Med risk för att halvkapa tråden...
Framförallt är det nog det att jag har svårt att lära mig leva med att JDs AP-låda inte är riktigt steglös, kör man med pedalen är det svårt att hålla en jämn fart, det blir lite ökande, och lite minskande av farten hela tiden (min körstil är enbart pedal och farthållare, även om jag inser att det finns körningar där det inte är optimalt har jag inga såna). Möjligen när jag körde en väl använd 8345R vid nåt tillfälle att jag trivdes rätt så skapligt med den steglösa lådan, men alla andra JD jag provat har varit ett mörker rent upplevelsemässigt jämfört med Fendtlådan.
Precis innan 6250R hade jag demokört en 724 i några dagar och jämförelsen blir ju inte riktigt rättvis eftersom den väl mer är jämförbar med 6215R. Men jag får alltid en känsla av att JDarna är stora, tunga och otympliga (förutom 6910 och 7810 som jag trivs bra med storleksmässigt). Det kan väl förstås vara bra med större storlek också, Fendtarna är ju lite för lätta för att få ner all kraft i jorden om man inte använder extra vikter, för min del har jag dock hellre en lite mindre smidigare traktor än tvärtom.
Sen tyckte jag att det var alldeles för mycket knappar på den där "körspaken" som var ett nytt påfund i 6R då. Å andra sidan kände jag mig som en grinig gubbe första gången jag var inne i en Fendt One också, så det är väl åtminstone delvis en vanesak hur man vill ha det i hytten.
Fendt 314 har nog ingen lika välutrustad konkurrent i sin storleksklass. Valtras alternativ är ungefär i likvärdig storlek med JD. MF har ingen så liten som är steglös och CNH vet jag inte om jag vill krångla till det med och blanda in i leken. Det förenklar ju inte precis livet att ha traktorer från olika tillverkare, även om det möjligen kan öka chanserna att lyckas pruta om man väl nån gång kommer så långt som till att köpa ny traktor. Hur fasen de som är märkestrogna ända in i själen bär sig åt när de ska förhandla om priset begriper jag inte?