Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Behöver goda råd om lämplig maskin, köpråd lastartraktor

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Roslagsbo (trådstartaren)

#1 » 22:50:28, 06-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny medlem så hoppas min fråga hamnar rätt annars får Admin flytta.

Har ett brokigt förflutet när det gäller maskiner i allmänhet och traktorer i synnerhet, men kort så har jag under större delen av livet haft och använt ett gäng olika maskiner och traktorer från små åkklippare till fullstora samt lite andra terrängfordon och skogsmaskiner och kört dem både privat och i jobb så inte direkt ovan vid att köra/använda traktor, men så ändrades tillvaron och de senaste 25 åren har jag inte haft någonting alls i maskinväg ;-(

Men nu har nästa fas i livet kommit och det är dags att bli med traktor igen, men jag inser när jag börjar kolla runt att det hänt massor under åren jag varit borta så jag behöver hjälp med goda råd från Er som hängt med och kan dagens maskiner för jag är helt ute märker jag!

Lite vad jag söker och behöver så blir det lättare att ge råd och ös på alla råd och tips mottages tacksamt.

Det är fråga om enklare gårdssysslor, köra hem lite ved köpt på rot, dra lite sten/stubb att kunna köra till och från med inhandlat material och köra bort skrot mm till återvinningen så måste få köra på väg med den, har endast traktorkort så då måste den om jag fattat rätt vara en T3A?

Den får inte vara för stor och tung då den ska kunna köras på tomten utan att köra sönder och vissa ställen är det trångt om utrymme så en fullstor får helt enkelt inte plats, men ändå kunna ta sig fram i lättare skog på stig som används av andra traktorer och fyrhjulingar, den måste kunna dra ett släp vanlig flakkärra, plus om den har lastare och PTO.

Vill ha en med hytt för väderskydd, 4WD och Diff i/ur kopplingsbart, manuell eller hydrostat är mindre viktigt.

Har sett att vissa små traktorer kallas Kompakttraktor de verkar vara lagom i storlek men även de minsta modellerna av "vanliga" traktorer är Ok, har ingen koll på dagens märken så det är bra med tips om vilka som är bra och vilka man ska hålla sig borta ifrån. .

Hoppas jag fått med de viktiga för att ni ska kunna tipsa mig, om inte så fråga på.

Tack på förhand
Bosse
Roslagsbo
Roslagsbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:27, 02-12-2022
Ort: Uppsala / Öregrund
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Maskinlös för tillfället



magloman

#2 » 23:17:09, 06-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är uppe minst en gång i månaden. Prova sök på köpråd.

Överlag så är ditt behov extremt vanligt och perfekta maskinen till allt det där är således populär och dyr.
Kan du tänka dig två maskiner blir det nog billigare och bättre.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

gedholm

#3 » 10:43:58, 07-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

köp en 80 tals traktor av känt märke de är inte så stora skall du ha lastare är 4wd att föredra
gedholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:05, 08-08-2012
Ort: härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet,mf35,bm10,mf135,steyer 180

bert

#4 » 11:13:51, 07-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för märkeshandlare/verkstäder i din närhet?
Tänker att det blir enklare den dagen du behöver nån reservdel el nåt
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Roslagsbo (trådstartaren)

#5 » 00:27:48, 08-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Vad har du för märkeshandlare/verkstäder i din närhet?
Tänker att det blir enklare den dagen du behöver nån reservdel el nåt


Klokt tänkt ska kolla närmare på det och ta medsom en parameter i beslutet.
Roslagsbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:27, 02-12-2022
Ort: Uppsala / Öregrund
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Maskinlös för tillfället

Roslagsbo (trådstartaren)

#6 » 00:29:36, 08-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

gedholm skrev:köp en 80 tals traktor av känt märke de är inte så stora skall du ha lastare är 4wd att föredra


OK några märken att kolla på lite extra och några att undvika?

Jo 4WD är krav av flera orsaker.
Roslagsbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:27, 02-12-2022
Ort: Uppsala / Öregrund
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Maskinlös för tillfället

Roslagsbo (trådstartaren)

#7 » 00:31:02, 08-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Frågan är uppe minst en gång i månaden. Prova sök på köpråd.

Överlag så är ditt behov extremt vanligt och perfekta maskinen till allt det där är således populär och dyr.
Kan du tänka dig två maskiner blir det nog billigare och bättre.


Jodå jag har testat sök funktionen och visst lite hjälp men de flesta av mina frågor hittade jag inga svar på så min önskan om goda råd kvarstår.
Roslagsbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:27, 02-12-2022
Ort: Uppsala / Öregrund
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Maskinlös för tillfället

magloman

#8 » 00:46:35, 08-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är budget, 200? 500?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Roslagsbo (trådstartaren)

#9 » 00:54:04, 08-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Vad är budget, 200? 500?


