Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MF 135 startar ej längre

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

farmville (trådstartaren)

#1 » 23:04:37, 02-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

MF 135 från -70ish, har varit sparsamt använd de senaste tio åren, men har alltid varit pigg på att starta så länge batteriet varit fräscht. Strax innan midsommar startade den precis som vanligt.

Nästa gång i mitten på augusti så var den helt plötsligt väldigt trög att få igång. Startmotor gick runt och allting lät som det skulle förutom att den inte verka tända till. Fick köra startmotor en bra stund, längre än jag egentligen ville, men till slut så startade den, om än motvilligt. Märkte ingen skillnad i övrigt när den väl startat.

Förra helgen skulle jag ha ut den igen och åter igen samma visa med att startmotor och allting låter bra, förutom att det inte händer någonting. Denna gången gav jag upp, det är ju uppenbart att något inte står helt rätt till.

Kan det vara glödstiften, eller något relaterat? Eller så enkelt att det är smuts från tanken som satt sig någonstans?
farmville
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:36, 27-12-2019
Ort: Sydvästra Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135S



Michael Meier

#2 » 00:17:54, 03-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi ska satsa på ett bränslerelaterat problem?

börja med lågtryckskretsen, som är sugledning från tank till matarpump, kanske sil vid tanken, backventiler,sil och sedimentsficka vid matarpumpen, pappersfilter efter matarpumpen med sedimentsficka/vattenficka i botten, strypt returledning via spridarnas läckledning tillbaka till tank.

kommer det något via returledningen när du pumpar med handpumpen eller via startmotor och matarpump?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

MN

#3 » 11:51:08, 03-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns inga glödstift så de kan du utesluta...
M

2 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

jpd

#4 » 12:06:04, 03-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den tankad med vanlig modern mackdiesel - och inte använd ofta?
Då sätter jag en peng på oxiderad RME.
Lösningen OM det är det felet är att ta loss pumpen och skölja med rödsprit. Därefter tanka endast HVO100.

OBS - börja med att kolla att bränsle kommer fram till pumpen. Kan ju vara ett enklare fel.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

gedholm

#5 » 19:04:22, 03-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

blås rent bränsleledningarna sitter ett filter itanken vid bränsle kran,kolla matarpumpen,byt bränslefilter ,kolla så den inte sugerluft nånstans,
gedholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:05, 08-08-2012
Ort: härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet,mf35,bm10,mf135,steyer 180

farmville (trådstartaren)

#6 » 14:38:23, 07-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tips! Ja, den är tankad med vanlig mack-diesel. Ska försöka hitta tid att gå igenom bränslesystemet får vi ta det därifrån.
farmville
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:36, 27-12-2019
Ort: Sydvästra Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135S

farmville (trådstartaren)

#7 » 17:11:06, 19-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har vi äntligen skruvat. Började med att vi konstaterade att matarpumpen inte fungerade som den skulle.

Samtidigt som byte av pumpen så bytte vi även filter samt silen i tanken. Mycket gegga i och runt bränsleventilen.

Tyvärr kom vi inte längre än till insprutningspumpen, det är bra tryck i den undre luftningsskruven men inget riktigt tryck i den övre och den startade tyvärr inte heller.

Troligen så är det fullt med gegga även här, eller vad tror ni? Har för mig att jag läst att man kan skicka pumpen på renovering?
farmville
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:36, 27-12-2019
Ort: Sydvästra Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135S

valberga

#8 » 19:49:39, 19-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

jpd skrev:Är den tankad med vanlig modern mackdiesel - och inte använd ofta?
Då sätter jag en peng på oxiderad RME.
Lösningen OM det är det felet är att ta loss pumpen och skölja med rödsprit. Därefter tanka endast HVO100.

OBS - börja med att kolla att bränsle kommer fram till pumpen. Kan ju vara ett enklare fel.


Var får man tag på annat än mackdiesel ?
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

David, Luleå

#9 » 20:41:41, 19-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du bor nära kusten kan du köpa diesel på en sjömack. Då får du blankdiesel utan RME.
HVO köper jag på OkQ8 de har inte på alla stationer men på vissa.

