Koppla in en manometer till matartrycket och håll koll på det under körning, se dels om det stämmer med värde enligt VHB och dels vad som händer med matartrycket omedelbart innan motorn stannar. Typiskt brukar matartrycket vara några tiondels bar.
Ev kan det också vara nyttigt att ha en manometer inkopplad före matarpumpen för att se om det blir stort undertryck där i något läge.
När man luftar vid spridare är det ALLTID högtrycksrören som ska lossa. Det är ingen mening att lossa läckledningen.
Om det är tätt i tankventilationen och blir undertryck i tanken så bör det märkas tydligt om du lossar tanklocket när motorn just har stannat.
Finns det någon sugsil i tanken eller vid slanganslutningarna till tanken, som kan vara igensatt?
Ingen mening att spraya startgas i detta fall, det är på ottomotorer (bensinmotorer) som arbetar med undertryck i insugningsröret och är känsliga för tjuvluft på insugningssidan som det är en användbar felsökningsmetod. På en diesel finns det ju normalt inget gas/luftspjäll så de bryr sig inte alls om otätheter på insugningssidan (annat än om det är en överladdad motor som kan få problem om laddtrycket pyser ut).