Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MB Trac 800- Två nyanser av grönt.

63 inlägg • Sida 5 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

robin.gustavsson

#61 » 00:10:38, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fjäderbromsklocka som i sin tur trycker på en hydraulcylinder kopplad till hävarmen? Bara en tanke? Fjäderbromsklockan som katastrof och p broms, hydraulik för "normal" broms.

Skickat från min SM-A536B via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414



johannesg

#62 » 13:10:56, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju bromsförstärkare med tryckluft. Kolla med Johan på Swedmog vad som krävs för att driva luftbromsar innan du börjar riva bort något i onödan.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

Antevante (trådstartaren)

#63 » 21:22:16, 04-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det får nog bli en liten kombo. Du är inne på nått där Robin. Ska se om de går få till något.

Jag köpte nu två kombinations klockor till sista axeln. Så kan jag köra vilket jag vill i framtiden. Och jag kan dessutom börja använda släpet med mitt fina nymonterade uttag. Men nu tar vi en annan historia.

Glad i hågen hade jag kopplat tippvagnen för ett litet poolgrävarjobb. Körde några lass och fick pröva bromsuttaget på tippvagnen med 10 ton last på. Satte bromstrycket på 100bar och fick släppa lite på returen då bromsen ville hänga i lite efter jag släppt spaken. Men verkar fungera bra!

Lastade 0-90 i grusgropen och svängde ut på riksvägen. Kopplade och skulle skicka i högsta växeln men då försvann drivningen…
Kopplingen hängde sig och jag fick snällt rulla till kant. Slavcylindern hade gått itu och efter lite felsökande så konstaterade vi att kopplingsarmen på lådan inte gick tillbaka…

Någon form av haveri kan alltså konstateras.

Bild

Så idag har det rensats av kring motorn och allt är nu klart för motorlyft. Skittråkigt med haveri men man lär väl sig nått.
Tack till Johan på Swedmog för tipset att lyfta hytten lite framkant. Jag var först inne på totalt hyttlyft. Men si det behövs inte.

Återkommer när motor är ur och kopplingen ligger på bänken för obduktion.

Godkväll.

/Ante

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se