Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Läckande CAV DPA - igen, men inte på vanliga stället

13 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

MatsNilson (trådstartaren)

#1 » 22:42:59, 27-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har läst mängder av inlägg om läckande CAV-pumpar och oftast läcker de i toppen. Min pump, på en IH 444, har istället valt att börja läcka i bakänden. Det droppar från undersidan, från den större (bakre) av de två skruvarna som sitter där, men jag tror inte att läckaget kommer därifrån. Som jag ser det finns två möjligheter: att det läcker från någon av de två undre banjokopplingarna (utgångarna till insprutningsmunstyckena), eller i skarven mellan 'huset' och den runda 'klumpen' som utgångarna sitter på. Därifrån smiter dieseln antagligen vidare till skruven på undersidan, varifrån det slutligen droppar.

Traktorn ifråga har stått i en herrans massa år, men går som en klocka. Fast när den stått en vecka blev jag tvungen att lufta spridarna, så där det läcker ut diesel lär det väl ha läckt in luft också..

Är det en o-ring på den runda 'klumpen'? I så fall kanske den torkat under åren och nu inte pallat trycket när den fått börja gå igen? Någon som vet dimension på den - så man inte behöver köpa en hel packningssats? Jag har hittat verkstadsmanualen för pumpen här på forumet, men det är mycket tal om specialverktyg där. Ändå verkar en del ha plockat isär den utan större problem. Hur svårt är det?

När motorn går läcker den en droppe varannan sekund ungefär. Inte väldigt mycket, men dels vill man ju inte sprida diesel i naturen i onödan och framförallt vill man v-e-r-k-l-i-g-e-n inte behöva demontera motorhuven för att lufta spridarna oftare än absolut nödvändigt...
Senast redigerad av MatsNilson 09:05:20, 28-09-2012, redigerad totalt 1 gång.
MatsNilson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:00, 12-08-2012
Ort: Sorsele
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC25, IH 444



Turbodiesel

#2 » 23:05:25, 27-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter en o-ring där, i tum-dimension..

Köp absolut en p-sats, finns t,o,m på Olsson (OIE). Det är en original CAV (Delphi). Har för mig att den kostar under 300:-

Det är ingen vansinnigt svår operation att byta packningar i en sådan, dock inte det första "mekaniska" man ska ge sig på..

Förfarandet borde du kunna lista ut med boken.

Tag inte isär rotorn med kolvar & justeranordningar mm, & rör inte (som krävs för att demontera rotorn) matarpumpens nav. Det spricker mycket lätt utan spec-verktyget.


Kostnaden på en vettig dieselverkstad för packningsbyte & kalibrering är inte (bör inte vara) skyhög..

Verkstaden provkör inte en "hemmafixad" pump utan att demontera den själva, ifall du inte lyckas riktigt.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

MatsNilson (trådstartaren)

#3 » 09:13:38, 28-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, är det inte blodigare än så kan det ju vara lika bra att skaffa hela satsen. Och kanhända vore det lika bra att gå igenom hela pumpen, men eftersom den går så bra hade jag tänkt komma undan med att bara få den tät, med så lite isärplockning som möjligt..
MatsNilson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:00, 12-08-2012
Ort: Sorsele
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC25, IH 444

Turbodiesel

#4 » 12:41:18, 28-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken världsdel håller du till i?


Får jag tid framåt kvällen ska jag sätta ihop en bildserie på lite oseriöst DPA-meck..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

MatsNilson (trådstartaren)

#5 » 19:10:22, 28-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah! Hade jag missat att ange ort i profilen? - nå, nu är det åtgärdat. Och som synes är det en bit norrut.

Alla tips tas tacksamt emot! Jag har sett att det finns filmer i ämnet på YouTube också. Och även om närmsta dieselskruvarfirma skulle ligga långt härifrån, så tror jag att jag vet några fixare i närheten jag kan fråga om handgriplig hjälp om det kniper.

