Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MB Trac 800- Två nyanser av grönt.

63 inlägg • Sida 1 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Antevante (trådstartaren)

#1 » 08:28:46, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha det tog nästan ett år, men nu tog jag mod till mig att göra en tråd om detta projekt…

Tanken på att äga något med möjlighet att lyfta och flytta saker började bli akut. Vansinnigt trött på att låna maskin bara för att flytta en pall eller köra undan löv (löv måste köras bort med maskin ja) Att jag har två bandgrävare som delar en del redskap för med sig att man ofta har skopor och annat som ska lyftas. Så antingen lastmaskin eller traktor med lastare var tvunget.

Men mina lätta och tämligen enkla lyft klarar en traktor och dessutom köpte vi en dumpervagn som suktar efter en bättre dragare än faderns bromslösa Belarus…

Då vaknade tanken om en MB Trac.

Ända sedan lågstadiet när en kompis hade en MB trac som leksak så har jag haft nån slags fascination för dessa skapelser.
Ganska snart satte jag drömmen i halsen när jag såg priserna :uupps:

Efter att läst allt på maskinisten om MB Trac, tack RobbanC för allt du skrivit :thumme:, så konstaterades följande.

Den äldre generationen kändes rimligare prismässigt.
Konstaterade att jag ville ha en som gärna gör minst 40km/h
Gärna med lastare. (Inte så vanligt)
Helst inte extremt rostig eller för defekt (som allt annat jag köper)

Letandet pågick ca ett år innan jag via en MB Trac -facebookgrupp fick kontakt med en äldre man som ev kunde tänka sig att sälja sin 800a.

Men där var fler före i kö så jag släppte ganska snabbt detta.

Efter två tre månader så skrev jag till ägaren igen och frågade om han hade sålt traktorn. Fick hans nr och ringde. Den stod kvar på hans gård för han hade inte orkat ta fram den för försäljning. Tråkigt nog visade det sig att han var väldigt sjuk och hade svårt att ens ta sig upp i den.

Visade sig att han tidigare arbetat på flygvapnet i Söderhamn, där traktorn köptes ny 1980 och gick sedan där till 1998. Då köpte han ut den och monterade lastaren. Efter detta så har den levt ett lungt liv med snöröjning som huvuduppgift. Motorn hade gått utan vatten en gång så den var renoverad för bara ett par år sedan, även växellådan hade varit nere hos Swedmog för översyn och hade inte körts mycket efter detta.

Efter lite bilder och film hade anlänt så gav jag ett bud. Jag lovade att den skulle få ett bra hem och fick berätta lite om mina andra maskiner för jag förstod att han tyvärr insett att han va tvungen att sälja något som betydde mycket för honom.

Vi kom överens och jag skulle åka upp veckan efter och hämta traktorn.

Tyvärr blev han så dålig under tiden att jag fick bara träffa hans fru och granne som ombesörjde affären när vi hämtade traktorn.

Väl hemma så konstaterar jag att jag hittat en helt rostfri och väldigt välskött 800 :thumme: Som gått ca 4500h sedan 1980.

Bild
Bild
Bild

Snygg? Njae. Men funktionell!

Började med att koll igenom alla oljor och så, bytte en slang som läckte. Däcken var väl det enda dåliga på maskinen. Rejält torrspruckna! I övrigt fick den grönt ljus att börja jobba :thumme:

Hela sommaren har den följt med på div uppdrag. Det är ingen stordragare men ack så skön att köra på vägen. Fjädring fram och stora skivbromsar va väl skaplig lyx 1980 och är ju det även idag. Lastaren är nästan som ny, den bågåvades med ny skopa och gafflar under sommaren.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Jaha då tycker man ju allt borde vara frid och fröjd. Men då kommer listan krypande…

Spricka i grenrör. Byta eller svetsa.
Nya däck. Vill byta från 14.9 -24 till 16.9-24 för att få ännu mer toppfart. MB 900-1000 hade 16.9 original.
Nytt vajerstyrt ventilpaket till lastaren. Nu sitter det inne i hytten…
Läcker vatten och olja på okända ställen kring motorn.
Färg! Gärna bli av med nyansskillnaden på det gröna.
Ny arbetsbelysning runt om.
Ny stol
Bromsuttag

I december började jag med att titta på lite läckage.

