Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Case 1294 stannar efter ca 15 min

48 inlägg • Sida 3 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Ähee

#31 » 23:29:09, 21-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Citat,
När man tittar på matarpumpen så ser det ut som små bubblor i glaskoppen på översidan vet inte om det är normalt.

Här har du mest troligen redan ringat in felet!
Det ska inte komma in luft så det bildas bubblor!
Jag vet inte om tanken är högre upp än matarpumpen på traktorn? Isåfall kan du testa enligt nedan.
Om bränslettanken sitter högre än matar pumpen, lossa då på bränsleledningen från tank till matarpump vid matarpump, här ska det då rinna med fritt flöde bränsle, gör det inte det så är det blockerat. Droppa räcker inte.

Jag minns en video jag såg...

https://youtu.be/cDPELc1WdEA?si=IFCs8ithCuAhgQaD

Är det liknande att du får in bubblor, då är det definitivt ett fel! Och troligtvis hela ditt bekymmer.

Bränsle måste ha ett fritt flöde till matarpumpen och det måste vara helt lufttätt!
Luft läcker lättare in än bränsle läcker ut.
Prova att köra med lossat tanklock
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor



Michael Meier

#32 » 09:34:54, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fokusera på bubblorna i bränslet, där bubblorna kommè in är problemet9k
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

krokodilen

#33 » 10:11:07, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Du har med stor sannolikhet inget större dyrare fel på systemet.

Försök att vara systematisk när du ringar in felet som sannolikt sitter i lågtrycksdelen eftersom motorn går en stund på bränsle efter det att den stått stilla.

Att använda en extra tank löser inga fel utan hjälper dei ringa in problemet och du kan gott låta returen gå tillbaka till originaltanken när det säkert underlättar testet för dei bara du kommer ihåg det, att du fyller den med diesel alltså, förr eller senare blir det fullt.

På något ställe, kan du byta ut en slangsnutt mot en transparent slang så ser du om det kommer luftbubblor i bränslet.

Kommer det luft när du luftar eller saknas det bara bränsle i systemet?

Funkar handpumpen, känns det som om du pumpar när du använder den?


Jag känner att vi har att göra med en medlem som kanske inte är jättevan vid felsökning och även om jag begriper att de vassaste på detta tex TF antagligen tycker att det är onödigt jobb med en extra tank så är det lite psykologi i detta. Har man inte rutinen riktigt på insprutningspumpar samt metodisk felsökning så stirrar man sig lätt blind på den svåraste/dyraste biten dvs insprutningspumpen. Det kan vara skönt, avstressande att upptäcka att felet ligger i den billigare och enklare delen av bränslesystemet när traktorn helt plötsligt uppträder korrekt med bränslematning utan störning.

Misstänker även att det är för kallt för TS att byta alla slangar på ett bräde, även om det kanske blir oundvikligt till slut. Med en tillfällig tank så rider han kanske ut stormen tills vädret blir snällare också.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

enslow (trådstartaren)

#34 » 13:57:38, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja ni har rätt vid att jag inte är van vid felsökande dieselproblem på traktorer men inte helt borta på mekaniska jobb.

Anledningen till att jag inte bytt alla ledningar är att jag inte hittat någon som säljer dom och att ta bort alla nu och be någon verkstad tillverka nya har jag inte tid med.
byta till slangar har jag funderat på men inte tagit tag på det.

Nu har jag iaf satt en en extern tank och nu verkar det som att felet är före matarpumpen då det såg helt annorlunda i pumpglaset före och efter.
Sen har jag bara kört en liten bit då dom ringde från jobbet och jag måste dit direkt men ska köra längre imorgon.

Stort tack till er alla för att ni lägger tid på en amatör//Enslow

jag skriver mer imorgon när jag kört en längre tid bullt belastad kommer blötsnö nu

1 person gillar det här inlägget.
enslow
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:39, 30-12-2014
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1294

enslow (trådstartaren)

#35 » 14:04:39, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ähee skrev:Citat,
När man tittar på matarpumpen så ser det ut som små bubblor i glaskoppen på översidan vet inte om det är normalt.

Här har du mest troligen redan ringat in felet!
Det ska inte komma in luft så det bildas bubblor!
Jag vet inte om tanken är högre upp än matarpumpen på traktorn? Isåfall kan du testa enligt nedan.
Om bränslettanken sitter högre än matar pumpen, lossa då på bränsleledningen från tank till matarpump vid matarpump, här ska det då rinna med fritt flöde bränsle, gör det inte det så är det blockerat. Droppa räcker inte.

Jag minns en video jag såg...

https://youtu.be/cDPELc1WdEA?si=IFCs8ithCuAhgQaD

Är det liknande att du får in bubblor, då är det definitivt ett fel! Och troligtvis hela ditt bekymmer.

Bränsle måste ha ett fritt flöde till matarpumpen och det måste vara helt lufttätt!
Luft läcker lättare in än bränsle läcker ut.
Prova att köra med lossat tanklock


Exakt såna bubblor som på filmen hade jag men inte med extern tank.

Ska prova med öppet tanklock och se om det blir någon skillnad
Annars så ska jag byta ledningen från tankröret till matarpumpen samt byta slangarna på bägge sidan av röret som förbinder dom 2 tankarna.

Stort tack//Enslow
enslow
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:39, 30-12-2014
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1294

RedNek

#36 » 14:13:12, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Stort tack till er alla för att ni lägger tid på en amatör//Enslow"

Det är ju det här som är värdet i detta forum.
Att vi hjälper varandra med var och sin erfarenhet & kunskap.