Jag har beställt en packningssats nu i alla fall och hoppas komma undan med att byta några stycken - resten kan ju komma till användning någon gång framöver...
MatsNilson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:00, 12-08-2012
Ort: Sorsele
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC25, IH 444

MatsNilson (trådstartaren)

#6 » 13:17:52, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, det här blev något av en rysare.. :???:

Jag fick hem min packningssats och började plocka isär pumpen efter alla konstens regler. Nästan. Jag höll till utomhus, och hela tiden flagade det röd färg från pumphuset. Jag gjorde verkligen allt jag kunde för att hindra smuts att hamna i pumpen, men..riktigt säker är det ju svårt att vara.

Det var mycket riktigt o-ringen på fördelarcylindern som hade spruckit. Så efter en hel del pill och svordomar fick jag tillbaka alla delar på plats. Genom att notera noga i vilket läge rotorn stod när jag plockade ut den och sätta tillbaka den i samma läge räknade jag med att synkningen skulle vara rätt även efteråt.

Men under ihopsättningen var de onda gårdsalverna framme! De snodde en luftningsskruv som bara inte gick att hitta! Jag hade stenkoll på alla grejor, men just den försvann. Det måste ha varit alverna.. Bristen på en tiograms skruv reducerade nu en tre tons traktor till en trädgårdsprydnad. :sad:

Men - John Allet på http://www.diydieselshop.com/ ordnade fram en ny på nolltid och idag fick jag den äntligen på plats. Bränslesystemet luftades efter alla konstens regler och - TJOHOOO!!! :lmao2: traktorn startade precis hur snällt som helst!

Och - den läcker ingenstans! :grin:

1 person gillar det här inlägget.
MatsNilson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:00, 12-08-2012
Ort: Sorsele
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC25, IH 444

MF_Agria

#7 » 14:47:10, 02-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei! :-)
Veldig kjekt å lese om dette.
Kunne pumpen stå montert på traktoren da du gjorde dette?
Måtte du ta av lokket på toppen og noe i pumpehuset først?
Har samme problem på en pumpe som står på en Ford traktor. :-)
MF_Agria
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:41, 01-12-2016
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Agria 2300.
MF30

SKALLEPÄR

#8 » 15:23:02, 02-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har precis renoverat min cav pump på ford 4600 fick lossa startmotor för att komma åt bakstycket på pumpen va trångt
SKALLEPÄR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:10, 06-09-2015
Ort: Upplands väsby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx-2
Mf40r
T23
Belos 275 272

MF_Agria

#9 » 15:30:30, 02-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

God idé å ta ut startmotor....
Og da kunne du bare trekke ut bakstykket på pumpen? :-)
MF_Agria
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:41, 01-12-2016
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Agria 2300.
MF30

SKALLEPÄR

#10 » 15:40:46, 02-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog loss bakstycke ,.tog även ut pumpdelen från chassit
Bild
Bild
SKALLEPÄR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:10, 06-09-2015
Ort: Upplands väsby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx-2
Mf40r
T23
Belos 275 272

SKALLEPÄR

#11 » 15:43:39, 02-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

SKALLEPÄR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:10, 06-09-2015
Ort: Upplands väsby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx-2
Mf40r
T23
Belos 275 272

rp_92

#12 » 16:27:28, 02-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också gjort samma operation(byt alla packningar) på min pump på traktorgrävarn. Tog någon timma tittade på videon skallepär länkat innan. Väldigt enkelt faktiskt bara att vara noga med renlighet och märka upp innan hur den sitter i förhållande till motorn. Enkelt när man har den på bänken. Var försiktig med fjädern under locket så den inte far iväg. Jag skulle definitivt rekomendera att plocka av pumpen och gå igenom den riktigt. Min läckte från gasstaget tror jag det var men resterande packningar var inte speciellt fina heller. Så slipper man göra om operationen i närtid! :D
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

MF_Agria

#13 » 17:24:51, 04-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tusen hjertelig takk for gode svar! :-)
MF_Agria
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:41, 01-12-2016
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Agria 2300.
MF30


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se