oljestickan skrev:Har hört att om man tillsätter lite Bensin till Diseln så blir den mer lättstartad i o så fall hur många % är lämpligt
Nej, det stämmer inte. Bensin ska ju som bekant ha ett högt oktantal, dvs hög knackningsbeständighet, och det medför också att den blir svår att antända medelst kompressionsvärmen i en kall dieselmotor.
Det förekom förr i tiden att man blandade bensin i diesel som nödlösning vid mycket sträng kyla då dieseln blev så trögflytande att den inte gick att pumpa, men det fungerar inte längre med moderna bränslen (högoktanig bensin, både bensin och diesel relativt fria från cykliska
kolväten mm).
Jag har egen erfarenhet av ett fall av feltankning där det hade kommit
ungefär 25 % bensin i dieseln till en
hjullastare av 70-80-talsmodell (repövning, tankning ur dunkar i mörker, det var kallt så ingen märkte på lukten att det var bensin i en av dunkarna). Den gick att starta och gick någorlunda bra på tomgång, men tålde inte alls belastning. Det blev bärgning till en uppvärmd lokal, när maskinen hade stått i värmen över natten märktes det tydligt att det luktade bensin ur tanken och sen kollade man vad det luktade ur tomdunkarna, därmed var saken klar. Efter bränslebyte gick den normalt igen.
Är motorn svårstartad för dig, så se till att de kallstartanordningar som finns (glödstift, flamstart mm) är i ordning och fungerar som de ska. Se till att
startmotor, kablar och
batteri är i gott skick så att motorn verkligen kommer upp i tillräckligt
varvtal vid startförsök.