Bild

Den lilla sprickan i grenröret visade sig vara annat än liten…
Bild

Bakom grenröret sitter en täckplåt där jag misstänkte vattenläckage. Rengöring och ny packning när grenröret ändå var borta.

Bild

Hade enorm tur med att hitta ett beg grenrör hos Johan på Swedmog Mönsterås. Gick smidigt att sätta ihop allt tillslut.
När jag letade oljeläckage under motorn så märkte jag att samtliga bultar till oljesumpen var lösa. Hoppas detta va anledningen till oljeläckaget.

Sedan gav jag mig på att riva ur ventilpaketet till lastaren. Gillade inte denna installation. Ut med allt!

Bild
Bild

Sedan blev det att börja riva ner karossdelarna. Hade inte tänkt ta bort hytten men det var inte speciellt mycket jobb och det underlättar nog framöver.

Bild
Bild
Bild

Alla lösa delar ska blästras utom hytten och huven.

Bild

Hjulen borta och avkrängda, nu blir det julbad!

Bild
Bild
Bild

Nu är vi framme i nutid och chassit har jag bara börjat rengöra lite ytrost på. Mer arbete har lagts på hytten och huven. Skönt att slippa massa rost. Hytten har bara fått lite bucklor riktade och svetsat igen massor av hål efter div antenner och annat som stridisarna gillade.

Bild
Bild

Grundade i veckan som gick. Ev blir det grön färg ikväll om livet tillåter.
Bild

Nu väntar jag på blästraren mest, som lovat grejerna skulle var färdiga för två veckor sedan. Jag brukar blästra själv, men tänkte spara lite tid och jobb genom att leja bort det… Hoppas de hör av sig i veckan.

På chassit är det fortsatt rengöring egentligen. Ska även gå till botten med vattenläckaget som fortsätter. Ska byta vattenpump för att utesluta ytterligare en sak.

Bromsuttag till vagn? Ska man ha eget reglage till det? Eller som går på befintlig pedal? Aldrig kört en traktor med släpvagnsbroms.

Blev långt inlägg men så blir det när man ska ta igen ett år :mrgreen:

/Ante

43 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800



johan.eriksson

#2 » 09:10:15, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jäklar vilket jobb du gör på den.
Har sett den rulla förbi här hemma vid något tillfälle i höst och undrat vem som hade den.
Är duktigt sugen på en själv.

Angående släpbroms så bygg dit en som är styrd över ordinarie broms, bekvämare att köra med och säkrare med vid en riktig paniksituation, då är det bara en sak att manövrera och du har kvar båda händerna på ratten.

Ser fram emot att se den när den är klar.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Sparrow

#3 » 10:12:55, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som vanligt, inget fusk med dina jobb. :thummar:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Göran Ekman

#4 » 13:41:10, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga innerkurvor där.
När jag gick på lantbruksskolan i Sala. Var det en demo av MB-Trac. Det var vinter stora snöhögar. Grabbarna som gick 40-veckors laddade fullfart upp i en snöhög, traktorn stod fast i snön. Kliver ur förklarar för säljaren ”Att den drar dåligt”

Tänkte på vajerstyrt lastar reglage, en lite udda montering är att sätta reglaget till vänster om stolen. Så kan man inte göra säger en del.
Går alldeles utmärkt, min far körde på det viset på en Ford 7840. Den har alla växelspakarna till höger.
Ratta kan man göra med höger eller vänster hand.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

jonnordvall

#5 » 14:52:58, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jösses Amalia! Det här va kul :)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Antevante (trådstartaren)

#6 » 23:39:40, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:Jäklar vilket jobb du gör på den.
Har sett den rulla förbi här hemma vid något tillfälle i höst och undrat vem som hade den.
Är duktigt sugen på en själv.

Angående släpbroms så bygg dit en som är styrd över ordinarie broms, bekvämare att köra med och säkrare med vid en riktig paniksituation, då är det bara en sak att manövrera och du har kvar båda händerna på ratten.

