Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MB Trac 800- Två nyanser av grönt.

63 inlägg • Sida 4 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

P Andersson

#46 » 20:24:00, 29-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle säga matt svart om du ska köra med arbetsbelysning.
Huven är svart med.
Av egen erfarenhet med gul sticka på Mohedakran monterad på traktorn o parkar den över hytten, stickan lyste som solen i arbetsljusen så jag knappt såg vägen, behöver jag nämna att den är mattsvart mot hytten nu?
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar

3 personer gillar det här inlägget.
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650



Antevante (trådstartaren)

#47 » 07:28:33, 02-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för er input! Den får nog bli svart. Den är inte vansinnigt skabbig men ser märkligt ut när allt annat är lackat. På bild ser det helt ok ut. På tal om att glänsa i belysningen, det rostfria avgaset kan man säga gör det :mrgreen:
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Antevante (trådstartaren)

#48 » 00:12:02, 31-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tiden går och man hinner väl inte med allt man tänkt. Lastaren blev avplockad igen i somras och stående ändan till för nån månad sen. Fick tummen ur och har nu fixat en del av de viktigare sakerna.

Ventilpaket inköptes på Olsson. Efter flera kvällars mätande och funderade så fick det tillslut bosätta sig under/bakom höger fotsteg till hytten. Där finns dessutom tillgången till traktorns övriga hydraulik så inkopplingen blev förhållandevis enkel. Kunde använda de slangarna som tidigare ägare använt till lastare otroligt nog. Är jäkligt trångt bakom framhjulet där man normalt sätter ventilpaketet på en ”vanlig” traktor.

Fick tillverka ett fäste med vinkel som sedan bultades i fotsteget. Trångt och jäkligt så detta var sista utvägen.

Bild
Bild
Bild

Inget självklart ställe att sätta spaken heller. Gjorde en konsoll att fästa i dörrgångjärnens bultar. Skönt att slippa svetsa i hytten tycker jag. Blev väl i grövsta laget men den sviktar inte :mrgreen:

Bild
Bild
Bild

I julklapp gav jag mig och traktorn en Multifaster. Tänker kanske chansen är större att man faktiskt ställer av lastaren om det är smidigt. Var en utmaning att få dit den på ett bra sätt, men nu sitter den där!

Bild

Nu fungerar lastaren att använda ialf. Nästa steg blir att bygga dit hydrauliskt skoplås och tredjefunktion med elventil. Sen kanske det blir färg.. Men det är nog sommar då.

Blev en timmes tur i landskapet igår, man märker av att man bytt till styvare fjädrar i framaxeln, för med lastaren på så fungerar fjädringen bättre faktiskt. Jätteskön att köra på vägen, att man dessutom kan köra om vissa andra LGF-åk är ganska kul :mrgreen:

Bild

Nu till nästa sak på dagordningen. Bromsar till vagn.

Har vänt och vridit på detta men bromsuttag nu ganska länge, det är inte hållbart att åka utan bromsar längre.

Ventilerna som finns där styrning sker via pedalen har varit lite svåra att få tag i, dessutom har jag snöat in på att jag vill kunna bromsa vagnen separat. De ventilerna skall dessutom träffas rätt i storlek och ha prioriterad olja från pump osv. Inte jättesugen på att ge mig in i traktorns bromssystem heller.

Då jag funderade på att göra en egen lösning via befintliga hydrauluttag så sprang jag på Weimers lösning.

Bild

Tanken är att montera detta ungefär där lastarens ventilpaket sitter, där finns idag pluggade uttag som tidigare använts till att styra sidovinge. (Samma uttag finns oxå bak) Då slipper jag ha hela arrangemanget bak på traktorn. Då kan jag dra bak ett bromsuttag och via en kran välja om jag ska använda funktionen som broms eller till tex vägsladden där jag behöver nyttja två hydraulfunktioner. En fri retur till tank måste dock till.



Gärna synpunkter om nån förstod mina planer.. Gott Nytt År maskinister!

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

mimeck

#49 » 18:51:01, 31-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobb! Kul att det funkar bra med lastaren. Våran 800 gick inte bra med lastaren. Blev framtung. Det är så länge sedan den lastaren blev avtagen så jag har glömt hur det var. Lastarfästena är också avplockade.

