Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Polering/Honing skuren dieselpump MF35

26 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

FreddanZ (trådstartaren)

#16 » 14:35:52, 17-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Hur ser motparten ut ? Det där å åtminstonde den lättare delen.


Försökt ta ett par bilder men hålet är typ bara 1,9 cm så vet inte hur bra känsla man får :vissla:

Vet inte hur man lägger till bilder här i forumet, behöver man lägga till dem i album först kanske?

https://1drv.ms/u/s!AihlvnS8xy8oipNW05h ... A?e=iqmC3j
FreddanZ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:09, 13-11-2022
Ort: Växjö
Sverige
Maskintyp: Traktor



FreddanZ (trådstartaren)

#17 » 14:38:18, 17-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

joel-hedman@live.se skrev:Vill gärna veta hur de går för dig med pumpen, jag har samma fel på min 4-cyl ferguson, provade slipa men de blev inget bättre. Köpte ny pump, den kommer om några veckor


Återkommer med hur jag lyckas/misslyckas.... både förbannelse och välsignelse å va envis :wave:
FreddanZ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:09, 13-11-2022
Ort: Växjö
Sverige
Maskintyp: Traktor

FreddanZ (trådstartaren)

#18 » 14:41:05, 17-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

joel-hedman@live.se skrev:Vill gärna veta hur de går för dig med pumpen, jag har samma fel på min 4-cyl ferguson, provade slipa men de blev inget bättre. Köpte ny pump, den kommer om några veckor

Glömde, om jag skulle hamna där att jag inte lyckas med å renovera denna, och alternativ 2 inte får tag i en begagnad, eller en rotor. Får jag fråga var du köpte din pump?
FreddanZ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:09, 13-11-2022
Ort: Växjö
Sverige
Maskintyp: Traktor

krokodilen

#19 » 15:07:05, 17-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Det finns ju massor man inte ska eller bör men det kan ju inte bli sämre av att man försöker iallafall.......Lär väl märkas om det inte blir så bra.


Lite så, jag bytte toppackning på min gamla IH -58:a och hittade alurester i ena loppet. Antog mig hittat anledningen till lägre komp på en eller möjligen tom två burkar.

Orkade inte riva resten så jag smärglade rent i loppen och har sedan dess talat om för traktorn att den egentligen inte ska funka men den har konsekvent vägrat lyssna på mig i 25 år nu.

Tom i -20 utan värmare så lyssnar den inte på mig utan väser bara svagt "Se du till att batteriet är fulladdat så tar jag hand om resten!!" :uupps: :smile:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#20 » 17:38:41, 18-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

FreddanZ skrev: .... Försökt ta ett par bilder men hålet är typ bara 1,9 cm så vet inte hur bra känsla man får :vissla:

Vet inte hur man lägger till bilder här i forumet, behöver man lägga till dem i album först kanske?

https://1drv.ms/u/s!AihlvnS8xy8oipNW05h ... A?e=iqmC3j


Jo,

How-To: Ny bilduppladdning samt bildrotering
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#21 » 17:43:06, 18-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett spel på 0,25 betyder att två my bredvid är det 024 och mittemot är det 0,00 .

0,25 betyder att det finns plats för diesel runtomkring

Det teoretiska utrymmet är alltså 0,12 runtom.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

osla

#22 » 19:48:34, 18-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl bara testa, går det så går det. Idag på jobbet i fikarummet blev det tal om fullösningar, då berättade verkstadschefen våran att dom fått fodersättning på en 4400 för länge sen och det var väl bråttom att få igång maskinen just då så dom la in ett 0,20 foderschims på fodret och monterade ihop och den maskinen gick 2 år till, dessutom 2 skift. Som han sa på skämt, schimset vet ju inte om det är över eller under fodret

4 personer gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

FreddanZ (trådstartaren)

#23 » 20:07:34, 18-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Ett spel på 0,25 betyder att två my bredvid är det 024 och mittemot är det 0,00 .

0,25 betyder att det finns plats för diesel runtomkring

Det teoretiska utrymmet är alltså 0,12 runtom.


Japp
FreddanZ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:09, 13-11-2022
Ort: Växjö
Sverige
Maskintyp: Traktor

FreddanZ (trådstartaren)

#24 » 20:08:38, 18-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:Det är väl bara testa, går det så går det. Idag på jobbet i fikarummet blev det tal om fullösningar, då berättade verkstadschefen våran att dom fått fodersättning på en 4400 för länge sen och det var väl bråttom att få igång maskinen just då så dom la in ett 0,20 foderschims på fodret och monterade ihop och den maskinen gick 2 år till, dessutom 2 skift. Som han sa på skämt, schimset vet ju inte om det är över eller under fodret


Haha, nä... det är klart
FreddanZ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:09, 13-11-2022
Ort: Växjö
Sverige
Maskintyp: Traktor

FreddanZ (trådstartaren)

#25 » 20:24:49, 18-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då så, lovade å återkomma. Efter ve och förbannelse (en massa svordommar) i följande moment

1. försiktig förslip av grader med ett våtslippapper lindat över en flat skruvmejsel
2. polering med polerpasta och lumpskiva samt dremel invändigt
3. Inslipning med finaste ventilpastan som stod att finna uppblandad med olja och med hjälp av det mest finmekaniska verktyget i verkstaden (Rörtång)...

Har inga synliga eller kännbara spel (Betyder såklart inte den är tät men planen är att polera med autosol imorrn och trycka vatten genom den för att få början till en uppfattning om hur tät den är.... Går inte å ladda upp video så här kommer en länk till..... tappen är skigit efter olja och rester av slip-pasta.

Video på resultate efter försöket nedan

https://1drv.ms/v/s!AihlvnS8xy8oipNdmEZ ... Q?e=Mbdgu6

4 personer gillar det här inlägget.
FreddanZ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:09, 13-11-2022
Ort: Växjö
Sverige
Maskintyp: Traktor

FreddanZ (trådstartaren)

#26 » 10:49:05, 15-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är den äntligen ihopskruvad.... Var inte helt självskrivet hur allt skulle sitta, så hamnat lite på efterkälken...... då jag verkar ha en udda pump modell som har en del udda delar :dancing_geek: Nu skall den "bara" linjeras mot sig själv och mot svänghjulet.... Liten filmsnutt nedan....

https://1drv.ms/v/s!AihlvnS8xy8oiptpZwF ... A?e=XjlM9R

1 person gillar det här inlägget.
FreddanZ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:09, 13-11-2022
Ort: Växjö
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bonnen513, Ironman och 26 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se