Dessa två källor har jag tankat min gamla MF med nästan jämt.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

valberga

#10 » 21:58:14, 19-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Om du bor nära kusten kan du köpa diesel på en sjömack. Då får du blankdiesel utan RME.
HVO köper jag på OkQ8 de har inte på alla stationer men på vissa.

Dessa två källor har jag tankat min gamla MF med nästan jämt.


Bor ju på västkusten och då mestadels på Orust. Så här måste ju finnas en sjömack.

Så om det står HVO på pumpen, så är det utan RME. :thummar:
Trodde i min enfald att HVO var biodiesel. :uupps:
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Hymax

#11 » 23:36:03, 19-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Myggenäs Marina sägs det att det ska finnas blankdiesel.
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

farmville (trådstartaren)

#12 » 23:43:40, 19-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Om du bor nära kusten kan du köpa diesel på en sjömack. Då får du blankdiesel utan RME.
HVO köper jag på OkQ8 de har inte på alla stationer men på vissa.

Dessa två källor har jag tankat min gamla MF med nästan jämt.


Om jag fortsättningsvis alltså tankar blankdiesel eller HVO så slipper jag alltså bekymra mig när traktorn står stilla längre tid?
farmville
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:36, 27-12-2019
Ort: Sydvästra Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135S

Orsa

#13 » 07:34:39, 20-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prata med den dieselverkstad du anlitar och se till att du får rätt fel fixat. En del skillnad på sk reparation och rengöring eller renovering. Renovering som kan innebära byte av delar, att den blir, ja förnyad. Du behöver inte få en renovering gjord är jag ganska säker på. I så fall får du nog höra det.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

torbjorn_forsman

#14 » 07:55:27, 20-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

farmville skrev:
David, Luleå skrev:Om du bor nära kusten kan du köpa diesel på en sjömack. Då får du blankdiesel utan RME.
HVO köper jag på OkQ8 de har inte på alla stationer men på vissa.

Dessa två källor har jag tankat min gamla MF med nästan jämt.


Om jag fortsättningsvis alltså tankar blankdiesel eller HVO så slipper jag alltså bekymra mig när traktorn står stilla längre tid?


Det här med oxidering och biologisk aktivitet i diesel var ett känt problem redan långt innan man började med inblandning av RME, så helt säker kan man aldrig vara.

Men det finns andra gamla goda råd man kan följa för att minska risken för problem:
När traktorn står stilla länge, se till att den står i jämn temperatur så att inte tanken "andas" dagligen när den värms av solvärme på dagen och kyls ner på natten. Alltså inte t e framme i solen eller i ett plåtskjul som blir stekhett när solen ligger på, utan hellre i skuggan utomhus eller någon tyngre och "trögare" byggnad. Gärna på något ställe där det blir rejäl vinterkyla nedåt -20 eller 30 grader minst en vecka i sträck någon gång varje vinter, det brukar ta död på befintliga alger.
Så låg luftfuktighet som möjligt - alltså helst inte kustnära eller på något ökänt fuktigt ställe.
Sätt gärna dit ett torkfilter (burk med silicagel) på tankventilationen och håll efter den - torka gelet i ugn innan hela fyllningen har tagit upp fukt och blivit rosa.
Se till att inga större delar av koppar eller kopparlegeringar finns i bränslesystemet. Om t ex bränsleledningar skulle ha bytts mot kopparrör någon gång i tiden, ersätt dem med något annat material.
Ev glaskoppar för t ex vattenavskiljare i bränslesystemet bör skyddas mot solljus, annars blir det fart på algtillväxten i dem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#15 » 10:35:07, 20-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:
David, Luleå skrev:Om du bor nära kusten kan du köpa diesel på en sjömack. Då får du blankdiesel utan RME.
HVO köper jag på OkQ8 de har inte på alla stationer men på vissa.

Dessa två källor har jag tankat min gamla MF med nästan jämt.


Bor ju på västkusten och då mestadels på Orust. Så här måste ju finnas en sjömack.

Så om det står HVO på pumpen, så är det utan RME. :thummar:
Trodde i min enfald att HVO var biodiesel. :uupps:


HVO är en annan typ av biodiesel. Ska inte gå in på kemi. Men den är raffinerad på ett sätt så att det blir mera som diesel än den olja som RME är.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Frits, kniifen, Zache och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se