Repsatsen hjälper mot bränsleläckage ut till pumpens underdel. Om det är motorolja som tränger ut, så är det nog snarare frågan om övertryck i vevhuset, t ex som följd av igensatt
vevhusventilation. Titta till alla oljeavskiljare, flamskydd, backventiler, slangar mm i vevhusventilationen och kolla att allt är rent och fint, inga slangar igensvällda, inget felmonterat etc.
Om det blåser mycket förbi kolvringarna, t ex för att några av dem har beckat fast, så kan det ge liknande symptom fastän vevhusventilationen är i ordning. Detta problem kan man (om man har tur) lösa genom att byta
olja, då till en olja med bra sotlösande egenskaper (billig syntetolja från Biltema kan vara lämplig), och sedan kör man motorn några timmar i sträck med belastning så att oljetemperaturen håller sig hög, minst 80 grader. Sedan byter man olja igen och undersöker om det hela har blivit bättre.