Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MB Trac 800- Två nyanser av grönt.

64 inlägg • Sida 5 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

robin.gustavsson

#61 » 00:10:38, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fjäderbromsklocka som i sin tur trycker på en hydraulcylinder kopplad till hävarmen? Bara en tanke? Fjäderbromsklockan som katastrof och p broms, hydraulik för "normal" broms.

Skickat från min SM-A536B via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414



johannesg

#62 » 13:10:56, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju bromsförstärkare med tryckluft. Kolla med Johan på Swedmog vad som krävs för att driva luftbromsar innan du börjar riva bort något i onödan.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

Antevante (trådstartaren)

#63 » 21:22:16, 04-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det får nog bli en liten kombo. Du är inne på nått där Robin. Ska se om de går få till något.

Jag köpte nu två kombinations klockor till sista axeln. Så kan jag köra vilket jag vill i framtiden. Och jag kan dessutom börja använda släpet med mitt fina nymonterade uttag. Men nu tar vi en annan historia.

Glad i hågen hade jag kopplat tippvagnen för ett litet poolgrävarjobb. Körde några lass och fick pröva bromsuttaget på tippvagnen med 10 ton last på. Satte bromstrycket på 100bar och fick släppa lite på returen då bromsen ville hänga i lite efter jag släppt spaken. Men verkar fungera bra!

Lastade 0-90 i grusgropen och svängde ut på riksvägen. Kopplade och skulle skicka i högsta växeln men då försvann drivningen…
Kopplingen hängde sig och jag fick snällt rulla till kant. Slavcylindern hade gått itu och efter lite felsökande så konstaterade vi att kopplingsarmen på lådan inte gick tillbaka…

Någon form av haveri kan alltså konstateras.

Bild

Så idag har det rensats av kring motorn och allt är nu klart för motorlyft. Skittråkigt med haveri men man lär väl sig nått.
Tack till Johan på Swedmog för tipset att lyfta hytten lite framkant. Jag var först inne på totalt hyttlyft. Men si det behövs inte.

Återkommer när motor är ur och kopplingen ligger på bänken för obduktion.

Godkväll.

/Ante

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Antevante (trådstartaren)

#64 » 07:27:56, 28-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Världen kan andas ut. MBn är sedan länge återsatt i drift. Blev lite stressigt då jag hade lite jobb till den på G så tog inte så många dagar ändå innan den var ute igen.
Slarvat kopiöst med fotodokumentationen så skäms lite.

Jaja gick ganska smidigt att få ut motor. Skruva MB- Trac är ganska trevligt får jag säga. Hjullastare med kranarm funkade utmärkt som motorlyft.
Bild

Väl med grejerna itu så hittades väl inget ”general-haveri” utan det var förmodligen så att dels var kopplingen vääldigt sliten och dessutom felaktigt justerad i höjd.

Det något märkliga är att med traktorn fick jag en hel del kvitton. 2015 renoverades både motor och växellåda för mycket pengar. Svänghjulet som ofta blir slitet med tiden, slipades i samband med denna renovering. Men verkar som man stoppat tillbaka den gamla kopplingen..

Efter samtal till Johan på Swedmog så blev det en bilresa till Mönsterås, där fanns komplett koppling på hyllan. Då krafuttaget kopplas in och ut i samma klump som vanliga kopplingen är det rejäl pryl. Nytt pilotlager och nya urtrampningslager blev det med.

Nya lamellen centrerad.
Bild

Hela paketet på plats.
Bild

Passade på att byta sumppackning då den läckt sedan jag köpte traktorn. Dessutom har jag haft problem med att bultarna till sumpen lossnar. Så nu blev det ny originalpackning med Mercedes egna packningslim, fördelen med den är att den är i ett stycke. De flesta pirat är delade och tydligen eländiga att få täta. Tvättade alla bulthål och loctite på bultarna så hoppas jag den ska sitta.

Tillbaka med motorn igen, lite pilligt att få den att linjera med växellådan men kröp tillslut ihop. Sedan en eftermiddag att montera allt runt omkring. Pilligaste var att montera tillbaka varvräknarvajern under instrumentpanelen. Blev lite nya filter och annat plock när det ändå hölls på.

Tänk att det funkade direkt! Lite nervöst att släppa upp pedalen och se vad som händer…

På med vägsladden och iväg!
Bild
Bild

Blev en avsevärt mer lättkörd koppling, mer lätttrampad framförallt. Så allt blev riktigt bra tillslut!

Bild

/Ante

18 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se