoga bilder på maskinen och på komponenterna som du skulle vilja ha hjälp med!
Bilder har en avgörande betydelse på hur bra/snabb hjälp du får eftersom det är sällan lätt att beskriva situationen fullständigt enbart med text!


.
Nu går maskinen såpass bra att det går att dra fram älg med den även kommande älgjakt.
Alltid varit mycket lättstartad.

Men det är inte den goa gången på motorn över typ halvgas.


Har letat bra tändläge för drift (hög) vilket
överrensstämmer med fabriksmärkningen
av stora drevet (rotorn) och lilla ståldrevet.
Original tändspole i tändapparaten är bortsanerad liksom funktionen för upphak på ingående axel ände.
Man kan säga att det är en axel rakt igenom.
Och tändläget går lätt att justera med typ slitsade skivor /medbringare på ingående axel. Låses med två skruvar.
Finns ett fungerande reglage till förarplatsen med stopp/låg tändning/hög tändning. Numer används bara hög tändning. Ingen start med handvev.

Fjäder och kol i änden på axeln, som stora drevet (rotorn) snurrar runt är bytta. Och kolet når ut 5 - 6 mm (fjädrande).
Hur långt ut bestäms av ett styrstift i mitten av fördelarlocket.

Motorn har gått mycket bra tidigare efter
konvertering till batteritändning, men som sagt, något haltar nu.
Minns att "felet" visade sig bl a när vi drog över en myr. Halva transporten gick med full kraft, men plötslig typ bara hälften, så som nu. Tydligen nåt fel som kommer å går. Inget smygande, utan så där plötsligt.
Har allt mer sällan gett full effekt.
Trodde på en i axialled vandrande rotor, med det är det inte.


Ordentliga tändkablar med kopparledare.

Ny bensin. Förgasaren helt rengjord. Bra flöde med bensin från tanken genom ett hängfilter. Bra packning.

Rätt kopplade tändkablar. När jag lossar en tändkabel (testat alla fyra) så minskar
varvtalet. Lika mycket på samtliga cylindrar. Har inte mätt kompen.

Ny justerade ventiler 0.2 i sug, 0.25 ut ublås.

Inget korsdrag i det förvärmd grenröret mellan insug- och avgassidan.

Insuget är original i blocket med tätringar, stödringar. Nya packningar.
Blåser lite på de mellersta avgasutloppen.



Så var det val av tändstift. De som nu sitter i har inte gått många timmar. Det enda jag fick fram hos Olsons var att det fanns med olika gänglängd. De visste inget om värmetal (för bensindrift).

Fördelarlocket ej bränt, finns att köpa.


Beställt Mekonomen kondensator till 12 V tändspole.
Köper BT blå tändspole för 12 V, utan resistor.

Båda nu monterade är typ 30 - 35 år gamla.

Rotor (stora drevet) finns inte att få tag på.
Finns kvar av metallen på rotorarmen, som går förbi anslutningarna på insidan locket till tändkablarna.
Kan avståndet blivit för stort mellan rotorarm och anslutningar?
Ser att löparen/skytten längst ut på rotorn är formad för typ "släp föbi" kontakterna.


Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#10 » 09:54:12, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltema och liknande pirattändspolar finns det ofta anledning att vara misstänksam mot. Bättre med en 40-50 år gammal "märkes" tändspole som har suttit fabriksmonterad på någon bil. Tänk på att oljefyllda tändspolar (vanligt på bl a franska och amerikanska typer samt vissa års Biltematändspolar), man känner igen dem på att det skvalpar i dem och det finns ofta en skruv (påfyllningsplugg) i botten av tändkabelanslutningen, MÅSTE monteras vertikalt med anslutningarna antingen rakt upp eller rakt ner, de bör inte monteras liggande.

Beträffande tändstiften så har det ända sedan 1950-talet varit förbistring i rekommendationstabellerna beträffande gänglängden för Volvo T2x och T3x traktorer. Har du lyckats ta reda på vilken gänglängd det ska vara på ditt exemplar (antingen den korta gängan 3/8", samma som på t ex B&S gräsklipparmotorer eller den medellånga 1/2", samma som på t ex Volvo B20 och gamla luftkylda VW)? Lång gänga, 3/4" är det knappast frågan om i detta fall.

De rekommenderade värmetalen för bensin/fotogentraktorer i gamla tändstiftshandböcker är satta med tanke på hård körning (typ tung plöjning 12 timmar per dygn i högsommarvärme), när man använder en sådan traktor för lätt hobbykörning idag brukar sådana tändstift sota igen, så man får välja ett par steg varmare stift för att det ska fungera bra.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24 (trådstartaren)

#11 » 10:01:25, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Ööööhhh :razz:
Vem som la i dessa bra punkter vet jag inte...
Men här kommer svar på de flesta.



Ange
1) Tillverkare och modell, samt felet i kortform i Ämnesrubriken!

- Motorproblem Volvo T24 (Redan gjort)



2) Ange i din profil var i landet du befinner dig!

