Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo t21

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Mattias Eriksson03 (trådstartaren)

#1 » 11:02:24, 20-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå gott folk:). Tänkte införskaffa mig en volvo t21. Hur är de rent maskinellt? Går de bra? Samt vad drar de per h vid transport? Mvh Mattias
Mattias Eriksson03
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:54:57, 20-09-2022
Sverige



Hidsmekolek

#2 » 12:26:24, 20-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl som alla maskiner, är den bra i ordning så funkar det rätt bra med..
Min T22a vill nog ha ett par tre liter milen vid transport.
Så ca fem liter i timmen om du håller tjugo knyck. :cool:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Murre o2

#3 » 11:57:52, 21-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

T 21 är väl försedd med en fotogen motor på 22 hk? Motorer byggda för fotogen drift har låg komp och drar onödigt mycket bränsle när man idag får köra dem hela tiden på bensin då motorfotogen inte längre finns.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

torbjorn_forsman

#4 » 12:01:40, 21-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dock ska man inte tro att de blir mer effektiva på fotogen heller, det är ju givet av termodynamikens lagar att en ottomotor med så låg kompression måste få låg verkningsgrad, oavsett vad den går på för bränsle. Enda argumentet för de lågkomprimerade fotogenmotorerna var att motorfotogenen en gång i tiden var skattebefriad och därför mycket billigare än bensin. Och en sådan motor blev mycket billigare i tillverkning än en diesel- eller hesselmanmotor.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2

#5 » 17:59:22, 21-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorfotogenen var billigare inte bara för att den var oskattad utan också för att det var en fraktion som blev över vid tillverkningen av bensin. Med bättre teknik i dag blir det bensin av det mesta, resten blir tyngre fraktioner.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Mattias Eriksson03 (trådstartaren)

#6 » 20:42:39, 23-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej. Tack för svar:)
Mattias Eriksson03
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:54:57, 20-09-2022
Sverige


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], jostein3570 och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se