Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Traktorköparfunderingar

70 inlägg • Sida 4 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Trigon

#46 » 12:17:24, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den första serien 6r var väl dessutom förknippad med en del krångel vad jag hört? :klia:

7x30 går väl egentligen inte att jämföra med 6x30 eftersom de tillverkades i olika världsdelar. Men 7930in här på gården hade väl bland annat problem med att kardanaxelns ingående lager i framaxeln gick ner sig när traktorn inte var så många år, sen blev det 2 turbobyten med några års mellanrum avslutat med en komplett motorrenovering vid ca 2200 h. En spridare hade antagligen läckt diesel under längre tid så att överdelen på en kolv smält, sannolikt berodde turboproblemen också på detta. Jag gillade aldrig körupplevelsen heller, svårt att hålla en jämn hastighet med fotgasen och kunde rycka till nåt otroligt vid växling fram back emellanåt (Auto/powerquadlåda) som inte verkade gå att kalibrera bort. Jag ville inte köpa den och bonden sålde den förra året med ca 2700 h på mätaren och jag har inte saknat den. Jag har hört från flera andra som också haft stora problem med just 7930, eventuellt så stora att man började köra Fendt istället.
Men jag har ju för all del hört talas om och läst om nöjda 7x30-ägare också.
Senast redigerad av Trigon 12:54:35, 01-02-2023, redigerad totalt 3 gånger.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



krokodilen

#47 » 12:39:02, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det förstår jag men som oftast så slutar jagandet med att man höjt budgeten rejält pga olika anledningar och de anledningarna finns det gott om där ute just nu.

Sålde en 7430 nyss som stått i lager sedan 2015 (helt fel inbytt) till Balkan, det som inte gått att sälja i Sverige med lite vinst går till utlandet. Helt crazy om du frågar mig.

6140R eller 6150M om man vill ha en enklare och klarar sig utan AP.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#48 » 12:44:38, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Den första serien 6r var väl dessutom förknippad med en del krångel vad jag hört? :klia:

7x30 går väl egentligen inte att jämföra med 6x30 eftersom de tillverkas i olika världsdelar. Men 7930in här på gården hade väl bland annat problem med att kardanaxelns ingående lager i framaxeln gick ner sig när traktorn inte var så många år, sen blev det 2 turbobyten med några års mellanrum avslutat med en komplett motorrenovering vid ca 2200 h. En spridare hade antagligen läckt diesel under längre tid så att överdelen på en kolv smält, sannolikt berodde turboproblemen också på detta. Jag gillade aldrig körupplevelsen heller, svårt att hålla en jämn hastighet med fotgasen och kunde rycka till nåt otroligt vid växling fram back emellanåt (Autoquadlåda) som inte verkade gå att kalibrera bort. Bonden sålde den förra året med ca 2700 h på mätaren och jag har inte saknat den. Jag har hört från flera andra som också haft stora problem med just 7930, en så stora att han började köra Fendt istället.
Men jag har ju för all del hört talas om och läst om nöjda 7x30-ägare också.


VNT stavas det eller vilken bokstavskombo man vill använda. Annars vet jag inte riktigt om jag upplever detta lokalt hos mig.

Vi kan väl säga som så att anledningen till att en 6r (eller vilken annan modell som helst) står på verkstadsgolvet är typ fördelat.

65% sönderkört/överbelastat
15% service
10% maskinella haverier utan kunds påverkan
10% övrigt

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#49 » 15:03:08, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Jag var inte jätteimponerad av körupplevelsen när jag demokörde en 6250R för några år sen. :snow: Har nu på sistone sneglat lite på nån av de minsta, typ 120-140 hk (mest för att försöka hitta nåt likvärdigt att jämföra en Fendt 314 med) och enligt specifikationerna tycker jag de verkar alldeles för tunga för mina önskemål om det nu stämmer att de väger kring 6500 kg (har inte släpat hem nån och kört över vågen ännu). Ska man ha lastare på och inte köra med radodlingshjul i den typ av körning Busholle antagligen tänker sig kan det såklart vara bra med lite tyngd, men jag har en känsla av att ränta och värdeminskning lär bli en alldeles för stor post om han från början tänkt sig 300 tkr som nån sorts pristak?


Vad va det som inte imponerade med 6250R? Skulle kika lite i säljmanualen för att se vilken traktor från Fendt 6250R ska positioneras mot men givetvis var det nån GDPR-verifiering och lockout i 24timmar! :snow: Smidigt när man slår sig ner hos en upptagen kund och ska pitcha en traktor och åtkomsten försvinner i 24 timmar. :lmao: :ohnej:

Misstänker att den ska ställas mot 828:an. 314 är ju en mindre traktor än 6R litet chassie. Vi har inget där, jämförbart iallafall.