Undrar om våran 800 (en vit, från 79-80 ?) kan ha för mjuka fjädrar för att köra med lastare?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Antevante (trådstartaren)

#50 » 00:18:52, 03-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förra ägaren satte dit dessa hårdare fjädrar och jag tror det är en förutsättning för det ska fungera. Så är de inte bytta på er maskin så kan jag tro det va kämpigt.
Nu har jag inte kört mycket, Jag ska pröva lite med den ett tag. Annars har jag en rejäl krossplatta som jag funderat på att lägga ovanpå de redan tjocka stålplåtarna på flaket. För mig är inte tunga lyft med lastaren direkt vanligt utan jag är nöjd om jag kan lasta lite grus då och då och lyfta en skopa eller padda.

När budgeten tillåter skall jag köpa en mer anpassad grusskopa då får man vikten nära maskinen vilket är problemet med en långbottnad planeringskopa.

Bromsventilen från Weimer är beställd och köpt bromsuttag idag. Så fort ventilen kommer så kan jag börja koppla ihop grejerna.

Kan vara så att det är ett spännande släp på ingång :thumme:

En tvätt hann jag med på nyårsafton! (man måste ju ha en bild i ett inlägg)
Bild

/Ante

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

johannesg

#51 » 09:24:26, 03-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använder Weimers bromsventil (den du beställt) till skogskärran på vår 900 turbo -90. Ventilen fungerar helt okej. Och det finns definitivt fördelar med att kunna bromsa kärran utan att bromsa traktorn. Nackdelen är att vid en paniksituation är det inte alls säkert att man kommer ihåg att dra i hydraulspaken först. Är det lite halt och man tvärnitar utan att kärran bromsar så är snart fällknivseffekten ett faktum. Men kör lugnt och var vaksam så bör det gå bra.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

mimeck

#52 » 19:59:41, 04-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu väntar vi på bilder på nya släpet (när du fått hem det, alltså!)

2 personer gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bm1113

#53 » 22:01:08, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt kul att se Ante och om du någon gång lessnar på att köra grus med den så kan du alltid använda den som jag såg på en av våra fotorundor
som Åkgräsklippare :thummar:
Bild
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Antevante (trådstartaren)

#54 » 23:59:53, 14-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

johannesg skrev:Jag använder Weimers bromsventil (den du beställt) till skogskärran på vår 900 turbo -90. Ventilen fungerar helt okej. Och det finns definitivt fördelar med att kunna bromsa kärran utan att bromsa traktorn. Nackdelen är att vid en paniksituation är det inte alls säkert att man kommer ihåg att dra i hydraulspaken först. Är det lite halt och man tvärnitar utan att kärran bromsar så är snart fällknivseffekten ett faktum. Men kör lugnt och var vaksam så bör det gå bra.


Kul att höra dina tankar :thumme: Nej det finns verkligen flera för och nackdelar. Är det halt å jevligt så kan jag låta bli den dagen värre är det inte. Traktor med tungt lastad vagn är ju även med bromsar inget kul vid dåligt väglag. Jag ska vara försiktig så hoppas vi detta funkar.

BM1113 den va nice! Klart ett alternativ till min Husqvarna!

Ventilen är på plats! Ganska nöjd med att den fick plats där. Sitter en plåt framför sedan, men man kommer åt justeringen och kranen från hyttens baksida ganska lätt. Skönt att den inte sitter allt för åtkomlig heller för klåfingriga typer.

Bild
Bild

Om någon tänker montera nått liknande så räknade jag fram till ca 5000kr ink moms för allt som behövdes till bromsar tilll släpvagn. Klart rimlig investering ändå i långa loppet.

mimeck skrev:Nu väntar vi på bilder på nya släpet (när du fått hem det, alltså!)


Trumvirvel! Import ändan från Skellefteå till mörkaste Småland! Sveriges största släp typ :mrgreen:

Bild
Bild
Bild

Släpet är byggt av Laxo Mekan 1996 och användes av försvaret att flytta pansarbandvagn 401/501. Då en sådan tingest är 3 meter bred så gjordes även släpen 3 meter bred… :mrgreen: Lite i bredaste laget men men.

