Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

John Deere och handlarpriser mm

166 inlägg • Sida 1 av 12
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Trigon (trådstartaren)

#1 » 22:21:31, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med risk för att halvkapa tråden... :vissla:

Framförallt är det nog det att jag har svårt att lära mig leva med att JDs AP-låda inte är riktigt steglös, kör man med pedalen är det svårt att hålla en jämn fart, det blir lite ökande, och lite minskande av farten hela tiden (min körstil är enbart pedal och farthållare, även om jag inser att det finns körningar där det inte är optimalt har jag inga såna). Möjligen när jag körde en väl använd 8345R vid nåt tillfälle att jag trivdes rätt så skapligt med den steglösa lådan, men alla andra JD jag provat har varit ett mörker rent upplevelsemässigt jämfört med Fendtlådan.

Precis innan 6250R hade jag demokört en 724 i några dagar och jämförelsen blir ju inte riktigt rättvis eftersom den väl mer är jämförbar med 6215R. Men jag får alltid en känsla av att JDarna är stora, tunga och otympliga (förutom 6910 och 7810 som jag trivs bra med storleksmässigt). Det kan väl förstås vara bra med större storlek också, Fendtarna är ju lite för lätta för att få ner all kraft i jorden om man inte använder extra vikter, för min del har jag dock hellre en lite mindre smidigare traktor än tvärtom.
Sen tyckte jag att det var alldeles för mycket knappar på den där "körspaken" som var ett nytt påfund i 6R då. Å andra sidan kände jag mig som en grinig gubbe första gången jag var inne i en Fendt One också, så det är väl åtminstone delvis en vanesak hur man vill ha det i hytten. :grin:

Fendt 314 har nog ingen lika välutrustad konkurrent i sin storleksklass. Valtras alternativ är ungefär i likvärdig storlek med JD. MF har ingen så liten som är steglös och CNH vet jag inte om jag vill krångla till det med och blanda in i leken. Det förenklar ju inte precis livet att ha traktorer från olika tillverkare, även om det möjligen kan öka chanserna att lyckas pruta om man väl nån gång kommer så långt som till att köpa ny traktor. Hur fasen de som är märkestrogna ända in i själen bär sig åt när de ska förhandla om priset begriper jag inte? :grin:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



krokodilen

#2 » 23:14:11, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok intressanta och klara förklaringar!

Märkestrogna prutar tills säljaren säger ”nej tack” till affären. Kunderna tror som regel alltid att handlarna har mycket mer marginal än vad som är verklighet.

CNH är 300 000:- eller kanske t.o.m. 400 000:- billigare säger kunden. Ok jag tror dig säger jag och slipar av hängslen och livrem i form av avans och åstadkommer kanske 15 000:- i prut. Är det inte bra nog så får kunden helt enkelt byta märke.

Joe Labero är inte ens han på riktigt egentligen.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Trigon (trådstartaren)

#3 » 00:09:58, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju väldigt subjektivt från min sida ändå. Även Fendt har ju tekniska bekymmer och går sönder ibland nuförtiden. Det var väl ungefär fram tills en bit efter Agco köpte Fendt som det var outstanding kvalite, sen blev det nog lite för mycket vinstkrav över det hela för deras eget bästa. :snow:

Jaså jag trodde det var ett par hundra tusen i vinst till maskinfirman på varje ny traktor som säljs? :grin: Var kommer annars de stora vinster ifrån som man ser hos maskinfirmorna, är det verkstäderna som drar in de grova pengarna?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

krokodilen

#4 » 07:48:24, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Det är ju väldigt subjektivt från min sida ändå. Även Fendt har ju tekniska bekymmer och går sönder ibland nuförtiden. Det var väl ungefär fram tills en bit efter Agco köpte Fendt som det var outstanding kvalite, sen blev det nog lite för mycket vinstkrav över det hela för deras eget bästa. :snow:

Jaså jag trodde det var ett par hundra tusen i vinst till maskinfirman på varje ny traktor som säljs? :grin: Var kommer annars de stora vinster ifrån som man ser hos maskinfirmorna, är det verkstäderna som drar in de grova pengarna?


Stora vinster på 2-6% menar du? :uupps:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Trigon (trådstartaren)

#5 » 13:35:49, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av omsättningen ja, men maskinhandel är väl en bransch som omsätter väldigt stora summor per gjord affär till minimal risk och är ungefär lika säker och konjukturokänslig som dagligvaruhandeln? :grin:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

krokodilen

#6 » 13:41:09, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja visst är det så och knappt nån konkurrens öht!! Jag hade aldrig satt mina pengar i ett större maskinbolag.