- Torsby Värmland (Redan gjort)



3) Maskin:

-Traktor, halvband, Volvo T24

4) Årsmodell:

- 1952 - 1954



5) Timmar:

- Tidigare t o m 1965 - 1970 varje dags arbete i skog och jordbruk året runt.
Ska vi chansa på 10 timmar per arbetsdag.
Senaste 50 åren, typ 10 timmar /år.



6) Hur länge har du ägt maskinen:

- Mer än 20 år, servat mer än 30 år.
Minns, att tidigare ägare justerade ventilspelen med hjälp av fingernagel som mått.



7) Din kunskapsnivå:

-God inom mekanik, el, elektronik, hem mm.


8) Verksamhetsområde:

- Vedkörning 5 kbm/år. Älgdragande över, stubb, sten o myr.



9) När uppträdde problemet? Kryssa för:

- felet är nytt eller det har funkat förut
- felet är nytt men har ingen aning om historik
- felet alltid funnits

X Felet har kommit nån enstaka gång, senaste årens typ 30 - 40 timmar.
Nu mer frekvent, för att nu vara stadigvarande.



10) Beskriv problemet:

- Verkar inte längre kunna prestera normalt mer än i till halvvarv. Svag, misstänker däröver. Har så mycket mer att ge. Tändläget flera gånger kontrollerad och justerad denna helg.
Nu är det inte som på en "modernare" bil, med variabel tändpunkt beroende på belastning/varvtal. Den är fast över hela registret. Typ en kompromiss.
Lättstartad.



11) Vad har du hittills gjort för att åtgärda problemet:

- Se tidigare inlägg ovan.



12) Vad har du annat åtgärdat på maskinen i samband med (eller tidigare till) att felet uppstod:

- För 25 år sen byggdes det om till ren batteritändning. Se inlägg ovan.
Funkat mycket bra... Som en unghingst kan man säga.
Men nu är det deffinitivt nåt mankemang.


.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#12 » 11:21:47, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Om Biltemas 12 V blå tändspole inte funkar, så kanske Lucas DLB101 vore ett alternativ.

De används tydligen som ersättning på båtar till just äldre Volvo båtmotorer med god framgång enligt nåt båtforum.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#13 » 12:10:30, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller vilken som helst biltändspole från 70-80-talet. Glöm inte förkopplingsmotstånd om tändspolen är avsett för sådant (känns igen på att primärlindningens resistans är under ca 2,7 ohm i ett 12 V-system).

Jag har mätt upp och noterat tre olika blå Biltematändspolar, åtminstone två av dem har fullt användbara elektriska data, den tredje har lite väl höga förluster, förmodligen pga dålig plåtkvalitet i järnkärnan. Den dåliga tändspolen heter 53-400 liksom den ena av de bra tändspolarna, den andra bra tändspolen heter 1120. Troligen är det frågan om tre olika konstruktioner fastän två av dem har samma typbeteckning. Allihop är oljefyllda.
En "pirattändspole" från annat håll, Diamond LS81, har data som är mycket snarlika den dåliga 53-400. En sista tändspole av pirattyp, Intermotor 11080, påminner mycket om den bättre 53-400.
Det finns dock ännu sämre pirattändspolar, jag har råkat ut för två exemplar av något som hette Roun Hsin "Standard Coil K24", de visade sig ha extremt höga förluster och gav så låg tändspänning att flera olika bilar fick startsvårigheter med dem trots bra batteri och inga nämnvärda spänningsfall.

Den enda Lucas tändspole jag har mätt på, heter ER12 med detaljnummer 45012D. Den sitter i en gammal Elmo fördelarprovbänk. Inte anmärkningsvärt bra data på något sätt och den utmärker sig genom ovanligt högohmig primärlindning (3,6 ohm). Troligen är det den äldsta 12 V-tändspole jag överhuvudtaget har stött på.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Hidsmekolek

#14 » 12:37:01, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skrev i början att den stundtals går helt ok?
Gäller detta fortfarande?
Verkar ganska osannolikt att tändspolen skulle funka bra då och då, får den ström som den ska?
Glappkontakt/spänningsfall i ev tändningslås?
Har du kollat luftrenare?
Kollat när brytarna öppnar i förhållande till märkning på svänghjulet?
Hur är rekylen låst, kan den ha rört sig på nåt vis?

Glapp i kamdrivning/regulator?
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Volvot24 (trådstartaren)

#15 » 12:48:17, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Jo, tidigare genom åren stuntals bra.
Nu allt sämre.

Tändningslåset är en enkel 4 pol strömbrytare, parallellkopplad. Finns inget tändningslås på dessa traktorer.

Har matat direkt från pluspol till tändspole.
Ingen skillnad.

Går likadant utan luftrenare.

Har inte hittat nån lucka eller hål för att komma åt svänghjulet.

Gissar att du menar den funktion på tändapparaten som ger extra fart på magneten ett halvt varv vid handstart.
Den är helt bortsanerad. Bara fjädrarna kvar, som så att säga då skall spännas, av ett upphak.

Men visst finns det ett glapp i drivningen till tändapparaten.
Handgasregulatorn har inte funkat på 30 år.
Så visst kan det vara nåt där. Som t ex gör att tändläget ändras...
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se