Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Case 1294 stannar efter ca 15 min

48 inlägg • Sida 2 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

torbjorn_forsman

#16 » 13:44:34, 21-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koppla in en manometer till matartrycket och håll koll på det under körning, se dels om det stämmer med värde enligt VHB och dels vad som händer med matartrycket omedelbart innan motorn stannar. Typiskt brukar matartrycket vara några tiondels bar.
Ev kan det också vara nyttigt att ha en manometer inkopplad före matarpumpen för att se om det blir stort undertryck där i något läge.

När man luftar vid spridare är det ALLTID högtrycksrören som ska lossa. Det är ingen mening att lossa läckledningen.

Om det är tätt i tankventilationen och blir undertryck i tanken så bör det märkas tydligt om du lossar tanklocket när motorn just har stannat.

Finns det någon sugsil i tanken eller vid slanganslutningarna till tanken, som kan vara igensatt?

Ingen mening att spraya startgas i detta fall, det är på ottomotorer (bensinmotorer) som arbetar med undertryck i insugningsröret och är känsliga för tjuvluft på insugningssidan som det är en användbar felsökningsmetod. På en diesel finns det ju normalt inget gas/luftspjäll så de bryr sig inte alls om otätheter på insugningssidan (annat än om det är en överladdad motor som kan få problem om laddtrycket pyser ut).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



BM425

#17 » 15:26:02, 21-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att lufta på högtrycksidan måste du även köra med startmotorn annars händer det inget. Det brukar räcka att lufta vid en spridare, sitter väl en rortorpump7 fördelarpump på den?!

På radpumpar brukar man behöva lufta på alla spridarna om det är helt tomt.

Stannar den direkt eller blir den svagare o svagare innan den dör?


Kan vara läge att kolla ventilspelet på den. Är det väldigt litet så kan det göra att ventilerna inte stänger helt när motorn blir varm. Då förlorar du kompressionen i motorn.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

krokodilen

#18 » 15:38:19, 21-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Koppla in en manometer till matartrycket och håll koll på det under körning, se dels om det stämmer med värde enligt VHB och dels vad som händer med matartrycket omedelbart innan motorn stannar. Typiskt brukar matartrycket vara några tiondels bar.
Ev kan det också vara nyttigt att ha en manometer inkopplad före matarpumpen för att se om det blir stort undertryck där i något läge.

När man luftar vid spridare är det ALLTID högtrycksrören som ska lossa. Det är ingen mening att lossa läckledningen.

Om det är tätt i tankventilationen och blir undertryck i tanken så bör det märkas tydligt om du lossar tanklocket när motorn just har stannat.

Finns det någon sugsil i tanken eller vid slanganslutningarna till tanken, som kan vara igensatt?

Ingen mening att spraya startgas i detta fall, det är på ottomotorer (bensinmotorer) som arbetar med undertryck i insugningsröret och är känsliga för tjuvluft på insugningssidan som det är en användbar felsökningsmetod. På en diesel finns det ju normalt inget gas/luftspjäll så de bryr sig inte alls om otätheter på insugningssidan (annat än om det är en överladdad motor som kan få problem om laddtrycket pyser ut).


Fast nog bryr de sig om att man skulle spruta startgas i en möjligtvis otät skarv på insuget att reaktionen sedan inte är av betydelse som felsökningsmetod är helt sant.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

enslow (trådstartaren)

#19 » 17:10:34, 21-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Har du bytt alla bränsleledningar från tankarna fram till högtryckspumpen?

Nej bara blåst ren dom med kompressor.

//Enslow
enslow
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:39, 30-12-2014
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1294

enslow (trådstartaren)

#20 » 17:20:49, 21-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Koppla in en manometer till matartrycket och håll koll på det under körning, se dels om det stämmer med värde enligt VHB och dels vad som händer med matartrycket omedelbart innan motorn stannar. Typiskt brukar matartrycket vara några tiondels bar.
Ev kan det också vara nyttigt att ha en manometer inkopplad före matarpumpen för att se om det blir stort undertryck där i något läge.

När man luftar vid spridare är det ALLTID högtrycksrören som ska lossa. Det är ingen mening att lossa läckledningen.

Om det är tätt i tankventilationen och blir undertryck i tanken så bör det märkas tydligt om du lossar tanklocket när motorn just har stannat.

Finns det någon sugsil i tanken eller vid slanganslutningarna till tanken, som kan vara igensatt?

Ingen mening att spraya startgas i detta fall, det är på ottomotorer (bensinmotorer) som arbetar med undertryck i insugningsröret och är känsliga för tjuvluft på insugningssidan som det är en användbar felsökningsmetod. På en diesel finns det ju normalt inget gas/luftspjäll så de bryr sig inte alls om otätheter på insugningssidan (annat än om det är en överladdad motor som kan få problem om laddtrycket pyser ut).


Ok ska se om jag hittar någon manometer och vart jag ska ha den för att se under körning.

Tack för tippset när man luftar vid spridarna.

Finns inget filter i tanken utan anslutningen går in i ett rör som sitter mellan tankarna.

Tack för infon//Enslow
enslow
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:39, 30-12-2014
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1294

enslow (trådstartaren)

#21 » 17:30:13, 21-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:För att lufta på högtrycksidan måste du även köra med startmotorn annars händer det inget. Det brukar räcka att lufta vid en spridare, sitter väl en rortorpump7 fördelarpump på den?!

På radpumpar brukar man behöva lufta på alla spridarna om det är helt tomt.

Stannar den direkt eller blir den svagare o svagare innan den dör?


Kan vara läge att kolla ventilspelet på den. Är det väldigt litet så kan det göra att ventilerna inte stänger helt när motorn blir varm. Då förlorar du kompressionen i motorn.


