G-son skrev:Såg för en tid sedan ett gäng youfilmer från någon motorrenoveringsfirma i England, det pratades en del om rasade dieselmotorer i skåpbilar och liknande. Bland annat lämnade dom instruktioner om att motorerna skulle få nya/kontrollerade
spridare för att dåliga spridare kunde orsaka raset, och det hände ett antal gånger att folk ändå behöll sina gamla spridare och körde nytt ras ganska omgående på sin nyrenoverade motorn.
Commonrailmotorer, (och även andra moderna konstruktioner i viss mån) är lite otäcka, de jobbar med såpass höga insprutningstryck att det inte alltid hörs (på motorljudet) eller syns (på avgaserna)
Rätt vad det är har du en
värme eller
sotskärning på halsen.
Spridaren finfördelar tillräckligt bra ändå, och motorn förbränner glatt bränslet, även om det sprutas in med halva spridarspetsen borta, eller upp i cylinderlocket.
Traktorn som tråden handlar om gick väldigt hårt, i de få sekunder som visas i första klippet. Någon A-C motor av den modellen har jag aldrig hört i verkligheten, men har svårt att tro att de ska gå så, uppvärmda och dessutom belastade på arbetsvarvtal.
Av egen erfarenhet, vill jag påstå att för tidig insprutning ger värmeskador, främst på kolvarna och andra interna delar. För sen insprutning brukar visa sig som generell överhettning. Sen insprutning ger inte samma idiothöga cylindertryck.
Tidig insprutning värmebelastar
kolv & cylinderlopp, sen insprutning värmebelastar cylindern.
Sen är det ju som städaren säger, att är motorn redan nära döden slitagemässigt, med millimetern kolvspel & ringgap uppåt 5mm så tål de duktig misshandel & stormkokning. utan att ta ihop.