Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Har jag köpt fel traktor?

39 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

MrWIB (trådstartaren)

#1 » 20:06:02, 04-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Första inlägget på forumet, brukar oftast hamna här när man gör diverse googlingar :)

Nu till min fråga, som kanske är helt omöjlig att svara på, har jag köpt fel traktor för mina ändamål?

Bakgrund:
Familjen ett landställe med lite skog, och med dagens elpriser så är det väl värt att ta hand om den och elda med istället för att värma huset med el.
För att underlätta hanteringen av den blivande veden så tänkte jag att en traktor borde underlätta mycket, så utan allt för mycket förundersökning så köpte jag det som verkade vara "good enough" en Volvo BM T24, 1955 års modell, med störtbåge (heter det så?).
Med den följde det med plog (monterad vid köpet) och släp.
Nu till frågeställningen.
Efter att ha monterat av plogen och testkört traktorn utan plogen så fick jag lite dåliga vibbar då traktorn vid körning upp för en lätt lutande äng, kändes som den skulle tippa bakåt.
Jag åkte hem och började googla kring detta och får väl ingen direkt bra känsla för dessa traktorer, de verkar lite ostabila, eller hittar jag inte rätt uppgifter?
Till saken är att terrängen är ganska kuperad och för att komma till full användning så behöver jag dra släp (tomt) upp för ca 22graders lutning (mätt med planka och mobil, så säg runt 25 för att vara på säkra sidan).
Och fullastat släp upp för ängen, säg runt 10-15 grader.
Jag har ingen typ av frontvikt, men två stycken hjulvikter jag ännu ej monterat, uppskattad vikt 40-50kg totalt.

Så frågan är det bara en upplevd överslagsrisk med traktorn vid 10-15 graders ängkörning (ängen är ojämn, med en del högar/hål som man måste köra över)? klarar den 25grader uppför utan att slå över?
Om inte, hur mycket vikt bör man hänga på fram för att stabilisera den? Är det ens en bra ide? Den har ju ganska många monteringshål i ramen, så man borde kunna svetsa ihop/alt köpa något tungt där fram.
Sidledes är jag inte så orolig, men bör jag var det?

Eller skulle jag lagt mer pengar och köpt en modernare, mer stabil(?) traktor?

Första traktorn, så var inte allt för dömande i era svar ;)

Tack på förhand för input.

Mvh

Oskar
MrWIB
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:04, 02-03-2023
Ort: Mölnlycke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24 - 55



magloman

#2 » 20:28:01, 04-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På med piggkedjor och en timmerkärra med bra drag. Sen bara köra. Dom tar sig uppför väldigt brant, men inte i sidled.
En starkran eller liknande är bra hjälpmedel också.

Klart det hjälper med frontvikter.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Claes Folkesson

#3 » 20:57:48, 04-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska inte vara någon fara, vikter fram kan ju underlätta, fanns även framhjulsvikter till framfälgarna.
Viktigt för säkerheten om du ska släpa tex stockar är att koppla lågt på traktorn, i draget.
Inte koppla vid toppstångsfästet för då kan den överstegra, särskilt om det lutar.
Då kan bågen vara bra, ta inte bort den om du ska jobba med traktorn.
Det är alltid läskigt när det lutar men den klarar ganska mycket.

1 person gillar det här inlägget.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

atlashjul

#4 » 21:10:49, 04-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang kärra så blir ju traktorn lättare fram ju längre ut från bakaxeln sprinten i draget sitter. Så med kärra ha så kort drag som möjligt. Häng på vikt fram men blir ju tungstyrt till slut, om det blir för mycket..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

fretchi

#5 » 22:26:55, 04-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inledde själv min karriär med en T31. De tål mycket mer än vad man själv tycker känns rimligt.

Med det sagt så har du nog kanske ändå köpt fel traktor. Eller kanske snarare så att du längre fram kommer vilja ha hydraulikuttag, oberoende kraftuttag och en riktig hytt etc. Men det är en början :)

4 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

BM 4 ever

#6 » 23:19:30, 04-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget fel att ha en T24a, men det är en väldigt gammal och liten traktor, en veterantraktor helt enkelt med allt vad det innebär.
Om en nyare traktor skulle vara mer stabil vet jag inte, det har nog inte med årsmodellen att göra. En T24 väger bara 1500 kg så den kan inte dra jättetunga lass i skogen.. Ta det försiktigt i kuperad mark om du är helt ovan. 100-150 kg frontvikt kan nog vara lagom fram, monterad så lågt som möjligt. Du kan ställa ut hjulen bak för ökad stabilitet i sidled om du vill. Var rädd om dej själv och din lilla T24. Lycka till.
Instruktionsbok. https://www.bruksanvisni.ng/volvo/t-25/ ... sning?p=53
Slava Ukraini !

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

strumpa

#7 » 16:33:51, 05-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se till att bromsar är i bra skick när du ska köra med last i branter.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

4 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Joe

#8 » 20:26:02, 05-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koppla vagnen/släpet så nära bakaxeln som möjligt, begränsar förvisso svängradien lite men det brukar inte vara något problem.
Om du kan svetsa kan du göra öron som bilden (röd pil) där du kopplar vagnen. Och plockar bort dragbommen/jordbruksdraget.

Om du har lyftarmar (som på bilden) kan du ha en grov stång emellan (orange linje) och ovanpå vagnens drag , då begränsar du hur mycket traktorn kan stjälpa bakåt när lyftarmarna bottnar uppåt.