Det är det svåra när man inte har koll, men som alltid inte fel med billigt men hellre betala mera och meka mindre, men kan man få något vettigt beg för 100-150 så vore det bra annars får jag klura ut något.
Roslagsbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:27, 02-12-2022
Ort: Uppsala / Öregrund
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Maskinlös för tillfället

BM 4 ever

#10 » 02:11:26, 08-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som en liten Valtra skulle kunna vara en bra kompromiss och borde passa in på dina önskemål.
Slava Ukraini !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

toker

#11 » 15:25:23, 08-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten kines kanske kan vara lämpligt tyvärr ovanligt med hytt. Jag har en jinma 254 med hytt och riktigt bra värme är 4wd och lastare och den fixar nog det du ska ha den till är dock ingen höjdare att köra på tomten med eftersom det sitter lantbruksdäck på den och sen går den lite väl sakta vid vägkörning som de flesta kompakt maskiner min toppar runt 26 kmh. Många gnäller på kvaliten på kinesmaskinerna men tycker den verkar vara helt ok men det är en enkelt uppbyggd maskin absolut inga finesser tyvärr inte ens synkad låda vilket jag skulle vilja ha. Jag använder min till att köra hem ved och timmer med en kranvagn efter och sen har jag timmerspel drivet via pto om jag drar fram helstam vilket den orkar hyffsat och blir det ju lite snöskottning och diverse pyssel. Om jag skulle lägga ut lite mera slantar vilket jag ev har planer på så blev det nog en Branson dom har ganska små maskiner med hytt synkad låda och jag tror att kvaliten är bra även där vill man ha större maskin finns ju alltid beg Valmet 305 en riktigt bra maskin i skogen och enkelt byggd dock har den synkad låda men känns lite i största laget för mig.

2 personer gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Roslagsbo (trådstartaren)

#12 » 15:35:02, 08-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:En liten kines kanske kan vara lämpligt tyvärr ovanligt med hytt. Jag har en jinma 254 med hytt och riktigt bra värme är 4wd och lastare och den fixar nog det du ska ha den till är dock ingen höjdare att köra på tomten med eftersom det sitter lantbruksdäck på den och sen går den lite väl sakta vid vägkörning som de flesta kompakt maskiner min toppar runt 26 kmh. Många gnäller på kvaliten på kinesmaskinerna men tycker den verkar vara helt ok men det är en enkelt uppbyggd maskin absolut inga finesser tyvärr inte ens synkad låda vilket jag skulle vilja ha. Jag använder min till att köra hem ved och timmer med en kranvagn efter och sen har jag timmerspel drivet via pto om jag drar fram helstam vilket den orkar hyffsat och blir det ju lite snöskottning och diverse pyssel. Om jag skulle lägga ut lite mera slantar vilket jag ev har planer på så blev det nog en Branson dom har ganska små maskiner med hytt synkad låda och jag tror att kvaliten är bra även där vill man ha större maskin finns ju alltid beg Valmet 305 en riktigt bra maskin i skogen och enkelt byggd dock har den synkad låda men känns lite i största laget för mig.


Bra tips och förslag uppskattar dem och ska helt klart kika på dem, har inga krav på någon lyx maskin bara den gör jobbet och jag inte behöver meka mera än köra så är jag nöjd, får kolla vad de lokala handlarna har ifall service eller delar behövs som det tipsades om ovan.
Roslagsbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:27, 02-12-2022
Ort: Uppsala / Öregrund
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Maskinlös för tillfället

David, Luleå

#13 » 16:07:06, 08-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grannen har en Valmet 205, Fyrhjulsdriven, liten och han drar både huggarvagn och betesputs med den och bär vedpallar och slunga. Ser trevlig ut.

En annan granne på lite längre håll har en Fiat 45-66 den ser ju också rätt likvärdig ut. 4wd och liten.

Har ingen erfarenhet om hur de är i kvalitet men bägge är väldigt nöjda med resp maskin.

Edit.
En tråd är mycket roligare med bilder :) (inte grannarnas maskiner, men samma modeller)

Bild

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

BM 4 ever

#14 » 17:03:03, 08-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom där minsta Fiat har väl ganska liten markfrigång (tror jag)
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Roslagsbo (trådstartaren)

#15 » 17:35:53, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

De som Ni tipsat om ovan är på listan över intressanta maskiner och den ska fyllas på är tanken.

Så nu har jag kikat på traktorer av alla de märken så jag är snurrig i bollen ;-)

Så jag inser att det finns en massa fabrikat som jag inte ens hört om och några jag hört om och ibland använt men det är gammal info så jag vore tacksam för att få hjälp att gallra lite bland dessa vad som är bra och vad att undvika, listar dem utan någon ordning utan bara som jag kommer på dem så inte någon prioritering.

Iseki, Yanmar, New Holland, Holder, Kubota, Toro, Ursus, Kioti, John Deere, Carraro, Ferrari, LM, LS, PUH ja Ni fattar hur det snurrar i skallen?

Av dessa har jag tidigare kört Ursus mindre 80 tals maskin, Toro en liten bakhjulsstyrd med sop och plog också 80 talare, en orange troligen Kubota också med sop och plog också 80 talare samt en riktigt gammal goding en BM från 1936 /38 med fjädrande metallsäte = kallt på vintern och rejäla smällar i i ojämn terräng, utan hytt och noll styrservo den körde jag i samma område som det jag nu ska köra i så hoppas på lite bekvämare resor framöver ;-)

Har släktkoppling till John Deere då min morfar sålde såna på sent 1940 tal så lite kul kuriosa.

Så vilka av de ovan ska jag stryka från listan och undvika?
Vilka ovan är bra och kanske är samma maskin under olika namn?
Senast redigerad av Roslagsbo 17:56:27, 11-12-2022, redigerad totalt 1 gång.
Roslagsbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:27, 02-12-2022
Ort: Uppsala / Öregrund
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Maskinlös för tillfället


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se