Ok ingen ide att handpumpa på matarpumpen allså.
det är en Cav dieselpump.

Den blir svagare går ner i varv och stannar på ca 5 meter.

Kolla ventilspel är utanför min kunskap.

Tack för dina svar//Enslow
enslow
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:39, 30-12-2014
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1294

BM425

#22 » 17:44:30, 21-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cav är en rotorpump.
Där luftar man först lågtrycksdelen med matarpumpen tills det inte kommer luftbubblor.
Först vid filter sen på själva insprutningspumpen.
Därefter öppnar du en anslutning uppe vid spridaren på högtrycksröret, kör med startmotorn.
Då bör den starta.

Kommer det mycket luft varje gång du måste lufta så finns det antingen luftläcka på slang eller rör före matarpumpen.
Rör kan spricka, slangar kan ha små mikroskopiska sprickor som suger luft vid gång (har hänt mig).

Eller så finns det skräp någonstans, men du skriver att allt är blåst med tryckluft.
Då kan det mycket väl finnas en spricka någonstans på röret mellan tank o matarpumpen.

Har du inte kört med traktorn på hela sommaren?
Eller funkade den riktigt då?

Du fick förslag om att provköra med en annan tank uppriggat provisoriskt.
Det är en god ide för att utesluta andra felkällor.
Lossa ingående rör vid matarpumpen o sätt dit en slang till annan tank, samt returen ner till samma tank.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

bonnen513

#23 » 18:23:26, 21-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

på en del rotorpumpar sitter det en sil i inloppet som kan bli tät, vet ej hur det är på denna.

kommer det luft vid filtren när du luftar så är det 95% säkert att det är läcka innan matarpunpen
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

enslow (trådstartaren)

#24 » 18:58:50, 21-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok när man öppnar vid spridarna och kör med startmotorn ska man då hålla full gas?

När jag startade igår så lät jag den gå på tomgång ca 10 och sen gasade jag upp den 4 gånger innan jag började skotta så då borde det väl inte vara någon luft i systemet eller kan det vara det ändå?

I sommar har jag bara startat den några gånger inte kört något.
jag ska leta en lös tank men man kan väl ha returen tillbaka till original tanken annars blir det långa slangar.

Stort tack//Enslow
enslow
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:39, 30-12-2014
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1294

bonnen513

#25 » 19:08:22, 21-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

torbjorn_forsman

#26 » 19:20:16, 21-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips när det gäller bränsleslangarna är att om de ser fuktiga ut eller om det luktar diesel om handen sen man har tagit i dem, så bör de bytas även om de ser fina ut.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

enslow (trådstartaren)

#27 » 21:04:10, 21-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Ett tips när det gäller bränsleslangarna är att om de ser fuktiga ut eller om det luktar diesel om handen sen man har tagit i dem, så bör de bytas även om de ser fina ut.

Ok tackar men jag har mest metall ledningar bara någon kort slang mellan metall ledningarna men jag ska kolla mer imorgon om det inte blir för kallt.

MVH//Enslow
enslow
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:39, 30-12-2014
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1294

Michael Meier

#28 » 21:23:03, 21-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har med stor sannolikhet inget större dyrare fel på systemet.

Försök att vara systematisk när du ringar in felet som sannolikt sitter i lågtrycksdelen eftersom motorn går en stund på bränsle efter det att den stått stilla.

Att använda en extra tank löser inga fel utan hjälper dei ringa in problemet och du kan gott låta returen gå tillbaka till originaltanken när det säkert underlättar testet för dei bara du kommer ihåg det, att du fyller den med diesel alltså, förr eller senare blir det fullt.

På något ställe, kan du byta ut en slangsnutt mot en transparent slang så ser du om det kommer luftbubblor i bränslet.

Kommer det luft när du luftar eller saknas det bara bränsle i systemet?

Funkar handpumpen, känns det som om du pumpar när du använder den?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

enslow (trådstartaren)

#29 » 22:05:32, 21-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Du har med stor sannolikhet inget större dyrare fel på systemet.

Försök att vara systematisk när du ringar in felet som sannolikt sitter i lågtrycksdelen eftersom motorn går en stund på bränsle efter det att den stått stilla.

Att använda en extra tank löser inga fel utan hjälper dei ringa in problemet och du kan gott låta returen gå tillbaka till originaltanken när det säkert underlättar testet för dei bara du kommer ihåg det, att du fyller den med diesel alltså, förr eller senare blir det fullt.

På något ställe, kan du byta ut en slangsnutt mot en transparent slang så ser du om det kommer luftbubblor i bränslet.

Kommer det luft när du luftar eller saknas det bara bränsle i systemet?

Funkar handpumpen, känns det som om du pumpar när du använder den?


Startade om den nu och lät den gå en stund på tomgång.

När man tittar på matarpumpen så ser det ut som små bubblor i glaskoppen på översidan vet inte om det är normalt.
Men jag ska åka in på biltema och köpa en liten bränsletank på 12 liter och koppla in den och se om det blir likadant med den.

Angående luft eller inte är svårt att se när man är själv och luftar.
matarpumpen sitter på andra sidan av traktorn och jag har bara kollat att det kommer diesel på luftnipplarna.

Matarpumpen är ny och den dyrare varianten nu 800sek mot 450sek som den gamla kostade och fungerar bra att hand pumpa med.
Var en bättre modell enligt traktorverkstan jag frågade.
Stort tack.
Skriver mer imorgon hur det ser ut//Enslow
enslow
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:39, 30-12-2014
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1294

magloman

#30 » 22:24:21, 21-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför byter du inte ut alla ledningar?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se