JD fokuserar nästan uteslutande på +150hk och har så gjort de senaste åren.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

busholle (trådstartaren)

#50 » 08:19:56, 09-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint objekt men det står powershift i annonsen men det jag ser av hyttbilderna får mig att tro på Autopwr.
https://www.klaravik.se/auktion/produkt/1272368-traktor-john-deere-6820-med-frontlyft-dubbelmontage/
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Trigon

#51 » 08:35:45, 09-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte alla dåliga AP-lådor i 20-serien ändå havererat vid det här laget och blivit utbytta mot nya bättre, uppdaterade varianter?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

krokodilen

#52 » 08:55:53, 09-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Har inte alla dåliga AP-lådor i 20-serien ändå havererat vid det här laget och blivit utbytta mot nya bättre, uppdaterade varianter?


I princip och är de orörda mot alla odds så verkar de hålla. Haveriet bestod av ett par undermåliga oringar/tätningar så det vart inget generalras så inte.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#53 » 08:57:46, 09-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Fint objekt men det står powershift i annonsen men det jag ser av hyttbilderna får mig att tro på Autopwr.
https://www.klaravik.se/auktion/produkt/1272368-traktor-john-deere-6820-med-frontlyft-dubbelmontage/


Ja den är ju steglös.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

busholle (trådstartaren)

#54 » 15:11:29, 09-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vän hade haft en 6430AP och den gick inte vettigt trots byte av låda och klippkort hos återförsäljaren. Andra vänner har rekommenderat mig att ta det försiktigt med tidiga AP och de sena har jag inte plånbok till.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Danne J

#55 » 23:33:18, 09-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:
Trigon skrev:Den första serien 6r var väl dessutom förknippad med en del krångel vad jag hört? :klia:

7x30 går väl egentligen inte att jämföra med 6x30 eftersom de tillverkas i olika världsdelar. Men 7930in här på gården hade väl bland annat problem med att kardanaxelns ingående lager i framaxeln gick ner sig när traktorn inte var så många år, sen blev det 2 turbobyten med några års mellanrum avslutat med en komplett motorrenovering vid ca 2200 h. En spridare hade antagligen läckt diesel under längre tid så att överdelen på en kolv smält, sannolikt berodde turboproblemen också på detta. Jag gillade aldrig körupplevelsen heller, svårt att hålla en jämn hastighet med fotgasen och kunde rycka till nåt otroligt vid växling fram back emellanåt (Autoquadlåda) som inte verkade gå att kalibrera bort. Bonden sålde den förra året med ca 2700 h på mätaren och jag har inte saknat den. Jag har hört från flera andra som också haft stora problem med just 7930, en så stora att han började köra Fendt istället.
Men jag har ju för all del hört talas om och läst om nöjda 7x30-ägare också.


VNT stavas det eller vilken bokstavskombo man vill använda. Annars vet jag inte riktigt om jag upplever detta lokalt hos mig.

Vi kan väl säga som så att anledningen till att en 6r (eller vilken annan modell som helst) står på verkstadsgolvet är typ fördelat.

65% sönderkört/överbelastat
15% service
10% maskinella haverier utan kunds påverkan
10% övrigt

/C


Tycker överlag att kvaliteten på lantbrukare är väldigt klen. Har svårt att se hur havererade turbos, ställdon, grenrör, termostater, gummielement till front ptos kadanaxel, havererad DD låda skulle bero på överbelastning? Men det kanske bar är vi som alltid har otur?
Jämför man ex med entreprenadmaskiner är det ju inte ovanligt med maskiner över 20 000h och dom är fortfarande inte slutkörda. Tittar man nu på Blocket tror jag inte det finns en enda lantbrukare som lyckats överleva så länge?
Danne J
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:31, 01-06-2010
Ort: Vetlanda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10 b
Div lantbrukare

krokodilen

#56 » 08:09:02, 10-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan delvis hålla med och det verkar som om mycket utprovning sker i fält.

Men du läser mitt inlägg som ”fan läser bibeln”.

Andelen jobb vi har i % är inte kopplat till kvalitet utan det är bara en fördelning.

Med överbelastning menar jag tex knäckta stag krossade rutor, sneda skärmar tappade hjul mm.

Hur ofta ser du dessutom att det ser ut så här i en entreprenadmaskin som används dagligen?

Bild

Det köps maskiner för miljoner och misshandlas friskt givetvis inte överallt.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

busholle (trådstartaren)

#57 » 08:34:39, 10-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I många fall är det en fråga om inställning.

Hade första köparen varit inställd på att köra 20000h så hade många grejer underhållits därefter. Har man inställningen att en traktor är slut efter 7000h så händer inte mycket med dem de sista åren.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

bert

#58 » 08:48:31, 10-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du varit hos min granne och fotat krokodilen ;) :)

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Iznogoud

#59 » 09:41:33, 10-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bönder tror alltså inte på att köra utan skor, och att ha en dammvippa i handen som många entreprenadförare?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Göran Ekman

#60 » 10:55:10, 10-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bönder har inte någon utanför hytten som gör skitjobbet. En lastmaskin på en gård med djur körs väldigt intensivt hårda korta körcykler får man sitta 10 minuter i hytten är det bra.
Men man behöver inte för den skull fylla hytten med skit.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], qsecofr och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se