Ser fram emot att se den när den är klar.


Ja vi får tro det blir bra, köp en nu! Det är en väldigt kul traktor just för att den egentligen är mer lastbil än traktor. Jag lovar tuta nästa gång :thumme: Låter rimligt, ska titta lite på vad det finns för alternativ. Ganska märkligt att det inte sitter ett uttag faktiskt.

Sparrow skrev:Som vanligt, inget fusk med dina jobb. :thummar:


:thumme: :thumme: Nej men måste dra gränsen nånstans. Annars blir man aldrig klar :mrgreen:

Göran Ekman skrev:Inga innerkurvor där.
När jag gick på lantbruksskolan i Sala. Var det en demo av MB-Trac. Det var vinter stora snöhögar. Grabbarna som gick 40-veckors laddade fullfart upp i en snöhög, traktorn stod fast i snön. Kliver ur förklarar för säljaren ”Att den drar dåligt”

Tänkte på vajerstyrt lastar reglage, en lite udda montering är att sätta reglaget till vänster om stolen. Så kan man inte göra säger en del.
Går alldeles utmärkt, min far körde på det viset på en Ford 7840. Den har alla växelspakarna till höger.
Ratta kan man göra med höger eller vänster hand.
Göran i Norråmyra


Haha ja kan tro detta! Känns som MB Trac nog va väl långt före sin tid, kanske därför de också fick en del ovett. Jag som är uppvuxen med Volvo BM och Belarus är ju mäkta imponerad av tex att det går bromsa rejält och att de dessutom inte behöver kompenseras med ratten samtidigt :grin:

I detta fallet är det väl egentligen ventilpaketet i sig som jag inte gillar. Slangarna vill jag ha utanför hytten helt enkelt.
Men som du säger det fina med vajrar är ju att man gör som man själv tycker. Jag är uppväxt med BM 620 med lastarspakarna till vänster så för min del hade nog även det fungerat. Men nu blir det modernare spak ialf!

Det blev lite grön färg ikväll ialf :thumme: Kände mig nöjd med resultatet när jag släckte och gick. Hoppas jag är det även imorgon när jag tittar in..

Bild
Bild
Bild

Nu kommer det kanske nån och säger att en MB Trac från 1980 den ska ju vara vit och röd! Som de va från fabrik alltså…

Jaså säger jag då. För mig så ska en MB Trac vara grön. Denna var ju faktiskt krigsgrön redan från fabriken, så man kan väl säga att den liksom svenska krigsmakten bleknat lite sedan 1980 :mrgreen:

Jo jag måste ju berätta att jag fyndade fyra nya däck 16.9-24! 6000kr aldrig körda! Prima Kinadäck! Kommer sitta som en smäck.

Bild

/Ante

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Trigon

#7 » 23:47:42, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är ju det där med olika nyanser av grönt... Jag hade nog målat en betydligt mörkare grön, med vitt tak och röda fälgar. :grin:
Men smaken är ju olika, och du vet säkert vilken grön du vill ha, fint blir det i alla fall. :thummar: Roligt att vi får ta del av allt ditt slit. :buga:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

bm1113

#8 » 00:18:43, 30-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja riktigt kul att se :)
Och skrattar alltid när jag ser MB-Trac att medans andra hade Valmet och JD tramptraktorer där i slutet på 80-talet så hade jag en MB-trac i olika gröna nyanser :) och har alltid sen dess legat mig varmt om hjärtat när man fått se en i verkligheten
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Antevante (trådstartaren)

#9 » 13:44:32, 30-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Ja det är ju det där med olika nyanser av grönt... Jag hade nog målat en betydligt mörkare grön, med vitt tak och röda fälgar. :grin:
Men smaken är ju olika, och du vet säkert vilken grön du vill ha, fint blir det i alla fall. :thummar: Roligt att vi får ta del av allt ditt slit. :buga:


Låter som ett annat tyskt märke tycker jag :mrgreen: Tack tack

!
bm1113 skrev:Ja riktigt kul att se :)
Och skrattar alltid när jag ser MB-Trac att medans andra hade Valmet och JD tramptraktorer där i slutet på 80-talet så hade jag en MB-trac i olika gröna nyanser :) och har alltid sen dess legat mig varmt om hjärtat när man fått se en i verkligheten


Finns fortfarande sådana att köpa faktiskt! Dottern borde ju ha en sådan. Synd att de inte finns med eldrift..