Bild


Exempel på hur man kan göra en ställning för frontvikter, så långt fram som praktiskt möjligt.
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

MrWIB (trådstartaren)

#9 » 21:20:24, 05-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Massa tack för svaren!

Känner mig lite tryggare nu, och skall ta det försiktigt! Buren kommer sitta kvar så länge jag äger traktorn.
Det där att traktorn klarar mer än vad som känns rimligt är ju bra, men frågan är liksom när man passerar den gränsen, eftersom man redan tycker att det är över gränsen ;)

Hjulvikterna jag har tror jag är "original", bultas fast med två bultar på vardera hjul.
Bild
Bild

Jo en nyare traktor är ju önskvärt, men de är ju så dyra :)
Men nu har jag börjat med denna, blir lättare att veta vad man behöver osv när man har en bas.

Tack för länken till instruktionsboken.

Mvh

Oskar

4 personer gillar det här inlägget.
MrWIB
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:04, 02-03-2023
Ort: Mölnlycke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24 - 55

MrWIB (trådstartaren)

#10 » 21:28:33, 05-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:Koppla vagnen/släpet så nära bakaxeln som möjligt, begränsar förvisso svängradien lite men det brukar inte vara något problem.
Om du kan svetsa kan du göra öron som bilden (röd pil) där du kopplar vagnen. Och plockar bort dragbommen/jordbruksdraget.

Om du har lyftarmar (som på bilden) kan du ha en grov stång emellan (orange linje) och ovanpå vagnens drag , då begränsar du hur mycket traktorn kan stjälpa bakåt när lyftarmarna bottnar uppåt.

Bild


Exempel på hur man kan göra en ställning för frontvikter, så långt fram som praktiskt möjligt.
Bild


Bra tips och bilder, tack!

Det är exakt en sådan frontviktshållare jag tänker mig, du vet inte var man kan köpa en, eller blir det till att tillverka en själv?

Mvh

Oskar
MrWIB
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:04, 02-03-2023
Ort: Mölnlycke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24 - 55

RedNek

#11 » 21:32:04, 05-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

T-24 är en riktigt trevlig liten traktor. Jag har haft min T-25 över 10 år & har byggt upp ett balanserat hat/kärleks förhållande till den. Bränslesidan har krånglat till-å-från men aldrig någe stort problem.

Om man är ovan traktorförare upplever man lutningar som värre än de faktiskt är. Traktorn har låg tyngdpunkt & klarar det mesta. Utom i sidled.. T-24/25 har ganska kort hjulbas men kör förståndigt & på rätt växel.
Välkommen in i traktorvärlden!

1 person gillar det här inlägget.
RedNek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:13, 16-05-2018
Ort: Umeåtrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 2200, BM Volvo T25, Volvo GM (V8-T31), BM 35, BM Volvo 55 grävare

torbjorn_forsman

#12 » 21:35:38, 05-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska väl vara lite försiktig med att tynga ner framaxeln för mycket på såna där traktorer. Haverier på hjulspindlar mm är inte helt okända, även om det naturligtvis blir ännu värre om traktorn är försedd med frontlastare. Och så blir det tungstyrt med nedlastad framaxel. Var noga med smörjning av styrspindlar, framhjulslager, styrleder, styrsnäcka mm, så ökar chansen att sakerna håller.
Och håll noggrann koll på att det inte glappar i splinesförbanden mellan styrarmar och styrspindlar, om det börjar glappa där dröjer det inte länge förrän splinesen är nedslitna och styrspindeln inte längre följer med styrarmen.

6 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mattias_E

#13 » 21:36:06, 05-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelen med dom är att de är förhållandevis billiga. Så visst är traktorn en bra bas att börja med och för lite körning på lantstället räcker de långt. Man behöver bara planera i förväg. Kör du bara på hemmanet så är ett par ordentliga ringkedjor till bakhjulen att föredra året runt med den terrängen du beskriver. Att använda styrbromsarna kan vara en idé då diffspärr saknas, gäller bara att se till att trampa på båda pedalerna om du vill stanna.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

BM 4 ever

#14 » 21:44:41, 05-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjulvikter är jättebra ! Inte ofta man ser original hjulvikter till framhjulen på en T24. Med hjulvikter får du tyngd samtidigt som du slipper de påfrestningar på styrning och spindlar som frontvikter innebär :thumme:
Slava Ukraini !

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

MrWIB (trådstartaren)

#15 » 21:49:02, 05-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias_Edeslätt skrev:Fördelen med dom är att de är förhållandevis billiga. Så visst är traktorn en bra bas att börja med och för lite körning på lantstället räcker de långt. Man behöver bara planera i förväg. Kör du bara på hemmanet så är ett par ordentliga ringkedjor till bakhjulen att föredra året runt med den terrängen du beskriver. Att använda styrbromsarna kan vara en idé då diffspärr saknas, gäller bara att se till att trampa på båda pedalerna om du vill stanna.


Sitter faktiskt kedjor på den, om än lite för små och de verkar inte riktigt vara anpassade till hjulen så att säga, ligger nere i däckmönstret snarare än ovanpå. Tips på var man kan införskaffa riktiga kedjor mottages tacksamt.

Japp, en kompis berättade om styrbromsarna, det verkar som en bra funktion, som kräver sin träning misstänker jag :)

1 person gillar det här inlägget.
MrWIB
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:04, 02-03-2023
Ort: Mölnlycke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24 - 55


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se