Sida 1 av 1

Termostatbyte på BM 2250

InläggPostat: 16:13:48, 06-10-2022
av Nando
Hej! Jag fick som uppgift att montera en ny termostat på en traktor (Volvo BM 2250). Den var redan nedmonterad och jag är ingen vidare mekaniker. Jag hoppas min fråga inte är dum, men vilket håll ska termostaten sitta? Jag antar att fjädern ska sitta nedåt i skålen!? Jag monterade den så i alla fall, men det verkar inte fungera eftersom traktorn går upp i temperatur till det röda fältet. Hoppas någon som förstår sig på detta kan vägleda mig. Om den sitter rätt så är ju problemet något annat. Har läst lite här på forumet och förstår att stigande temperatur kan bero på en mängd saker, men min primära fråga är dock vilket håll termostaten ska sitta. Sen undrar jag om man behöver lufta kylsytemet efter att ha fyllt på vatten, att det kanske kan vara orsaken? Tack

Re: Termostatbyte på BM 2250

InläggPostat: 16:39:26, 06-10-2022
av bert
En del motorer e lite luriga och kan gå upp rätt högt innan termostaten öppnar första gången så det börjar cirkulera och få bort ev luftficka
Du hade inte och mäta med för å se hur varmt vattnet var när det gick upp på det röda?

Re: Termostatbyte på BM 2250

InläggPostat: 18:45:40, 06-10-2022
av Nando
Nej jag hade inget att mäta med. Tror inte vi har något sådant mätinstrument. Men det du svarade verkar intressant därför att när jag återvände till traktorn en stund efter att jag stängt av den så kände jag på slangen från motorn till kylaren och då var den varm, vilket tyder på att den i samband med att temperaturen gått upp och jag stängde av så kanske den öppnade sig.
Det röda fältet på temperaturmätaren består till hälften av en svartstreckad yta innan den blir helt röd. Är det riskfyllt att låta tempen öka lite grann
inom detta fältet för att testa?

Re: Termostatbyte på BM 2250

InläggPostat: 19:47:11, 06-10-2022
av bert
Använd sunt förnuft och prova dig fram

Re: Termostatbyte på BM 2250

InläggPostat: 23:46:08, 06-10-2022
av torbjorn_forsman
Lita som sagt inte på att tempmätaren visar rätt. Om du är osäker på den, så ta loss givaren från motorn och stoppa ner den i kokande vatten, och se vad mätaren visar då. Om det är en elektrisk givare, ordna jordförbindning mellan den och fordonets chassijord medan du provkokar den.

En tumregel när det gäller termostaten är att själva vaxtermostaten (den temperaturkänsliga kopparfärgade klumpen som trycker ut ett stift då den blir varm) ska sitta på motorsidan av den, så att den har chans att känna kylvattnets temperatur redan innan termostaten öppnar. Och det innebär i praktiken att fjädern ska vara i den del av termostathuset som är hopkopplat med motorns kylmantel och andra änden av termostaten peka mot kylarslangen.

Se upp med att vissa motorer ska ha en termostat med en extra ventilbricka som täpper till en shuntkanal som mynnar i termostathusets botten, då termostaten öppnar. Om man råkar sätta dit en termostat utan extrabrickan i en sådan motor, så kan den gå varm "oförklarligt" för att shuntkanalen aldrig täpps för utan en stor del av vattnet går den vägen tillbaka till vattenpumpen istället för via kylaren. Ett välkänt exempel från personbilsvärlden på motor med den typen av termostat är Volvo B18/B20.

Det bör gå ganska lätt att se på kylsystemet om slangarna är dragna så det finns risk för luftfickor eller inte. Om det är en "lurig" motor enligt Bert, så kan man behöva varva upp den några gånger så det blir god fart på vattenpumpen, såväl medan den är kall och termostaten stängd som då motorn är varm, för att få bort all luft. Om kylsystemet har några riktigt lömska konstruktioner som gör det svårluftat, så bör det finnas beskrivet i instruktionsboken hur luftning ska gå till. I så fall kan man säkert också se en del luftnipplar placerade på lämpliga ställen.

Re: Termostatbyte på BM 2250

InläggPostat: 08:30:41, 07-10-2022
av krokodilen
Frågan jag hade ställt mig är varför är den redan nermonterad är det pga konstaterat termostatfel eller bara generellt pga av att den blivit för varm?

/C

Re: Termostatbyte på BM 2250

InläggPostat: 10:20:17, 07-10-2022
av Nando
Enligt uppgift så verkar felet varit tvärt om tidigare, d.v.s. att motorn inte gick upp i temperatur som önskat och att man därför velat byta termostaten. Testade förövrigt att motorn pumpade runt vattnet igår och det fungerar som det ska. Tack för tipsen! Ska köra traktorn lite idag och se om det inte fungerar nu.

Re: Termostatbyte på BM 2250

InläggPostat: 12:22:10, 07-10-2022
av Nando
Tack för era tips och råd!! Provade att låta temperaturen stiga ytterligare och då öppnade sig termostaten och tempen sjönk. Provkörde traktorn under en timma på 2000rpm och tempen ligger nu stabil som sig bör. :hurra:

//C