Alla frågor är stora för någon (& förhoppningsvis lättare för någon annan) svaren är värdefulla, inte bara för den som frågar utan även för andra som följer trådarna.

Mvh/RedNek

2 personer gillar det här inlägget.
RedNek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:13, 16-05-2018
Ort: Umeåtrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 2200, BM Volvo T25, Volvo GM (V8-T31), BM 35, BM Volvo 55 grävare

torbjorn_forsman

#37 » 14:30:32, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stålrör i bränslesystemet finns det knappast anledning att byta om man inte ser något tydligt fel på dem.
När du byter bränsleslangar, se till att du får tag i slangar av något pålitligt märke, tyvärr finns det många mackar och biltillbehörsfirmor som säljer något som de kallar bränsleslang men som är totalt söndersprucket efter några månader i motorrumsmiljö. Hittar man slangar som säljs under någon välkänd gummitillverkares märke (Trelleborg, BF Goodrich, Contitech, Gates, Pirelli etc) så brukar de vara bra. Undvik märkeslösa slangar och skumma okända märken, likaså slangar som säljs under åf-kedjans eget märke. Ett par märken man åtminstone förr behövde passa sig för var ILO och Idealcarbur. Gröna märkeslösa slangar som är märkta med vit text "blyfri/blyad bensin" brukar också vara tvivelaktiga.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

enslow (trådstartaren)

#38 » 15:38:03, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Stålrör i bränslesystemet finns det knappast anledning att byta om man inte ser något tydligt fel på dem.
När du byter bränsleslangar, se till att du får tag i slangar av något pålitligt märke, tyvärr finns det många mackar och biltillbehörsfirmor som säljer något som de kallar bränsleslang men som är totalt söndersprucket efter några månader i motorrumsmiljö. Hittar man slangar som säljs under någon välkänd gummitillverkares märke (Trelleborg, BF Goodrich, Contitech, Gates, Pirelli etc) så brukar de vara bra. Undvik märkeslösa slangar och skumma okända märken, likaså slangar som säljs under åf-kedjans eget märke. Ett par märken man åtminstone förr behövde passa sig för var ILO och Idealcarbur. Gröna märkeslösa slangar som är märkta med vit text "blyfri/blyad bensin" brukar också vara tvivelaktiga.


Ok tackar för tips jag har Gates slangar som jag har till motocrossar, Snöskotrar, och 4hjulingar
Det sitter bara en kort bit mellan metallrör från tank till matarpump sen är det fasta ledningar hela vägen.

MVH//Enslow
enslow
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:39, 30-12-2014
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1294

bonnen513

#39 » 17:20:17, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

sitter anslutningarna i botten på tankarna eller i toppen med dykrör?
Är det i toppen så är ju även dykrören misstänkta.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Michael Meier

#40 » 18:18:14, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

#6 =från tank till matarpump.


Bild

#31;#32 och #33 är avluftning, bilden är i färdriktning så ingen nippel syns.


Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

gedholm

#41 » 18:41:20, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

kolla alla kopplingar från tank till matarpump så alla är åtdragna, om det finns banjokopplingar byt brickorna på båda sidor kolla även på insidan i banjokopplingen kan finnas div mojs som fastnat, om det sitter små gummitätningar på rören lika som fergusson byt
gedholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:05, 08-08-2012
Ort: härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet,mf35,bm10,mf135,steyer 180

enslow (trådstartaren)

#42 » 20:22:19, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:sitter anslutningarna i botten på tankarna eller i toppen med dykrör?
Är det i toppen så är ju även dykrören misstänkta.

Anslutningen sitter på ett rör mellan tankarna från ovansidan av röret men röret sitter i botten på tankarna.
Se bild 17 på spräng skissen.

Det är fast ledning en bit sen en slang skarv till nästa ledning den ska bytas imorgon alt att jag drar en slang från matarpumpen till den fasta ledningen.
Sedan är röret ihopsatt med slang till varje tank 20 och 21 på bilden.

Mvh Enslow

1 person gillar det här inlägget.
enslow
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:39, 30-12-2014
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1294

enslow (trådstartaren)

#43 » 20:24:18, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

gedholm skrev:kolla alla kopplingar från tank till matarpump så alla är åtdragna, om det finns banjokopplingar byt brickorna på båda sidor kolla även på insidan i banjokopplingen kan finnas div mojs som fastnat, om det sitter små gummitätningar på rören lika som fergusson byt


Japp men det finns bara en koppling och det är den in till matarpumpen sen finns det en slangskarv och den ska bytas imorgon.

Mvh//Enslow

1 person gillar det här inlägget.
enslow
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:39, 30-12-2014
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1294

Michael Meier

#44 » 20:37:04, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Osannolikt att utjämningsrörets två gummislangstumpar enbart läcker in luft.. dessa är kanska grova ändå, har du ingen annan anledning att byta dessa så borde du kunna göra det senare, sugledningens slangstump är däremot skarpt misstänkt.

Ångrade mina ord direkt, utjämningsröret borde vara en skrot/slam/vattenficka, kanske bäst att titta efter ändå!
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Joe

#45 » 21:03:23, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen om du inte tänkte toppfylla båda tankarna vid tankning så är det bättre att koppla bort tank 2.
Antingen plugga 17 där den går mot tank 2 eller hellre göra någon annan anslutning istället för 17.
Mindre risk för kondens med 1 full tank än 2 halvfulla. Även mindre risk att skit rinner mellan tankarna genom 17 vid tex sidolut eller hård kurvtagning.

1 person gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se