Jaha det tog nästan ett år, men nu tog jag mod till mig att göra en tråd om detta projekt…
Tanken på att äga något med möjlighet att lyfta och flytta saker började bli akut. Vansinnigt trött på att låna maskin bara för att flytta en pall eller köra undan löv (löv måste köras bort med maskin ja) Att jag har två bandgrävare som delar en del redskap för med sig att man ofta har skopor och annat som ska lyftas. Så antingen lastmaskin eller traktor med lastare var tvunget.
Men mina lätta och tämligen enkla lyft klarar en traktor och dessutom köpte vi en dumpervagn som suktar efter en bättre dragare än faderns bromslösa Belarus…
Då vaknade tanken om en MB Trac.
Ända sedan lågstadiet när en kompis hade en MB trac som leksak så har jag haft nån slags fascination för dessa skapelser.
Ganska snart satte jag drömmen i halsen när jag såg priserna
Efter att läst allt på maskinisten om MB Trac, tack RobbanC för allt du skrivit , så konstaterades följande.
Den äldre generationen kändes rimligare prismässigt.
Konstaterade att jag ville ha en som gärna gör minst 40km/h
Gärna med lastare. (Inte så vanligt)
Helst inte extremt rostig eller för defekt (som allt annat jag köper)
Letandet pågick ca ett år innan jag via en MB Trac -facebookgrupp fick kontakt med en äldre man som ev kunde tänka sig att sälja sin 800a.
Men där var fler före i kö så jag släppte ganska snabbt detta.
Efter två tre månader så skrev jag till ägaren igen och frågade om han hade sålt traktorn. Fick hans nr och ringde. Den stod kvar på hans gård för han hade inte orkat ta fram den för försäljning. Tråkigt nog visade det sig att han var väldigt sjuk och hade svårt att ens ta sig upp i den.
Visade sig att han tidigare arbetat på flygvapnet i Söderhamn, där traktorn köptes ny 1980 och gick sedan där till 1998. Då köpte han ut den och monterade lastaren. Efter detta så har den levt ett lungt liv med snöröjning som huvuduppgift. Motorn hade gått utan vatten en gång så den var renoverad för bara ett par år sedan, även växellådan hade varit nere hos Swedmog för översyn och hade inte körts mycket efter detta.
Efter lite bilder och film hade anlänt så gav jag ett bud. Jag lovade att den skulle få ett bra hem och fick berätta lite om mina andra maskiner för jag förstod att han tyvärr insett att han va tvungen att sälja något som betydde mycket för honom.
Vi kom överens och jag skulle åka upp veckan efter och hämta traktorn.
Tyvärr blev han så dålig under tiden att jag fick bara träffa hans fru och granne som ombesörjde affären när vi hämtade traktorn.
Väl hemma så konstaterar jag att jag hittat en helt rostfri och väldigt välskött 800 Som gått ca 4500h sedan 1980.
Snygg? Njae. Men funktionell!
Började med att koll igenom alla oljor och så, bytte en slang som läckte. Däcken var väl det enda dåliga på maskinen. Rejält torrspruckna! I övrigt fick den grönt ljus att börja jobba
Hela sommaren har den följt med på div uppdrag. Det är ingen stordragare men ack så skön att köra på vägen. Fjädring fram och stora skivbromsar va väl skaplig lyx 1980 och är ju det även idag. Lastaren är nästan som ny, den bågåvades med ny skopa och gafflar under sommaren.
Jaha då tycker man ju allt borde vara frid och fröjd. Men då kommer listan krypande…
Spricka i grenrör. Byta eller svetsa.
Nya däck. Vill byta från 14.9 -24 till 16.9-24 för att få ännu mer toppfart. MB 900-1000 hade 16.9 original.
Nytt vajerstyrt ventilpaket till lastaren. Nu sitter det inne i hytten…
Läcker vatten och olja på okända ställen kring motorn.
Färg! Gärna bli av med nyansskillnaden på det gröna.
Ny arbetsbelysning runt om.
Ny stol
Bromsuttag
I december började jag med att titta på lite läckage.
Den lilla sprickan i grenröret visade sig vara annat än liten…
Bakom grenröret sitter en täckplåt där jag misstänkte vattenläckage. Rengöring och ny packning när grenröret ändå var borta.
Hade enorm tur med att hitta ett beg grenrör hos Johan på Swedmog Mönsterås. Gick smidigt att sätta ihop allt tillslut.
När jag letade oljeläckage under motorn så märkte jag att samtliga bultar till oljesumpen var lösa. Hoppas detta va anledningen till oljeläckaget.
Sedan gav jag mig på att riva ur ventilpaketet till lastaren. Gillade inte denna installation. Ut med allt!
Sedan blev det att börja riva ner karossdelarna. Hade inte tänkt ta bort hytten men det var inte speciellt mycket jobb och det underlättar nog framöver.
Alla lösa delar ska blästras utom hytten och huven.
Hjulen borta och avkrängda, nu blir det julbad!
Nu är vi framme i nutid och chassit har jag bara börjat rengöra lite ytrost på. Mer arbete har lagts på hytten och huven. Skönt att slippa massa rost. Hytten har bara fått lite bucklor riktade och svetsat igen massor av hål efter div antenner och annat som stridisarna gillade.
Grundade i veckan som gick. Ev blir det grön färg ikväll om livet tillåter.
Nu väntar jag på blästraren mest, som lovat grejerna skulle var färdiga för två veckor sedan. Jag brukar blästra själv, men tänkte spara lite tid och jobb genom att leja bort det… Hoppas de hör av sig i veckan.
På chassit är det fortsatt rengöring egentligen. Ska även gå till botten med vattenläckaget som fortsätter. Ska byta vattenpump för att utesluta ytterligare en sak.
Bromsuttag till vagn? Ska man ha eget reglage till det? Eller som går på befintlig pedal? Aldrig kört en traktor med släpvagnsbroms.
Blev långt inlägg men så blir det när man ska ta igen ett år
/Ante