Har länge velat ha möjligheten att flytta grävaren själv, men inte så enkelt att hitta en maskinsläp som tar 12 ton som inte kostar skjortan. Fullt medveten om att traktorn är i minsta laget men det blir inga långa resor. Har flera gånger hyrt in lastväxlare på flyttar på mindre än en kilometer, väldigt frustrerade och passar sällan tidsplanen.
Tänker att MBn har ialf två fördelar, den är tung. Och den har bra bromsar! Vilket är tämligen ovanligt på äldre traktorer.

Fräna grejen med släpet är detta..
Bild
Bild

Tryckluftstyrd fällning är lite kul!

Arbetsordern ser nu ut som följer.

Byta till mindre dragögla som passar traktorn.
Byta lampor från 24v till 12v och se till att allt lyser.
Byta ut de sämsta däcken, ett är extremt dåligt.
Demontera luftbromsarna och montera hydraulcylindrar.

Man kan ju bara fantisera om vad för kul saker man kan köra på denna släp :mrgreen:

/Ante

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Antevante (trådstartaren)

#55 » 10:45:44, 27-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fixat iordning belysning och bytt dragöglan i veckan, så nu bar det av på tur. Kände ett visst tvång att se hur det gick att lasta grävmaskinen… Nya leksaker måste prövas. Så är det.

Bild
Bild
Bild

Upp kom den ganska enkelt. Då jag ännu inte löst färdbroms så blev det ingen provtur.
Dessutom har ett däck på släpet en jättespricka så..

Bild

Här tänker jag göra två skenor som banden kan stödja sig emot på insidan. Kanske flytta in gummit som sitter där och lägga plank på den lägre delen där gummit sitter idag.

Ang bromsar. Släpet är idag försett med luftbromsar, parkering/katastrofbroms på främre axlen. Dvs utan luft så är framaxeln stum.
Jag har nu dragit fram ett uttag på traktorn med konstantluft, så med det kan jag lossa bromsarna på framaxeln.

Har velat kring detta med hydraul/luftbroms. Men då jag nu har hydraulbroms på tippvagn så får det nog bli det även här.
Dock tänker jag behålla katastrofbromsen, på framaxeln. Räcker det med hydraulbroms på bakaxeln?

Alternativet är att skaffa bromsreglage för luft, men då hittar jag väl aldrig nån mer i grannskapet som kan dra mitt släp. Dessutom hittar jag inget vettigt reglage. Tips? Tankar kring bromsar mottages!

/Ante

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

johan.eriksson

#56 » 15:31:51, 27-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet att NewHolland gick att få med luftbroms till släp, satt någon hydrauliskt styrd ventil. För jag antar att du vill ha det på fotbromsen och ingen separat spak.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

håkan 13

#57 » 17:33:17, 27-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

undrar om inte alla nya traktorer har både hyd. och luftbroms!? tror det har att göra med nåt krav om dubbla bromssystem...
dom sista 2 vi köpt på jobbet har det iallafall! (MF) och balvagnen vi köpte för 2-3 år sen har några fiffiga bromskolvar
som går på både hyd. och luft!!
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

johan.eriksson

#58 » 17:36:11, 27-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara så, åtminstone på de som får gå 50
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Martin.Eriksson

#59 » 18:47:14, 27-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju bromsklockor å köpa som både har luft och hydraulik. Bara välja vad man vill koppla in..

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Antevante (trådstartaren)

#60 » 23:20:51, 27-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är ganska vanligt med dessa kombisystem har jag förstått, finns kompletta system att köpa. Tanken är väl att man ska ha en backup om ett system skiter sig. Men jag kan inte hitta kombiklockor som har katastofbroms? Jag tycker det är ganska bra funktion med att om luften försvinner så stannar skiten. Tycker det är luftsystemets stora fördel. Exempel att hitchen brister eller vad man kan tänka sig..

Tänker att med hydraulbroms på en axel och sedan fjäderklockorna matade med konstantluft så får jag nytta av mitt nybyggda hydraulbromsuttag på traktorn men oxå tillgång till en säkerhetsfunktion med luften. Kanske kanske?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: .300SAV, GJJ, homil och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se