Världen kan andas ut. MBn är sedan länge återsatt i drift. Blev lite stressigt då jag hade lite jobb till den på G så tog inte så många dagar ändå innan den var ute igen.
Slarvat kopiöst med fotodokumentationen så skäms lite.
Jaja gick ganska smidigt att få ut motor. Skruva MB- Trac är ganska trevligt får jag säga.
Hjullastare med kranarm funkade utmärkt som motorlyft.
Väl med grejerna itu så hittades väl inget ”general-haveri” utan det var förmodligen så att dels var kopplingen vääldigt sliten och dessutom felaktigt justerad i höjd.
Det något märkliga är att med traktorn fick jag en hel del kvitton. 2015 renoverades både motor och
växellåda för mycket pengar. Svänghjulet som ofta blir slitet med tiden, slipades i samband med denna
renovering. Men verkar som man stoppat tillbaka den gamla kopplingen..
Efter samtal till Johan på Swedmog så blev det en bilresa till Mönsterås, där fanns komplett
koppling på hyllan. Då krafuttaget kopplas in och ut i samma klump som vanliga kopplingen är det rejäl pryl. Nytt pilotlager och nya urtrampningslager blev det med.
Nya lamellen centrerad.
Hela paketet på plats.
Passade på att byta sumppackning då den läckt sedan jag köpte traktorn. Dessutom har jag haft problem med att bultarna till sumpen lossnar. Så nu blev det ny originalpackning med Mercedes egna packningslim, fördelen med den är att den är i ett stycke. De flesta pirat är delade och tydligen eländiga att få täta. Tvättade alla bulthål och loctite på bultarna så hoppas jag den ska sitta.
Tillbaka med motorn igen, lite pilligt att få den att linjera med växellådan men kröp tillslut ihop. Sedan en eftermiddag att montera allt runt omkring. Pilligaste var att montera tillbaka varvräknarvajern under instrumentpanelen. Blev lite nya filter och annat plock när det ändå hölls på.
Tänk att det funkade direkt! Lite nervöst att släppa upp pedalen och se vad som händer…
På med vägsladden och iväg!
Blev en avsevärt mer lättkörd koppling, mer lätttrampad framförallt. Så allt blev riktigt bra tillslut!
/Ante