Fan du får ju 7-8% på börsen utan att lyfta ett finger.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#7 » 15:15:13, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett fenomen när man letar begagnade maskiner är att de riktigt fina inte kommer in på maskinhandlarens gård. Dessa maskiner flyttas bara mellan två kunder.
Det var det stora bekymret när vi letade traktor och köpte våran TM165.
Dom lönsammaste säljarna är dom som inte drar hem en massa skrot till gården, dom som håller ned begangnatlagret.
Påståendet kommer från en fd.säljchef på Lantmännenmaskin. Sant eller inte.
Den här gården får en del att fundera över begagnat lager.
Var det är tänker jag inte skriva.
Bild
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Trigon (trådstartaren)

#8 » 15:26:44, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser inte ut att vara en JD-handlare på bilden iaf... :grin:
Min uppfattning om att köpa begagnat på maskinfirma är rätt så lika din Göran. :thumme:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

jonnordvall

#9 » 15:43:38, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en inbytt gammal 70talszetor som dom bytt in......... den glömdes på säljarens gård ett halvår efter att transporten inte haft tid, kom ut på annons. Jag åkte och tittade och sa till säljaren att den där vill du inte ordna transport, ha in på verkstan och sedan försöka sälja. Vad får jag den för utan garantier om jag tar den där den står. Tror inte dom la på några pengar utan han bara la till att han inte ville sälja den som sommarstugetraktor till någon stockholmare som tror att den ska fungera :) :)
Där slapp dom nog undan något dom egentligen inte ville ha....
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

krokodilen

#10 » 16:05:41, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Ett fenomen när man letar begagnade maskiner är att de riktigt fina inte kommer in på maskinhandlarens gård. Dessa maskiner flyttas bara mellan två kunder.
Det var det stora bekymret när vi letade traktor och köpte våran TM165.
Dom lönsammaste säljarna är dom som inte drar hem en massa skrot till gården, dom som håller ned begangnatlagret.
Påståendet kommer från en fd.säljchef på Lantmännenmaskin. Sant eller inte.
Den här gården får en del att fundera över begagnat lager.
Var det är tänker jag inte skriva.

Göran i Norråmyra


Hehe å de sa Lantmännen-säljarn! Tja då har de nog möe inbytt skrot på Lantmännen då för tjänat pengar har de nog aldrig gjort på maskindivisionen vill säga.

Jag är av helt motsatt åsikt iofs men den kan vi väl ta i en annan tråd om nån vill höra.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Martin.Eriksson

#11 » 16:13:39, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja de där ser man ju direkt vart de är å där bruka man ju svänga in å glo jämt när man åkte söderut å e4 gick utanför. Som sagt står det alltid mycket prylar där å alltid gjort å nog verkar dom väl sälja en hel del..

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Trigon (trådstartaren)

#12 » 16:28:39, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det vill vi höra Krokodilen. :eat:
Nån moderator kanske kan dela tråden vid typ inlägg 50 eller nåt sånt?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Japa370

#13 » 16:34:22, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju väldigt subjektivt från min sida ändå. Även Fendt har ju tekniska bekymmer och går sönder ibland nuförtiden. Det var väl ungefär fram tills en bit efter Agco köpte Fendt som det var outstanding kvalite, sen blev det nog lite för mycket vinstkrav över det hela för deras eget bästa. :snow:
Pratade med en skadereglerare på Länsförsäkringar. Deras skadestatistik säger att det är ingen skillnad mellan märken.
JD och Fendt ska ju förr sagts varit bättre men det stämmer inte längre
Möjligen att Fendts allra största har någon bättre statistik.
Det enda man skulle hålla sig borta från var en Finsk steglös traktor

Skickat från min moto e20 via Tapatalk
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

krokodilen

#14 » 11:27:29, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Ja det vill vi höra Krokodilen. :eat:
Nån moderator kanske kan dela tråden vid typ inlägg 50 eller nåt sånt?


Ingen moderator har delat tråden så jag fortsätter väl här i väntan på detta.

I mitt tycke så är säljchefen totalt ute och cyklar,,, eller ja under ofta rådande premisser så förstår jag vad han menar i alla fall. Det handlar om inställning till olika produktgrupper.

Hursomhelst om nån är intresserad av ett "renoveringsobjekt" så har jag bytt in en NH T4-85 2014 5500t med Vreten-lastare. Affären är en katastrof eftersom jag missbedömt i princip allt. Enda trösten är väl att jag sålde en ny fin grön.

Vid just dessa tillfällen som tack och lov inte händer så ofta är det skönt att vara anställd och inte se de egna pengarna rusa baklänges, även om detta ev kan generera en svart blick från chefen.

Nån?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#15 » 11:30:56, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japa370 skrev:Det är ju väldigt subjektivt från min sida ändå. Även Fendt har ju tekniska bekymmer och går sönder ibland nuförtiden. Det var väl ungefär fram tills en bit efter Agco köpte Fendt som det var outstanding kvalite, sen blev det nog lite för mycket vinstkrav över det hela för deras eget bästa. :snow:
Pratade med en skadereglerare på Länsförsäkringar. Deras skadestatistik säger att det är ingen skillnad mellan märken.
JD och Fendt ska ju förr sagts varit bättre men det stämmer inte längre
Möjligen att Fendts allra största har någon bättre statistik.
Det enda man skulle hålla sig borta från var en Finsk steglös traktor

Skickat från min moto e20 via Tapatalk


Vad är detta för typ av skador?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se