Tips från de som försöker hjälpa till!
Här hittar du önskad, grundläggande information för att på enklaste sätt kunna hjälpa dig med
felsökning på distans!
OBS! Du kommer till en början eventuellt att få enkla frågor. Denna metod används för att ringa in problemet, försök svara på frågor som ställs även om inget svar kan ges, interagera med dom som frågar!
Glöm inte att tacka dem som har hjälpt dig och berätta hur du har löst problemet!
Ange
1) Tillverkare och modell, samt felet i kortform i
Ämnesrubriken!
2)
Ange i din profil var i landet du befinner dig!3) Maskin:
4) Årsmodell:
5) Timmar:
6) Hur länge har du ägt maskinen:
7) Din kunskapsnivå:
8) Verksamhetsområde:
9) När uppträdde problemet? Kryssa för:
- felet är nytt eller det har funkat förut
- felet är nytt men har ingen aning om historik
- felet alltid funnits
10) Beskriv problemet:
11) Vad har du hittills gjort för att åtgärda problemet:
12) Vad har du annat åtgärdat på maskinen i samband med (eller tidigare till) att felet uppstod:
Glöm inte att bifoga bilder på maskinen och på komponenterna som du skulle vilja ha hjälp med!
Bilder har en avgörande betydelse på hur bra/snabb hjälp du får eftersom det är sällan lätt att beskriva situationen fullständigt enbart med text!
.
Nu går maskinen såpass bra att det går att dra fram älg med den även kommande älgjakt.
Alltid varit mycket lättstartad.
Men det är inte den goa gången på motorn över typ halvgas.
Har letat bra tändläge för drift (hög) vilket
överrensstämmer med fabriksmärkningen
av stora drevet (rotorn) och lilla ståldrevet.
Original
tändspole i tändapparaten är bortsanerad liksom funktionen för upphak på ingående
axel ände.
Man kan säga att det är en axel rakt igenom.
Och tändläget går lätt att justera med typ slitsade skivor /medbringare på ingående axel. Låses med två skruvar.
Finns ett fungerande
reglage till förarplatsen med stopp/låg tändning/hög tändning. Numer används bara hög tändning. Ingen start med handvev.
Fjäder och kol i änden på axeln, som stora drevet (rotorn) snurrar runt är bytta. Och kolet når ut 5 - 6 mm (fjädrande).
Hur långt ut bestäms av ett styrstift i mitten av fördelarlocket.
Motorn har gått mycket bra tidigare efter
konvertering till batteritändning, men som sagt, något haltar nu.
Minns att "felet" visade sig bl a när vi drog över en myr. Halva transporten gick med full kraft, men plötslig typ bara hälften, så som nu. Tydligen nåt fel som kommer å går. Inget smygande, utan så där plötsligt.
Har allt mer sällan gett full effekt.
Trodde på en i axialled vandrande
rotor, med det är det inte.
Ordentliga tändkablar med kopparledare.
Ny bensin. Förgasaren helt rengjord. Bra
flöde med bensin från tanken genom ett hängfilter. Bra
packning.
Rätt kopplade tändkablar. När jag lossar en tändkabel (testat alla fyra) så minskar
varvtalet. Lika mycket på samtliga cylindrar. Har inte mätt kompen.
Ny justerade ventiler 0.2 i sug, 0.25 ut ublås.
Inget korsdrag i det förvärmd grenröret mellan insug- och avgassidan.
Insuget är original i blocket med tätringar, stödringar. Nya packningar.
Blåser lite på de mellersta avgasutloppen.
Så var det val av
tändstift. De som nu sitter i har inte gått många timmar. Det enda jag fick fram hos Olsons var att det fanns med olika gänglängd. De visste inget om värmetal (för bensindrift).
Fördelarlocket ej bränt, finns att köpa.
Beställt Mekonomen kondensator till 12 V tändspole.
Köper BT blå tändspole för 12 V, utan
resistor.
Båda nu monterade är typ 30 - 35 år gamla.
Rotor (stora drevet) finns inte att få tag på.
Finns kvar av metallen på rotorarmen, som går förbi anslutningarna på insidan locket till tändkablarna.
Kan avståndet blivit för stort mellan rotorarm och anslutningar?
Ser att löparen/skytten längst ut på rotorn är formad för typ "släp föbi" kontakterna.