/Ante

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Kotten

#10 » 17:56:01, 30-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste ha köpt en av de finaste MB Trac i Sverige, eller iallafall blir den det nu! :grin: Alltid lika härligt att läsa dina inlägg, du kommer säkert få fortsatt mycket nytta för en så bra alltiallomaskin. :thummar:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Antevante (trådstartaren)

#11 » 00:39:05, 19-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev:Du måste ha köpt en av de finaste MB Trac i Sverige, eller iallafall blir den det nu! :grin: Alltid lika härligt att läsa dina inlägg, du kommer säkert få fortsatt mycket nytta för en så bra alltiallomaskin. :thummar:


Tack Kotten! Ja det är tämligen enkelt att snygga upp en maskin som har ett så pass bra skick innan. Den ska minsann få jobba! Det har redan fått lite uppdrag till våren. Praktiskt med hobbys som faktiskt kan vara lite självfinansierande :mrgreen:

Har väl inte gått jättefort sista tiden. De flesta delar har legat hos blästerfirman. De som lovade att det skulle varit klart för ca en månad sedan. Lite tråkigt då jag lejde bort blästringen för att tjäna lite tid. Gillar egentligen att blästra men vintertid är det inte så kul när man ska vara ute…

Min far har dock hjälpt mig en del. Han har monterat ihop dörrar och mycket småplock på hytten.
Jag har även gjort en takbåge för lampor och annat jox. Hydraulservice i Växjö bockade hydraulrör till mig som jag svetsade ihop och som vi sen lackat. Blir nog bra :thumme:

Bild

Tillslut ledsnade jag på blästerfirman och åkte dit för att hämta mina saker. Blev lite paff när grejerna var klara när jag kom dit…
Lika svårt att få det gjort som att ringa och säga att det är gjort. Det va iallfall väldigt bra utfört :thumme:

Bild

Då jag är i behov att hjulen för att flytta chassit till lack så började jag direkt med att lacka fälgarna. Ganska marigt att lacka fälgar med alla små skrymslen. Men är nöjd med resultatet. På måndag åker de till däckfirman.

Bild

Lite spackel och rikt på skärmarna sen hoppas jag kunna lacka resten av det gröna snart. Kul att lacka!

Har även jobbat lite med det mekaniska, har jagat ett vattenläckage nu ganska länge. Efter att bytt lite olika packningar utan resultat så blev det en helt ny vattenpump. Läckaget verkar borta nu så där var nog problemet. Även lokaliserat ett hydraulläckage på ventilsektionen till ena uttaget. Men det blir nog efter lackeringen då jag inte vill söla ner med olja nu.

Bild

Har beställt lite extraljus och annat plock till hytten, även tittat på olika backkamerasystem. Mer om det en annan gång!

19 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

magloman

#12 » 01:23:24, 19-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gediget arbete du gör! :thumme:

Kul att se den bevaras.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

mimeck

#13 » 17:44:01, 19-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du vill får du gärna göra det där arbetet på våran MB-trac också! Betalar givetvis för material, färg och sånt.

Den har olika nyanser av vitt, rött, brunt och svart. Det är en vit traktor från 1980 med en röd skärm och en grå (ej monterat). Hyttens utbyggnad är rost brun... Nu har den haft skogsutrustningen med bukplåt mm. på monterat i flera år men förut monterade vi av bukplåten ibland över somrarna och monterade dom färgglada skärmarna istället.


Hoppas du slipper byta ljuddämparen. Den är nämligen svinaktigt dyr!

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#14 » 18:11:02, 19-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga bilder?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

mimeck

#15 » 19:35:37, 20-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du menar våran MB-trac så finns det nog bilder på forumet.
Ska kolla lite
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se